5378
Sök

Bra kul Pendlarbil

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Jag kör idag c:a 9 mil om dagen till och från jobb, till det så blir det en del affärskörning mm så c:a 260mil i månaden totalt.

Jag är lite sugen nu på en bra och kul Pendlarbil för deta ändamål, då min BMW är en projectbil som just nu är avställd för total ombyggnad.

Mina krav är att den ska vara billig i drift ev El eller Diesel eller liknande, den ska vara rolig att köra ändå, dvs det får gärna hände lite när man trycker på gasen.

Vad för alternativ finns där
jag har själv funderat på en BMW 118d eller en Audi A3 diesel bil
men alla alternativ är välkomna.

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Subw000fer--92 skrev:
Bmw 525tdi ?

E den billig i drift?

får gärna vara en liten bil då det normal bara e jag i bilen!

564 Inlägg
2 oktober 2009
Jag köpte en BMW 320d -05, nya karossen, och har den som pendlar/brukis/köra lite bana med. Jag är hur nöjd som helst! 163hk/340nm. 
Jag valde en som gått hyffsat långt, 11600mil, men det är fortfarande en hel del nybilskänsla kvar, inga klapp eller skrammel. Den är både pigg och extremt snål, trots väldigt snabb och inspirerande körning.
Skatten ligger på 3800/år vilket inte är så farligt. Det tjänar man snabbt in om man kör så långt som dig. Jag har ca 10mil t/r till jobbet, och kör ca 80mil i veckan.

//Johan

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 oktober 2009
VW Lupo 3L, billig i drift (0.299L diesel/mil enl VW själva)

Kul vettetusan men lite går den väll att pressa tongue

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2009
118D ansågs ju vara riktigt rolig att köra i tester, och upplevdes piggare än vad effekten antyder. E87 är kanske inte Bmws stabilaste bil att ligga och pendla i, men en liten Bmw är ofta stabilare och uppträder tryggare än en stor japan (som typ Nissan Primera). Annars är E90 en trevlig bil, ett snäpp stabilare än E87.

Nu vet jag inte vilken budget du har, men nya Audi A4 är annars en mkt fin bil. Är körglad i ordets rätta bemärkelse även om Bmw är mer än ett snäpp roligare. Anledningen till att jag nämner den är att Audis små (bensin)motorer upplevs mycket piggare än Bmws 4or. Tänker på Audi 1.8t, få skulle gissa på att den bara har 160hp vid ett blindtest. Å andra sidan kostar en sådan från 260k ny...

Skippa Audi A3, en väldigt gammal modell. Om du nu inte tänkt vänta på den nya?

Men en liten supersnål, skitkul Bmw eller stor, praktisk och rolig Audi? Jävlar vilket svårt val, men eftersom "pendla" sällan brukar innebära skoj vägar eller riskera körkortet hade jag nog valt Audi. Eller så köper du en E90 och får allt (utom samma... tryck) i ett wink

Btw. 3L skall dra 0.33 liter milen enligt VW själva, eller minns jag fel? smile
Senast redigerat av Rquired (3 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 oktober 2009
Rquired skrev:

Ja jag tror det, för Lupon skulle dra under 0,3liter/mil därav är 0,33 för mycket. Btw ligger du på fullgas med den så drar den 0,46 och är liten smidig och smårapp för att vara såpass snål smile

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2009
TenZer skrev:
Rquired skrev:

Ja jag tror det, för Lupon skulle dra under 0,3liter/mil därav är 0,33 för mycket. Btw ligger du på fullgas med den så drar den 0,46 och är liten smidig och smårapp för att vara såpass snål smile

Jo du har rätt, 0.299 är rätt siffra för 3L smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök