Grunder för en nybörjare

plockepinn
27 september 2009 · 5 Inlägg

Hej!
Aldrig haft intresset för fordon och dess delar, men har nyss fyllt 18 och ska börja med körkort.
Är totalt borta inom det här området och känner att det är för pinsamt att fråga vännerna.

Det första jag undrar är vad som menas med ex. 2.0-litersmotor. Antar att det är storleken på motorn? Får det plats 2 liter motorolja eller varför säger man så?

Vad menas med vridmoment?

Fyll gärna på med lite mer "grunder" som en nybörjare som jag kan behöva veta.

Holiace
27 september 2009 · 1 754 Inlägg

Allt detta är en hel del att lära sig. Det kan ta ett tag, ett bra tag.

2.0 litersmotor är cylindervolymen. Alltså storleken. Motoroljan har att göra med andra saker så som tråget.

Vridmoment kan jag inte förklara. Det är typ styrkan på en motor.

All kunskap du söker skulle kunna fylla 100tals med sidor.

Senast redigerat av Holiace (27 september 2009)

Jag kan inget om allt.
Lowenhart fälg fantast
27 september 2009 · 1 086 Inlägg

sök gärna på wikipedia på det du undrar om , dom har svar på det mesta

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Dansken-
27 september 2009 · 950 Inlägg

Börja läsa biltidningar. Det är ett bra sätt att lära sig saker om bilar och motorer.

kolvas
27 september 2009 · 4 001 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Där finns mycket att läsa men ta det lugnt och sök på det du inte förstår eller fortsätt ställa frågor här.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
plockepinn
27 september 2009 · 5 Inlägg

Hehe, jo det är väl en hel del. Men lite vanliga grunder typ.

Holiace
27 september 2009 · 1 754 Inlägg

Top Gear, mer seriösa motorprogram, http://www.youtube.com/watch?v=FfTX88Sv4I8 och så vidare och så vidare..... Kolvas gav en väldigt bra länk smile

Bra att veta är att inget märke är bättre än ett annat, alla märken är SKIT wink

Senast redigerat av Holiace (27 september 2009)

Jag kan inget om allt.
Hedning Fd Bannad
27 september 2009 · 657 Inlägg

Holiace skrev:
Allt detta är en hel del att lära sig. Det kan ta ett tag, ett bra tag.

2.0 litersmotor är cylindervolymen. Alltså storleken. Motoroljan har att göra med andra saker så som tråget.

Vridmoment kan jag inte förklara. Det är typ styrkan på en motor.

All kunskap du söker skulle kunna fylla 100tals med sidor.

Fel Fel Fel...

Vrid är ingenting, Effekt är vad som räknas i en motor!

så om du ser en bil på 400 hk och 200 nm så är den definitivt inte snabbare än en bil med 200 hk och 400 nm, om denna bil nu inte är en Scania lastbil eller om motorn är en Cheva;)

Märkesbög
Rquired Allmänt envis
27 september 2009 · 12 512 Inlägg

Jag skulle nog tro att det enklaste är att hålla till på Garaget, läsa motortidningar, följa Tv-program och liknande. Rom byggdes inte på en dag, men ju mer du läser/tittar ju mer lär du dig smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 september 2009 · 3 404 Inlägg

Köp dig ett exemplar av fordonsgrund (eller vad den nu hette) som man läste i 1an på FP. Berör allt från hur du startar motorn till hur du svetsar balkar wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
maco
27 september 2009 · 1 207 Inlägg

Om man säger att en motor är 2.0 liter så betyder det att cylindervolymen är 2.0 liter.

Förenklat ser en fyrtaktsmotor ut så här.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Motor-gelo4.gif

Det jag nu menar med cylindervolym är helt enkelt volymen på utrymmet där kolven far upp och ned.
En "regel" (som inte stämmer - men varför den inte gör det behöver vi inte gå in på nu) är att en större motor har mer effekt. Anledningen till varför det är så är helt enkelt att man får in mer bränsle och luft och får där med en större explosion.

Förstår du lite mer nu? Man är inte direkt någon pedagog men det är bara fråga på.

Moparboy440
28 september 2009 · 4 682 Inlägg

läs böcker!

SweeXic
28 september 2009 · 136 Inlägg

Oj vad du var grön på detta området smile

Känns som att kapitlet om motorvolymen är ganska så mycket avklarat på en enkel nivå.

du har fått reda på vad en cylindervolym är - och att i en 4cylindrig 2liters motor är det c:a 0.5liter per cylinder då.

Sen kan man ju klydda till det och gå in mer exakt - men det skippar vi nu tycker jag smile





Taget från Wikipedia: "1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp"

Det är alltså hur mycket dragkraft en motor har. jag vet inte hur man ska kunna förklara det på ett bra vis, men skulle tro att om man säger att du skulle hålla emot på den utgående axlen från motorn med just den totala drivkraften motorn har - fast du trycker på från andra hållet - så händer inget. skulle du däremot enbart hålla emot 200nm utav bilen 250nm så kommer du snurra runt.



Diesel bilar har oftast en enorm dragkraft på motorn.


Kollar nu på en ny V70, bägge på 5 cylindrar, turbo, nästan lika stora motorer. D5 är "tyvärr" bara på 2.4liter och den andra är en 2.5T(t står för turbo)

Bensinaren har stärre cylinderdiameter, lite större slagläng, c:a 26hk mer, men hela 80NM mindre.


Nödvändigtvis är dom inte mycket långsammare heller.

På samma bil så från 0-100km/h så är dieslen 0.8km/h slöare med automatlåda men 10km/h mer topphastighet.
0.5sekunder slöare med manuell låda, och 15km/h högre topphastighet.

Rand
28 september 2009 · 1 024 Inlägg

jag kan lära dig nåt, TURBO låter gött

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
blacken
28 september 2009 ·

Ta lappen, tjacka en bil, skaffa en verkstadshandbok till den, terrorisera alla polare och oss här på Gorg med alla frågor som dyker upp under "färdens" gång.   Så "kommer det" efter ett tag..smile

nykomling
28 september 2009 · 156 Inlägg

Rand skrev:
jag kan lära dig nåt, TURBO låter gött

o jag kan lära er att en TURBO motor låter inte alls lika fint som en motor utan!

Moparboy440
28 september 2009 · 4 682 Inlägg

nykomling skrev:

Rand skrev:
jag kan lära dig nåt, TURBO låter gött

o jag kan lära er att en TURBO motor låter inte alls lika fint som en motor utan!

smaken e som baken, delad.

Rand
28 september 2009 · 1 024 Inlägg

turbo maskin låter ju bäst får jag säga! kanon fint ljud när den börjar lira, smaken e som baken som Moparboy440 säger!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Android
28 september 2009 · 892 Inlägg

Håll er till ämnet grabbar... wink

plockepinn: Kul att du vill lära dig! Med intresse kommer kunskap. (klyscha, men sant roll)
Men som du redan fått det förklarat för dig så kommer inte kunskapen över en natt. Jag var som du, hade inte en aning om nått, avskydde motordrivet fram tills för kanske 4 år sedan, då började jag ta körkortet och upptäckte att det är rätt kul det här med bilar... smile

Sedan dess har jag försökt läsa och lyssna på hemsidor, trådar, tidningar osv osv. Nog är det många som kan mer, men har ändå hunnit med att renovera bromssystemet på mekat bort toppen på Calibran min, nått jag verkligen aldrig trodde jag skulle kunnat med för 4 år sedan.

Så det är bara att läsa på alla ställen du hittar, och var för guds skull aldrig rädd för att fråga. En del puckon kan inte hantera nybörjarfrågor, men det är bara ignorera dem.

Lycka till! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
plockepinn
28 september 2009 · 5 Inlägg

Ok, tack så mycket tongue
Har läst på nätet lite nu o beställt hem lite tidningsprenumerationer om bilar.

tack alla som hjälpt till en liten bit på vägen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang