Bärgare försöker lura ägare till att skrota bilen - Vanligt?

Phaetoon
23 september 2009 · 8 156 Inlägg

Jag förstår att du har en speciell koppling till bilen. Första bilen som man äger/kör betyder massvis.
Du som dessutom är ung borde byta bil, just för att slippa den känslan. Det blir inte lättare med tiden.
Bilar har en själ, men det går för långt när man lägger ut dubbelt så mycket på reparationer som värdet på bilen. Ta en souvenir från bilen som du ramar in och hänger upp på väggen och låt henne sen vila i frid.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
nykomling
23 september 2009 · 156 Inlägg

det är dags att släppa taget om förstabilen, tycker det låter konstigt att du värderar bilen nästan som en "riktig" själ.. försök sälja bilen som renoveringsobjekt för runt 2000:- ist så kanske det ändå käns bättre för dig?

Rquired Allmänt envis
23 september 2009 · 12 512 Inlägg

Läste att brandkåren skar av bältet, bara att byta ut det på verkstad (för det är knappast en sak man chansar på ett bonnmek med) bör nå en betydande del av bilens marknadsvärde. Sedan så behövs som sagt taket bytas, förmodligen bakvagnen renoveras (om den är såpass sne att det syns med blotta ögat är den nog rätt illa åtgången) osv

Jag förstår att bilen har ett stort värde för dig, men det är ändå en hel del pengar du inte får igen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
emilaxhed
23 september 2009 · 5 Inlägg

Hej du..
ett litet tips från en som kör bärgare..
vi känar mycket mindre på att köra din bil dirket till skroten.
en del försäkringsbolag löser in typ vad som helst.
medans en del vill laga mera.
det är för en bärgare helt omöjligt att veta om den ska skrotas eller inte för de av görs av kund/försäkringsbolag.
med en del försäkringsbolag kan man få dom att betala en del och resten själv om man vill.
så jag köra alltid olycksdrabbade bilar till verkstad för då får vi ut.
1. Nöjd kund
2. En extra körning om den nu ska skrotas.
bärgan i detta fallat borde skämmas för sin inkompitens. riktigt dåligt bemötande.

Mvh emil


Edit: stavning wink

Senast redigerat av emilaxhed (23 september 2009)

Noxxer
23 september 2009 · 1 482 Inlägg

Såg inte så farligt ut i mina ögon. Har vart mycket på en plåtverkstad och dedär är inte så farligt mot vad jag sett.

Att ett hjul är intryckt kan bero på en bärarm som blivit skev eller liknande, inge stor grejj att byta.

Dedär är som skrivet inget ett försäkringsbolag pröjjsar, men har du tur kan dom stå för en liten del av reparationen. Läs LITEN del.

Lacken såg ganska dålig ut. Om din kontakt e duktig och har rätt verktyg går dedär taket att återställa ganska bra. Sen ny ruta så ska det nog gå an serru. Samtidigt skulle jag köpa lite fin röd färg och spraya på. Inte riktig lack men som jag såg på bilderna så kan det ju inte bli värre än det som sitter på nu smile

BLT Service
Theracords Music Label
Iam2fast4U
24 september 2009 · 1 534 Inlägg

det blir billigare o köpa ny bil, tro mej
jag går karosseri och det där kommer kosta många tiotusentalskronor och laga om det ska göras seriöst

Men frågan är om man verkligen vill lägga ned mycket pengar på just den bilen när du kan säkert få en dubbelt så fin/bra bil för samma pengar som det kostar att laga den eller för mindre

sorgligt men sant

BMW E34 "538" (1990)
FL3JM Inga konstigheter
24 september 2009 · 2 064 Inlägg

Jag är väldigt imponerad över att du lyckades få en sån där stor skada av att bara köra i 25-30 km/h och att du inte lyckades stanna trots att det var rullgrus. Är dock ännu mer imponerad över att du dessutom lyckades få sladd inklusive en retur som skickade dig i diket. smile
Men jag förstår att du måste ljuga ihop nått för mamsen, för inte buskörde du väl?

Påminner lite om bibeln där Jungfru Maria nuppat och blivit gravid (vilket är dödsstraff på om man inte har gift sig) men lyckas övertala alla att hon inte alls har nuppat utan blev gravid helt av sig själv. Yeeaah right..

nykomling
24 september 2009 · 156 Inlägg

haha så jävla sant! big_smile

FL3JM skrev:
Jag är väldigt imponerad över att du lyckades få en sån där stor skada av att bara köra i 25-30 km/h och att du inte lyckades stanna trots att det var rullgrus. Är dock ännu mer imponerad över att du dessutom lyckades få sladd inklusive en retur som skickade dig i diket. smile
Men jag förstår att du måste ljuga ihop nått för mamsen, för inte buskörde du väl?

Påminner lite om bibeln där Jungfru Maria nuppat och blivit gravid (vilket är dödsstraff på om man inte har gift sig) men lyckas övertala alla att hon inte alls har nuppat utan blev gravid helt av sig själv. Yeeaah right..

Jonasblomstedt
24 september 2009 · 30 Inlägg

FL3JM skrev:
Jag är väldigt imponerad över att du lyckades få en sån där stor skada av att bara köra i 25-30 km/h och att du inte lyckades stanna trots att det var rullgrus. Är dock ännu mer imponerad över att du dessutom lyckades få sladd inklusive en retur som skickade dig i diket. smile
Men jag förstår att du måste ljuga ihop nått för mamsen, för inte buskörde du väl?

Påminner lite om bibeln där Jungfru Maria nuppat och blivit gravid (vilket är dödsstraff på om man inte har gift sig) men lyckas övertala alla att hon inte alls har nuppat utan blev gravid helt av sig själv. Yeeaah right..

Sagt det till fler än dig "om du läser så ser du vad jag skrivit"
"Den stora skadan" är glasrutan/taket, som uppkom när bilen hamnade på taket.
Sladden uppkom i nedförsbacke och det var förjävla slirigt. Vet inte hur det ser ut i din situation men jag har 0 erfarenhet av att sladda runt på sliriga grusvägar. Bromsar man i nedförsbacke med rullgrus glider det bara. Även i låg hastighet. Jag sladdade inte runt direkt lång sträcka utan det gick ganska snabbt för bilen att hamna i diket, när jag kom ner i diket kom jag glidande på sidan, framhjulet tog tag i botten på diket, som ledde till att bilen tog tvärstopp och lyfte på ena sidan, med tanke på dikets utformning så stod jag snett neråt, bakvagnen var alltså högre upp än framvagnen, därför tippar bilen över lättare. Dock med nöd o näppe. Det var knappt så den kom runt som jag sagt, när den väl hamna på sidan var det kört med tanke på lutningen och bilen åkte vidare ner på taket. Där kom "stora smällen"
Skadan verkar dock(om du har läst tidigare inlägg) vara förvärrad då någon utav killarna som jobbar för bärgaren antagligen har stått på taket där bucklan är, detta för att vi ska bli övertygade om att den är för skadad(som dom flesta antytt nu)

Fick reda på mer av min mamma som var med och kollade på bilen om vad han sagt(hon trodde jag hade hört dessa grejer, därför visste jag inte om det först) Dels har han sagt att jag inte får kolla under huven, som förövrigt var öppen trots att brandmännen stängde den efter att dom kollat motorn. Och sa att där har jag inget att göra, dels har han sagt "ni ska inte ta nå jävla kort" (först trodde jag bara han sa att "varför gör ni sådär" - när vi tog fram varsin kamera)

Och sedan hade han också sagt "ta fram papprena och skriv på nu då, det blir ett ägarbyte nu på plats" morsan svara då "nej jag ska inte skriva på något jävla ägarbyte" "aja den ska ändå skrotas"

Låt mig påpeka att det här är en person som gått fler personer på nerverna. Visste dock inte att det var såhär jävligt. Stod även en toyota corolla av samma modell bakom garaget, som ena killen fick en jävla brådska med att täcka över, antagligen skulle dom använda delar från min/våran bil till den.

Så, det jag vill säga. antagligen så är skadan större på bilden än vad den var efter krocken. Och även om dom inte rört bilen så är det inte en så farlig skada för en bil som hamnat på taket, oavsett hastighet.

Så var snäll och låt bli att skriva dryga inlägg i fortsättningen. Jag tjänar som sagt inget på att ljuga om hastigheten. Ärlighet varar väl längst. Eller?

Förövrigt, tack till alla hjälpande svar som jag inte svarat på. Uppskattar det.
Efter folks gissningar på pris osv så ser det ut att bli en jobbig kamp att fixa bilen(ska dock kolla upp vissa förslag som folk gett mig)
Inspirerat av ett inlägg(vet inte vilket nu) med souvenirdelen så gav min flickvän mig förslaget att göra en "trädgårdsprydnad" av bilen uppe på sommarstället, som är förknippat med min mormor. Ungefär som en liten minneslund.

Jag hör antagligen av mig i tråden om hur det blev med bilen sen när jag vet. Tack återigen för alla seriösa och ärliga svar. På återseende

Jonas

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 september 2009 · 1 594 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:
Sagt det till fler än dig "om du läser så ser du vad jag skrivit"
"Den stora skadan" är glasrutan/taket, som uppkom när bilen hamnade på taket.
Sladden uppkom i .....massa text..
Jonas

Men lugn i bussen nu å skit i alla drygpellar som skriver en massa strunt... Bärgningsfirman/verkstadsägaren whatever kan inte göra ett skit som sagts tidigare. Det är din bil (eller din mammas) OAVSETT hur kvaddad den är ända fram tills försäkringsbolaget sagt sitt. Det står er fritt att göra va fan ni vill med åket oavsett vart den är dragen, till en bilfirma, hem på nåns gård eller till någon annan suspekt verkstad. Men INGEN! jag upprepar, ingen kan tvinga er att skriva några ägarbytespapper innan ett försäkringsbolag har beslutat att lösa bilen. Jag tycker verkligen om den här historien om bärgningsfirman är sann att ni tar kontakt med ert försäkringsbolag och ställer frågan om det verkligen ska gå till såhär. Det spelar ingen roll ifall bilen är halv eller helförsäkrad, ert bolag är ert ombud gentemot övriga instanser som tex. bärgningsfirmor, plåtverkstäder mm. det är försäkringsbolaget ni ska prata med INGEN annan och det är ni, alltså bilägaren (åter igen) som har sista ordet om vad som ska ske med bilen.

Senast redigerat av hotrodder (24 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Eisenhut
24 september 2009 · 1 827 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:
Förstår vad ni menar att det inte är värt det! Men om man läser inläggen av mig så har den ett symboliskt värde för mig. Ett stort sådant. Och den stora frågan var ju egentligen om det är vanligt att bärgare gärna överdriver/skadar bilen avsiktligt för att tjäna en slant på det.

Så strunta i värdet på bilen, vet att den är skit egentligen.

Ok, jag kan förstå att det är jobbigt för dig, men du måste tänka rationellt... Det finns folk här som äger bilar dom älskar mer än sin egen mor (ja kanske tom ärvt den) som sabbas och det går ju inte att laga dom heller bara för att det är ens ögonsten. Min bil är mitt allt och den blev vandaliserad för några veckor sedan. Dom stod och diskuterade dom det ens var lönt att laga vilket dom till slut kom fram till att den var. Hade den inte vart, fine... vad ska man göra?

Jag antar att du ärvt bilen av någon du håller kär som kanske gått bort? Jag lovar dig, INGEN kommer klandra dig för att den bilen inte lagas. Se nu till att inte vara dumdristig för det kommer kosta väldigt mycket pengar att fixa...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rand
24 september 2009 · 1 024 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

Rand skrev:
hahaha, skrota skiten istället. taket är dyrt att laga

Har du överhuvudtaget läst tråden?!

1. För mig är det inte skit.
2. Jag är beredd att lägga pengar på att fixa bilen, plus att jag har en kille som fixar den jävligt billigt jämfört med vad det skulle kosta på en verkstad. Om skadorna inte är värre än vad jag just nu tror.

då är det bara börja laga den då.. lycka till! skit menar jag asså inte om bilen menar bara allt som hände..

Senast redigerat av Rand (24 september 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
nykomling
24 september 2009 · 156 Inlägg

efter att ha läst det andra du skriver så vill jag bara säga vad jag skulle gjort i din situation:

1. inte gjort dehär till en så jävla stor grej
2. eftersom "bärgarsnubben" verkar vara en jävla idiot så hade jag förmodligen bett honom hålla käfft direkt på plats, finns ingen anledning för dig att på något sätt känna dig kränkt eller liknande nu i efterhand för det var nog inte hans mening, men förstår att du är irriterad på honom.
3. som sagt, det är din bil o du får göra vad fan du vill, reparera eller kör den till skroten. vi här på garaget har sagt vad vi skulle gjort i din situation, dags att ta saken i egna händer o bestämma sig
4. "ett symboliskt värde" vilken typ du nu än har kan jag knappt förstå, visst att man ska göra sitt bästa för att hålla den i skick o så, men detta är annorlunda. det är en bil förfan o den är krashad o ligger i 5-10 tusen kronors klassen så finns ingen anledning till att laga den (ändå om det var morfars gamla bil osv). inse att det bara är en bil o inget levande, lägg den här lilla incidenten bakom dig o sluta lipa!

F_Miller Bärgarinnan!
14 oktober 2009 · 81 Inlägg

bärgaren har inget med det att göra. bärgaren får ett larm om att den ska hämta bilen.

så bärgaren hämtar bilen, ställer av den på en verkstad som är specialicerad på märket eller en verkstad som kunden önskar. sen bedömer en helt annan person på verkstaden vad som blir av bilen.


den där bärgaren kunde inte göra nåt av din bil. eftersom att det är en försäkringsgrej..

Volvo V70 "Räser70" (1998)
Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang