Då har det hänt igen. Bilprovningen kvaddar en bil.

Alex_M Steker som aldrig förr
25 september 2009 · 503 Inlägg

Då ska en till med erfarenheter tala här då: jag har kört nåra stycken gammel italienare. dock aldrig en F40. men en lambo diablo har jag provkört. och som r-ted säger. det är inte lätt första gången. jag prova första gången på en parkering. sen har man utvecklats och blivit "van". men det är inte det lättaste att köra en sådan här bil.

Tack för mig.

8-)
9Femma
25 september 2009 · 342 Inlägg

Jag kan briljera med att jag faktiskt kört just den aktuella F40:n ifråga (det gick bra).
Ni som antar att besiktningsmannen lekte med bilen ... Kom med fakta!
Det behövs INGENTING för att en sådan här bil ska släppa loss. Det är en überbrutal kärra som ställer rätt höga krav på sin förare.

Det man också ska komma ihåg är att en F40 är överbrutal samtidigt som den saknar precis allt vad moderna säkerhetssystem heter.
ABS? Glöm det!  LaunchControl? Nope! Traction Control? Hur stavar du till det?

Så jag litar på Torbjörns ord. Han bekräftar ju till och med själv att det inte lektes med bilen (visst, han var inte med på plats, men man kan lätt anta att den han skickade dit med bilen inte var någon gröngöling och har lämnat en korrekt rapport till Torbjörn själv).

Har själv erfarenhet av att själv köra en rad olika supersportbilar. Enzo, F50, Countach, Diablo, Murciélago, SLR McLaren, XJ220, Ford GT, Vantage, R8 V10 mm mm mm och i den samlingen skulle jag nog vilja påstå att endast Countach, XJ220 och F50 ställer mer krav på sin förare än en F40.
Det är sannerligen ingen nybörjarbil och man behöver inte leka för att det ska gå allvarligt fel väldigt fort.

Sedan är det, såvitt jag vet, ingen kund som står och väntar på sin F40.
Denna bil har VonBraun haft vääääldigt länge nu och såvitt jag vet var den inte såld när detta hände heller.

Senast redigerat av 9Femma (25 september 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
plankan
25 september 2009 ·

En lösning på detta problem vore kanske om man på SBP hade några av personalen med "certifikat " till just dessa "svåra" bilar.
Det är jo inte ovanligt på en hel del olika arbetsplatser att man har prsonal med spec "behörighet" till just spec arbetsuppgifter.
För övrigt har jag fullt förtroende för SBP.

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
25 september 2009 · 264 Inlägg

Ovasett om bilen kostar en 500 hundring eller 1 miljon så ska  man som ägare sitta med i bilen? är det så svårt?

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Teamturbo87 Avstängd
25 september 2009 · 35 Inlägg

jag har tänkt på en liten sak, jag vart inne på bilprovningen med min diesel, gick fint fram tills han skulle testa k-värdet.. då tar idioten i för fulla muggar och varvar upp den till mätar stopp i princip, inte en gång utan 3-4 gånger!.. så vitt jag vet så FÅR man inte varva ut en diesel på de viset han gjorde... jag vet inte vad jag gjort om han gjort så att de tittat ut en vev stake eller ja vadsom..

Powerd By Ford scorpio -95
Rber
25 september 2009 · 109 Inlägg

9Femma skrev:
Sedan är det, såvitt jag vet, ingen kund som står och väntar på sin F40.
Denna bil har VonBraun haft vääääldigt länge nu och såvitt jag vet var den inte såld när detta hände heller.

Väääääldigt länge, såg den för första gången 2002 i bilhallen sida med sida med en F50, vore sjukt dåligt timing om den kraschades precis när en spekulant dök upp!

fredriq Olika
25 september 2009 · 907 Inlägg

Teamturbo87 skrev:
jag har tänkt på en liten sak, jag vart inne på bilprovningen med min diesel, gick fint fram tills han skulle testa k-värdet.. då tar idioten i för fulla muggar och varvar upp den till mätar stopp i princip, inte en gång utan 3-4 gånger!.. så vitt jag vet så FÅR man inte varva ut en diesel på de viset han gjorde... jag vet inte vad jag gjort om han gjort så att de tittat ut en vev stake eller ja vadsom..

Eftersom opacitetsprovet ska utföras vid avreglering så måste de ju göra så för att kunna mäta rätta värden.
Varför skulle det vara farligare att varva en diesel till varvstopp än en bensinare?

Mvh
Fredrik
MrJAM
25 september 2009 · 1 464 Inlägg

Wennish skrev:
Kör man som en galning med en F40 utan erfarenhet, står ju inte allt rätt till i huvudet.

Välkommen får man väl säga eftersom det var ditt fösta inlägg. Men vad menar du med kör som en galning? Vet du något som inte vi andra vet? Fyll gärna på med mer stoff för jag fick en helt annan uppfattning när jag läser vad bilägaren själv skriver. roll

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
gamlingen
25 september 2009 · 5 198 Inlägg

MrJAM skrev:

Wennish skrev:
Kör man som en galning med en F40 utan erfarenhet, står ju inte allt rätt till i huvudet.

Välkommen får man väl säga eftersom det var ditt fösta inlägg. Men vad menar du med kör som en galning? Vet du något som inte vi andra vet? Fyll gärna på med mer stoff för jag fick en helt annan uppfattning när jag läser vad bilägaren själv skriver. roll

Finns alltid 1 miljon vinklingar på saker och ting. vissa bildar en egen verklighet.

neckwomen_88
25 september 2009 ·

kanske dags att bilprovningen specialutbildar ett gäng gubbar för just dessa lite mer krävande bilar? om inte annat för att lugna eventuella oroliga ägare.

master_lars
25 september 2009 · 1 180 Inlägg

Tycker faktiskt att ganska många besiktningsmän svinar när de kör runt hallen! Liksom fullgas på 1:an, WTF! Har själv skällt ut en besiktningsman efter noter för att han drog på rejält i min bruna 99a så att det tjöt om däcken när han svängde runt besiktningshallen. Skall väl tilläggas att dennes chef kom ut och undrade vad fan han höll på med.

race Race For Fun!
25 september 2009 · 379 Inlägg

varför måste bes. personalen provköra så här pass "svåra" bilar som ni säger att det är?? Bättre att ägaren kör en sväng och bes. mannen åker med ? Inte precis som om bes. mannen kan avgöra om det finns något oljud i den genom att köra den, de låter ju en del menar jag hehe wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
T5Black
25 september 2009 · 451 Inlägg

Men va fan säger jag bara!!

te_wik Forummoderator
25 september 2009 · 12 813 Inlägg

r-ted skrev:
Många som uttalar sig ang körningen, jag tror inte ni har rattat gamla italienare.
Jag har kört många mil i gamla italienare, ferrari 355, ferrari 348 och lamborghini diablo.

Tar man diablon då som är snarlik F40 i prestanda , det är inget man bara sätter sig i och kör.
Man sitter annorlunda, pedalerna sittter annorlunda, du kan inte ha fin skorna på för då tar du i alla pedaler samtidigt.
förra veckan körde jag 80mil i en Diablo, detär inga lättkörda pjäser om ni tror det.
Inte som att sätta sig en gammal volvo.

för den som vill veta hur det känns att köra en sådan säter in 850 000kr på mitt konto så får ni denna
http://www.blocket.se/skaraborg/Lamborg … 13&w=1

Hur går försäljningen till av en sådan bil som diablon? Jag menar, köpare vill ofta provköra eb bil innan de köper den. Vågar du låta vem som helst komma och provköra, eller måste dom visa att dom har cash först?
Jag hade inte låtit någon röra bilen innan vi varit på banken och tagit reda på ifall det finns stålar hos köparen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Shit happens, sådana här bilar är inte lättkörda.
Det räcker faktiskt med en rallybil för att en ovan ska lyckas klanta till det, inte många som provat min bil utan att köra sketstopp eller fått hjulspinn när dom ska iväg och den är inte i närheten av den effekten som en F40 har.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PeppeF
25 september 2009 · 6 Inlägg

9Femma skrev:
Jag kan briljera med att jag faktiskt kört just den aktuella F40:n ifråga (det gick bra).
Ni som antar att besiktningsmannen lekte med bilen ... Kom med fakta!
Det behövs INGENTING för att en sådan här bil ska släppa loss. Det är en überbrutal kärra som ställer rätt höga krav på sin förare.

Det man också ska komma ihåg är att en F40 är överbrutal samtidigt som den saknar precis allt vad moderna säkerhetssystem heter.
ABS? Glöm det!  LaunchControl? Nope! Traction Control? Hur stavar du till det?

Så jag litar på Torbjörns ord. Han bekräftar ju till och med själv att det inte lektes med bilen (visst, han var inte med på plats, men man kan lätt anta att den han skickade dit med bilen inte var någon gröngöling och har lämnat en korrekt rapport till Torbjörn själv).

Har själv erfarenhet av att själv köra en rad olika supersportbilar. Enzo, F50, Countach, Diablo, Murciélago, SLR McLaren, XJ220, Ford GT, Vantage, R8 V10 mm mm mm och i den samlingen skulle jag nog vilja påstå att endast Countach, XJ220 och F50 ställer mer krav på sin förare än en F40.
Det är sannerligen ingen nybörjarbil och man behöver inte leka för att det ska gå allvarligt fel väldigt fort.

Sedan är det, såvitt jag vet, ingen kund som står och väntar på sin F40.
Denna bil har VonBraun haft vääääldigt länge nu och såvitt jag vet var den inte såld när detta hände heller.

Von Braun har ingen F40 stående. Detta är troligen en bil som kom från Portugal förra veckan.
Hur har du lyckats få provköra den?

BMW M3 (1995)
EliasM
25 september 2009 ·

Jag och r-ted var och kollade på denna i tisdags, mycket mycket fräsch bil.
Tråkigt att det blev trasig front men inte speciellt förvånande..
Det är inga lättkörda bilar,
jag körde för första gången polarens Lamborghini Diablo till von Braun denna dagen.
Det tar en stund att komma in i det, det är allt eller inget när man kör iväg, antingen kärringstopp eller mer eller mindre maxattack..

Jag körde 11 mil med bilen den dagen och det tog nog 5-6 innan man började köra den riktigt bekymmersfritt! Eller så bekymmersfritt man nu kan köra en italiensk supersportbil från början av 90-talet.. big_smile

Ingen vits att hänga besiktningsmannen över det inträffade, en monsterbil med kalla däck, kanske var det blött ute och då kan allt hända innan man ens märker att något är på G.

9Femma
25 september 2009 · 342 Inlägg

PeppeF:
Man jobbar med det man gör ... Och det är inte som besiktningsman ...
Det har vissa förmåner.

cool

Men är tämligen säker på att det är samma bil. Inte så att det vimlar av F40, ens hos VonBraun.
Men visst, du verkar rätt specifik på dina uppgifter, så jag ska inte säga inte ...

Men han förvarar ju bilar åt kunder också. Heter ju att VonBraun har både en Enzo och F50, och visst har han det. Men varesig han eller företaget äger ju någon av dem.
Visst har de varit/är de till salu, men i huvudsak har det handlat om förvaring åt ägaren ...

Senast redigerat av 9Femma (25 september 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
PeppeF
25 september 2009 · 6 Inlägg

Låter som ett bra jobb smile

Den F40:n som Von Braun hade till salu är såld sedan några år. Även Enzon såldes till Danmark ungefär samtidigt.
Det är inte den bil som smällt iallafall.

Som sagt så är det troligen en bil som kom från Portugal förra veckan.

Jag har av vissa anledningar hyfsad koll på de F40 som finns i Sverige. smile

Annars stämmer det som många skriver. En rå bil som saknar motstycke. Inte speciellt svårkörd så länge man tar det lugnt.
Visst sitter man illa..det är väldigt trångt vid pedalerna och det är en fruktansvärd prestanda. Och bilen är ju från det galna 80-talet.

Tror skadorna ser värre ut än vad de är. Det blir inga bucklor direkt utan kolfiber spricker istället. Dock väldigt dyrt!!

Hur som helst mycket trist..

BMW M3 (1995)
EliasM
25 september 2009 ·

PeppeF skrev:
Låter som ett bra jobb smile

Den F40:n som Von Braun hade till salu är såld sedan några år. Även Enzon såldes till Danmark ungefär samtidigt.
Det är inte den bil som smällt iallafall.

Som sagt så är det troligen en bil som kom från Portugal förra veckan.

Jag har av vissa anledningar hyfsad koll på de F40 som finns i Sverige. smile

Annars stämmer det som många skriver. En rå bil som saknar motstycke. Inte speciellt svårkörd så länge man tar det lugnt.
Visst sitter man illa..det är väldigt trångt vid pedalerna och det är en fruktansvärd prestanda. Och bilen är ju från det galna 80-talet.

Tror skadorna ser värre ut än vad de är. Det blir inga bucklor direkt utan kolfiber spricker istället. Dock väldigt dyrt!!

Hur som helst mycket trist..

Jag kan svara på det.. JA det är bilen från Portugal smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang