4837
Sök

Kolla om det finns låneskuld kvar på bil?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Var så länge sen jag köpte en bil av någon som jag misstänkte hade lån kvar på bilen eller som man inte litar på 100% så jag kom inte ihåg hur man kollade det. Nu menar jag inte ett vanligt lån som medlemslån eller fritidslån utan ett billån som är bundet till bilen med återtaganderätt.
Vad jag minns så ringde man bara Vv(transportstyrelsen) och där säger så säger de att bilen är behäftad med kreditskuld eller andra avgifter( som normalt är fordonsskatten).

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2009
är det en fråga eller ett påstående? antingen ringer man transportstyrelsen eller kollar man upp reggnummret på nätet om det står kredit på övriga upplysningar

2slow

4 586 Inlägg
21 september 2009
Sist ringde jag polisen när jag skulle kolla upp en bil

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
azid skrev:
är det en fråga eller ett påstående? antingen ringer man transportstyrelsen eller kollar man upp reggnummret på nätet om det står kredit på övriga upplysningar

Ja jag undrade ju hur man gjorde sen sa jag som jag trodde de var, och som du sa så var de rätt som jag trodde smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 024 Inlägg
Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2009
Niklasw skrev:
azid skrev:

Ja jag undrade ju hur man gjorde sen sa jag som jag trodde de var, och som du sa så var de rätt som jag trodde smile

haha tummarna upp då.. måste vara trött då jag inte fattade... tongue lol

2slow

4 586 Inlägg
21 september 2009
det står även på regbeviset ifall bilen är belånad eller ej

1 265 Inlägg
21 september 2009
kolla med fax?
annars kanske 118100 funkar. har prova o jämfört svaren me faxen å de stämmer konstigt nog:O

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
De ordnar sig nog, ska prata med ägaren först så får vi se om de slutar med en flygtur och bilköp cool

2 911 Inlägg
22 september 2009
Det absolut viktigaste, se till att ha med en klausul i köpeavtalet där ni reglerar att säljaren garanterar att fordonet inte är behäftat med krediter eller föremål för myndighetsåtgärd.

Det finns två problem.

1: Säljaren kan ha ett privat lån där fordonet är säkerhet. Detta framgår inte i registreringsbeviset då enbart kreditbolag nyttjar detta.
Dock är rättsfallen där det är prövat lite konstiga, lika många som säger att säljaren har rätt säger att han har fel. Så var på din vakt.
Lösning: Försök luska lite, använd logiken. Gör en kreditkontroll.
Om bilen är värd 150.000 och personen har taxerad inkomst på 40.000 och inga krediter så bör du fråga lite extra. (kan ju vara medlemslån, pappa betalar o.s.v. men bara för att undanröja risken)

2: Kronofogden kan ha en pågående utmätning av säljaren, om han trots befinner sig i utmätning/konkurs säljer sin bil så kan KFM komma och hämta den hemma hos dig och du får inte en spänn.
(kallas för återvinning)
Lösning: Gör en kreditupplysning på säljaren, kontrollera om han befinner sig i konkurs eller utmätning.
Värden under 10.000 är sällan föremål för återvinning, kostar mer än slantarna som kommer tillbaka.

Körv
3 535 Inlägg
22 september 2009
För att kolla upp bilen på SMS skickar man bara regnumret till 72503.

OBS, kostar 3 kr.

Truckdriving Man

2 982 Inlägg
22 september 2009
decib3L skrev:
För att kolla upp bilen på SMS skickar man bara regnumret till 72503.

OBS, kostar 3 kr.

instämmer! smile

Sök