5005
Sök

VW Golf mk3, rivningen av motorn börjar sakta men säkert..

207 Inlägg
15 mars 2010
Nu får du ta och uppdatera lite! hur gick det med vattenpumps byte och skärmarna? tongue

626 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Freddah850 skrev:
Det kan inte vara luft i systemet som göra att den kokar.. kanske bara hjälper att klämma lite på slangarna o sen hälla i lite mer glykol.
mvh freddah850

tjaa, jag har klämmt på slangarna när det är glykol i, sen fyllt på mer och klämmt lite till. men tyvärr så hjälper det inte hmm mvh hinowa

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

626 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Bamse_ skrev:
Nu får du ta och uppdatera lite! hur gick det med vattenpumps byte och skärmarna? tongue

jo det står på tok för still jag vet sad pappa har fullt i garaget så kan inte få in bilen, därav står den ute under snön och fryser.. skärmarna har det inte hänt något med, känns som topplockspackningen prioriteras att bytas före smile så när pappa tömmer garaget så händer det grejor igen, vänta o se... wink

626 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Tja! här var det döare än i graven ha ha... bilen har stått längst in på tomten insnöad nu i två månader. tog fram en borste och en skyffel och skottade fram pärlan. sen plockade jag fram batteriladdare eftersom det var stendött. när jag laddat batteriet skulle jag låsa upp bilen. (låser upp i förardörren, centrallås direkt till resten av dörrarna + bagageluckan). då låser den upp utan problem. sen när jag tar ur nyckeln så låser den bilen av sig självt. när den är låst fortsätter motorn att jobba. jag tänkte den kommer ju brinna upp. så fick låsa upp trotts att den jobbade sen klättra in i bagaget från bakdörren och plocka dän motorn. den var blöt för det är rosthål i bagageluckan. tog in den så den torkar och monterade tillbaka den dagen efter. den låser, men låser inte upp. och för att få den att sluta jobba måste man ta av batteripolen eller ta loss kablarna från den.
någon som har ett tipps på vad felet kan vara, eller är det bara köpa ny motor?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/882194_47jzw5.jpg
motorn till centrallåset
blir väl att köpa en ny, hoppas det funkar då.

för övrigt så hoppas jag på att få plats i garaget snart så man kan byta topplockspackningen och framskärmarna innan sommarn...

161 Inlägg
21 mars 2010
Måste ha kommit in fukt så de blir någon slags kortis?? Bröva en begagnad från skroten se om de fungerar bättre smile

626 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
per-ling skrev:
Måste ha kommit in fukt så de blir någon slags kortis?? Bröva en begagnad från skroten se om de fungerar bättre smile

Ja visst måste det vara så? Den funkade ju innan vintern så smile Blir en runda till Kungsåra bildemo i Västerås så snart man får tid. Funderar även på att byta bagagelucka, verkar inte finnas någon som vill svettsa mina små rosthål hmm

207 Inlägg
21 mars 2010
hinowa skrev:
per-ling skrev:

Ja visst måste det vara så? Den funkade ju innan vintern så smile Blir en runda till Kungsåra bildemo i Västerås så snart man får tid. Funderar även på att byta bagagelucka, verkar inte finnas någon som vill svettsa mina små rosthål hmm

Kom till Karlstad med bilen så ska jag svetsa åt dig! smile

626 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Bamse_ skrev:
hinowa skrev:
per-ling skrev:

tyvärr så lönar det sig inte med bensin kostnaden, billigare att köpa en lucka på skroten.. tack ändå! big_smile

207 Inlägg
23 mars 2010
hinowa skrev:
Bamse_ skrev:
hinowa skrev:

tyvärr så lönar det sig inte med bensin kostnaden, billigare att köpa en lucka på skroten.. tack ändå! big_smile

Lugnt vet du smile Ska gå lös som en tok på Golfen i sommar, då det finns att göra lite under dörrarna!

hellaflush!
1 266 Inlägg
23 mars 2010
jag hade precis samma problem som dig! men mitt lås funka perfekt efter att den fucka sig 2-3 ggr. Så montera den o prova igen? smile

626 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Bamse_ skrev:
hinowa skrev:
Bamse_ skrev:

Lugnt vet du smile Ska gå lös som en tok på Golfen i sommar, då det finns att göra lite under dörrarna!

det fixar du efter en omgång med svettsen! smile

626 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Timmyboy skrev:
jag hade precis samma problem som dig! men mitt lås funka perfekt efter att den fucka sig 2-3 ggr. Så montera den o prova igen? smile

jasså där ser man. får prova montera bort och dit den igen smile

1 207 Inlägg
24 mars 2010
Det är nog ingen som ägt en mk3 utan något problem med centrallåset..tongue Mitt problem är dock rätt lindrigt iom att den bara djävlades i vintras när det var runt -20.

5 111 Inlägg
24 mars 2010
Hörde om någon som haft samma problem med en Caddy, då var det kabelstammen till förardörren som spökade.

626 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
maco skrev:
Det är nog ingen som ägt en mk3 utan något problem med centrallåset..tongue Mitt problem är dock rätt lindrigt iom att den bara djävlades i vintras när det var runt -20.

golfsjukan, ajaj tongue

626 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Hörde om någon som haft samma problem med en Caddy, då var det kabelstammen till förardörren som spökade.

hmm, får söka vidare , tack smile

626 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Jaha, efter mycket "jag ska, snart, snart" tog jag tag i saken och började plocka ner motorn igår. det som ska göras är som sagt byta topplockspackningen. får se om även en planing av toppen är nödvändig. när det ändå är isär byts förmodligen alla andra packningar runt vattenpump, termostat osv (bytte dom nyss men gör det hellre än gång för mycket än att det börjar läcka där med när jag äntligen satt ihop allt igen). byter nog även kamrem. nu till 5 nästan onödiga bilder, fler kommer imorn från bättre kamera;

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/898406_v3ia89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/898407_hgattb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/898411_jcpar3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/898413_3yo5o3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58590/898414_jt6d2v.jpg

626 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
bör till läggas att den är i "vinterutförande" förtfarande, dvs. coilsen upphissade några cm, extraljus och vinterhjul på åretruntdäck. blir sommarutförande såfort motorn går igen! smile

Norrlänning
643 Inlägg
7 april 2010
"centrallåsmotorn" (vaccuumpump?) har jag ett ex liggandes av, kolla vad du har för modellbeteckning så kan jag jämföra, betalar du frakten så är den din.

Felet kan också vara att nån kabel har gått av eller fått en spricka, pumpen jobbar till ett visst motstånd innan den slutar, och det motståndet kanske aldrig kommer (därför den inte låser upp heller).
Om jag inte förstått konstruktionen helt fel dvs. (min gamla passat hade en pump som såg precis likadan ut, och är ju samma årsmodell..)

626 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
gutfucker skrev:
"centrallåsmotorn" (vaccuumpump?) har jag ett ex liggandes av, kolla vad du har för modellbeteckning så kan jag jämföra, betalar du frakten så är den din.

Felet kan också vara att nån kabel har gått av eller fått en spricka, pumpen jobbar till ett visst motstånd innan den slutar, och det motståndet kanske aldrig kommer (därför den inte låser upp heller).
Om jag inte förstått konstruktionen helt fel dvs. (min gamla passat hade en pump som såg precis likadan ut, och är ju samma årsmodell..)

du har nog helt rätt! kan inte heller det där helt och hållet, men låter som en rimlig ide'! tackar för det , ska kolla upp modellbeteckningen idag så skickar jag dig ett pm! mvh viktor

Sök