Bärgare försöker lura ägare till att skrota bilen - Vanligt?

danneC5
23 september 2009 · 186 Inlägg

lär ju inte vara värt att laga upp den, vad kan den vara värd innan de hände, 6000:-?

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

Förstår vad ni menar att det inte är värt det! Men om man läser inläggen av mig så har den ett symboliskt värde för mig. Ett stort sådant. Och den stora frågan var ju egentligen om det är vanligt att bärgare gärna överdriver/skadar bilen avsiktligt för att tjäna en slant på det.

Så strunta i värdet på bilen, vet att den är skit egentligen.

Lowenhart fälg fantast
23 september 2009 · 1 086 Inlägg

tyvärr så är det billigare o skrota den än att laga upp den

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Mattley Utbildad Service tekniker
23 september 2009 · 117 Inlägg

taket är ju skrot på bilen, bara att köra till närmsta skrot..

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
Rille0
23 september 2009 · 2 021 Inlägg

corolla från sent 80 tal eller va de nu är med intryckt tak+ trasig ruta. Finns inte en möjlighet att den kommer lagas såvida du inte betalar det själv, o det kommer du inte vilja kan jag lova.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Niklas1987 NO
23 september 2009 · 2 182 Inlägg

Ska vi alltså säga dig om alla bärgare i hela Sverige luras eller överdriver skador? Det är omöjligt och bärgaren som bärga din bil överdrev nog inte.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
JonR
23 september 2009 · 3 259 Inlägg

Finns inte en enda chans att den där bilen lagas av ett försäkringsbolag då det är många tiotusenlappar det handlar om utifall en seriös verkstad skulle reparera den! Så det är precis som bärgaren säger! Bilen är skrot! Hör runt lite själv om du vet nån som kan byta taket o framrutan åt dig om du nu verkligen vill ha bilen kvar, då kan du komma undan med några tusenlappar!

Vore skoj o se hur resten av bilen ser ut.. det lär ju ha blivit en hel del mer plåtskador som måste lagas..

Men om den har ett sådant sentimentalt värde för dig så kanske du tycker det är värt att kosta på den 10-20.000kr? För det är nog vad det kommer landa på med plåtdelar, arbete(mycket arbete) och sen lackering av förmodligen hela bilen.. Men då har du ju iaf sveriges fräschaste corolla sen!smile

Mitt tips! Köp en likadan Corolla som har dom delar du behöver men kanske har rasat motor/växellåda etc så kan du ju få alla reservdelar för kanske 2-4000kr? Sen lite pengar till arbete åt nån som är händig med svetsen och slutligen kanske nån garage lack av nån hemmapulare?

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (23 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

...
1. Jag frågade om det är vanligt med att bärgare försöker lura av folk bilarna, dvs, är det något man brukar höra talas om eller låter det ovanligt. Inte om "alla i hela sverige gör så"

2. Jag sa också att det finns en bekant som jobbar med chassin och plåtslagning, han är lite av en allt-i-allo person. Han kommer(om han anseer det möjligt) göra jobbet mycket mycket billigare än vad det normalt skulle kostat, så om kostnaderna inte blir skyhöga så det att läggas pengar på att fixa bilen då den som sagt är mycket viktig för både mig och min mamma.

3. Han överdrev jo, även om bilen är i dåligt skick så överdrev han en jävla massa, nu tog jag ingen bild på hjulet, var stressad nämligen och man skulle inte sett något som helst fel på bild.  Men hjulet var näst intill helt intakt, en mycket lätt böjning var, vet inte hur sånt ligger till men det borde inte vara svårt att fixa då det är såpass lite. Han sa dock att hjulet var inböjt och upptryckt i ramen. Typ sådär som leksaksbilarna såg ut när någon hade råkat gå på dom.

Och sen det här med att han inte ville att vi skulle ta bilder, och att det verkar vara så att han stått på taket. Även om bilen ändå är i skrotläge så kan det väl inte vara tillåtet att orsaka skada på en bil som ägs av någon annan? Eller?

Med tanke på att han blev orolig när vi tog bilder så verkar det som att han tänkt skada bilen ännu mer. Men jag vet inte. Om han gjort något mot bilen kan det iallafall inte vara lagligt, vi äger ju fortfarande bilen, och då är det ju vandalism?

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

JonR skrev:
Finns inte en enda chans att den där bilen lagas av ett försäkringsbolag då det är många tiotusenlappar det handlar om utifall en seriös verkstad skulle reparera den! Så det är precis som bärgaren säger! Bilen är skrot! Hör runt lite själv om du vet nån som kan byta taket o framrutan åt dig om du nu verkligen vill ha bilen kvar, då kan du komma undan med några tusenlappar!

Vore skoj o se hur resten av bilen ser ut.. det lär ju ha blivit en hel del mer plåtskador som måste lagas..

Men om den har ett sådant sentimentalt värde för dig så kanske du tycker det är värt att kosta på den 10-20.000kr? För det är nog vad det kommer landa på med plåtdelar, arbete(mycket arbete) och sen lackering av förmodligen hela bilen.. Men då har du ju iaf sveriges fräschaste corolla sen!smile

Mitt tips! Köp en likadan Corolla som har dom delar du behöver men kanske har rasat motor/växellåda etc så kan du ju få alla reservdelar för kanske 2-4000kr? Sen lite pengar till arbete åt nån som är händig med svetsen och slutligen kanske nån garage lack av nån hemmapulare?

MVH/Jon

Tack för första riktigt seriösa svar:)
Som du sa så blir det ju en fräschare bil sen efteråt. Vilket antagligen ingen skulle sikta på normalt vis med tanke på att det är en skitbil. Men som sagt, den har ett mycket stort sentimentalt värde för mig och det får gärna ta den tid det tar. Bara bilen inte flyger på skroten, 10-20 tusen(antagligen billigare med tanke på att jag har en kille som fixar bilen billigt och proffsigt) Är ett billigt pris för ett sådant minne, bilen hade min mormor i 23 år och jag är uppväxt med att åka runt i den så.


Ska förövrigt ta bilder på resten av bilen, det är som tur är bara småbucklor, killen som ska hjälpa oss(återigen, om det är möjligt i hans ögon) har bland annat plåtslagningsegenskaper på nacken(vet inte vad resten han gör kallas, eller om det hör till just plåtslagning)

Tack som sagt för ett shysst och seriöst svar!
Mvh

Senast redigerat av Jonasblomstedt (23 september 2009)

gamlingen
23 september 2009 · 5 198 Inlägg

Oavsett om bilen redan är skrot eller inte så får bärgaren INTE orsaka mer skador än vad som redan är på bilen. Så det är bra att du tar kort. Ingen kan hindrad dej,det är din egendom.

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

gamlingen skrev:
Oavsett om bilen redan är skrot eller inte så får bärgaren INTE orsaka mer skador än vad som redan är på bilen. Så det är bra att du tar kort. Ingen kan hindrad dej,det är din egendom.

Tänkte nästan det. Vet du vad man kan göra om han nu har varit på bilen?

Rand
23 september 2009 · 1 024 Inlägg

hahaha, skrota skiten istället. taket är dyrt att laga

Senast redigerat av Rand (23 september 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

Rand skrev:
hahaha, skrota skiten istället. taket är dyrt att laga

Har du överhuvudtaget läst tråden?!

1. För mig är det inte skit.
2. Jag är beredd att lägga pengar på att fixa bilen, plus att jag har en kille som fixar den jävligt billigt jämfört med vad det skulle kosta på en verkstad. Om skadorna inte är värre än vad jag just nu tror.

Opelmadness German cars, quality and beyond
23 september 2009 · 8 197 Inlägg

Alltså, bilen är värd mer för dig än för nån annan. Jag tycker att du gör som så här. Få nån kunnig att bula ut taket så gott det går tills du får dit en ruta. För är det bara taket som är såpass buligt så går det att rikta om man inte är för bakom på plåt. smile

Vet hur det är att ha en bil som man är fäst vid. Jobbigt att ens tänka tanken på att den ska bli skrot.
Men kolla med skaderegleraren om du kan få behålla den och kanske få mindre pengar. OM den nu blir inlöst.



EX: Syrran fick is och snö över sin gamla Ascona A för många år sen, den skulle bli inlöst enligt skaderegleraren, men hon fick behålla bilen och fick lite mindre pengar. Farsan lyckas bula ut taket och få dit en ruta och bilen blev körbar igen. Fick t.o.m mer för bilen än vad hon gav sen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
LocKtar Herr
23 september 2009 · 1 722 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:
...
1. Jag frågade om det är vanligt med att bärgare försöker lura av folk bilarna, dvs, är det något man brukar höra talas om eller låter det ovanligt. Inte om "alla i hela sverige gör så"

2. Jag sa också att det finns en bekant som jobbar med chassin och plåtslagning, han är lite av en allt-i-allo person. Han kommer(om han anseer det möjligt) göra jobbet mycket mycket billigare än vad det normalt skulle kostat, så om kostnaderna inte blir skyhöga så det att läggas pengar på att fixa bilen då den som sagt är mycket viktig för både mig och min mamma.

3. Han överdrev jo, även om bilen är i dåligt skick så överdrev han en jävla massa, nu tog jag ingen bild på hjulet, var stressad nämligen och man skulle inte sett något som helst fel på bild.  Men hjulet var näst intill helt intakt, en mycket lätt böjning var, vet inte hur sånt ligger till men det borde inte vara svårt att fixa då det är såpass lite. Han sa dock att hjulet var inböjt och upptryckt i ramen. Typ sådär som leksaksbilarna såg ut när någon hade råkat gå på dom.

Och sen det här med att han inte ville att vi skulle ta bilder, och att det verkar vara så att han stått på taket. Även om bilen ändå är i skrotläge så kan det väl inte vara tillåtet att orsaka skada på en bil som ägs av någon annan? Eller?

Med tanke på att han blev orolig när vi tog bilder så verkar det som att han tänkt skada bilen ännu mer. Men jag vet inte. Om han gjort något mot bilen kan det iallafall inte vara lagligt, vi äger ju fortfarande bilen, och då är det ju vandalism?

"3. Han överdrev jo, även om bilen är i dåligt skick så överdrev han en jävla massa, nu tog jag ingen bild på hjulet, var stressad nämligen och man skulle inte sett något som helst fel på bild.  Men hjulet var näst intill helt intakt, en mycket lätt böjning var, vet inte hur sånt ligger till men det borde inte vara svårt att fixa då det är såpass lite. Han sa dock att hjulet var inböjt och upptryckt i ramen. Typ sådär som leksaksbilarna såg ut när någon hade råkat gå på dom."

"Näst intill helt intakt" Är hjulet skevt ens lite så är det inget du bankar tillbaka, o sen fortsätter köra, du får kanske fixa en ny framvagn helt enkelt, inte så dyrt, men en del jobb=) lycka till!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Hilmer
23 september 2009 · 1 789 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:
1. För mig är det inte skit.
2. Jag är beredd att lägga pengar på att fixa bilen, plus att jag har en kille som fixar den jävligt billigt jämfört med vad det skulle kosta på en verkstad. Om skadorna inte är värre än vad jag just nu tror.

Trots att det finns ett personligt värde i bilen så måste man se till rimligheten att lägga pengar på något som egentligen inte är värt det. Om man ska renovera och spara bilen till eftervärlden så lär det kosta bra mycket mer än vad du verkar förstå. Även om du nu kan få "kompispris" på arbetet så lär denne någon inte jobba gratis och det lär gå åt timmar på att reparera bilen, tro mig!
Reservdelar är inte gratis, och lackering kostar en del.
Det handlar ju inte enbart om att reparera bilens skador i detta fallet, det handlar om att renovera bilen så pass att den klarar många år till och då handlar det om helt andra summor. Det blir ju ett tvång att fortsätta lägga pengar på bilen och allt blir en ond cirkel...

Så nej, bilen är inte värd att reparera med tanke på bilens alla skador.
Gläds istället av de minnen du har av bilen och låt bilen vandra samma väg som din mormor.

Cosmos Truckdriver
23 september 2009 · 85 Inlägg

hotrodder skrev:
Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Har jobbat med bärgning i ca 3år tidigare och det är precis såhär det gick till när jag hämtade krockade bilar. Jag hade inget att göra med om bilen va skrot eller inte utan det va/är skadereglearens uppgift!
Verkar som du har med en hemskt oseriös bärgare att göra. Är han ansluten till nån större organisation (t.ex. assistancekåren eller falck) ring huvudkontoret och tala om som det är, då får han det nog lite hett om öronen big_smile

BMW 530d xDrive "Black mirror" (2014)
gamlingen
23 september 2009 · 5 198 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

gamlingen skrev:
Oavsett om bilen redan är skrot eller inte så får bärgaren INTE orsaka mer skador än vad som redan är på bilen. Så det är bra att du tar kort. Ingen kan hindrad dej,det är din egendom.

Tänkte nästan det. Vet du vad man kan göra om han nu har varit på bilen?

Antagligen vandalism eller egenmäktigt förfarande,,, vet inte..

Xoff Volvo tönt... =)
23 september 2009 · 2 344 Inlägg

Även jag måste nog tyvär säga att bilen är faktiskt helt slut, idag skulle inte en seriös verkstad ens röra en bil som har en liten bula i taket, tyvär så är det så... taket är alltid det dyraste att laga iom att man måste lägga en hellack för att dölja det...

Och ditt tak går inte att reparera, det ända man kan göra isåfall är att kapa av taket nere motorhuven vid A stolparna å sedan uppe vid taket vid resterande stolpar å svetsa på ett nytt, framstolparna är nämnligen skeva då du har ett veck i taket... ja, du hör nog själv prissumman på detta...

Visst kan man själv lämna den på verkstad å reparera bilen, men först kommer plåtskadorna, ev riktning i bänk (som en vanlig verkstad inte ens kan göra, måste till proffs, garanterat inte under 5000:- om det ens räcker) bara en hel lack på en bil kostar sina pengar...

framrutan kostar minst 2500:- att byta...

Ja, tyvär, bilen går inte att laga för rimliga pengar, du kan nog köpa dig 3-4 stycken lika dana för samma peng det kostar att laga...

tyvär...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Losgard
23 september 2009 · 1 688 Inlägg

Kostar mer att laga än att lösa in, inte en chans att bolaget betalar för att fixa skadorna.
Bergningsgubben kan berätta hans erfarenheter, det kanske var mörkt när han tittade på bilen och inte såg ordentligt. Dom berättar ju oftast vad man har att förvänta sig utav bolaget, en liten fingervisning åt vilket håll det kommer gå, inlösning eller reparation. Bara att hjulet var böjt, dvs ramen kanske e sned, fästet för länkarmen kanske pajjat, länkarmen kanske e pajj. Bara det kostar multum att fixa på en riktig verkstad, lack över hela bilen, plåtriktning osv.
Bmwn jag hade fick inslagen ruta, en uppriven panel inne i bilen, trasiga kablar under ratten och 1 hål i dörren. En 318i 1995 med 19400 mil på mätarn, blev inlöst trots marknadsvärde ~20 000-30 000 kr.
Din bil har ännu värre skador samt ännu mindre marknadsvärde.

Varför har bilen ett sådant stort affektionsvärde för dig?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang