3542
Sök

Upptaderad! Starkare Kolvar och stakar? (volvo b230ft)

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej!

jag siktar på 350 säkra hästkrafter. Det jag tänkte sätta i är Nya org. kolvar och m-stakar
det jag undrar är om det håller för 350 hk?

och var får man tag på sånt här billigt o bra?

eller har ni nå tankar angående detta? om det inte kommer hålla osv?

tack på färhand.
/david
Senast redigerat av Nagz (8 oktober 2009)

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#2
hej! dålit med svar tkr jag.

Kulblästrade M stakar och org. kolvar
hur mycket hk klarar det?

1 754 Inlägg
8 oktober 2009
#3
Motorteknik, inte allmänt.

Jag kan inget om allt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 oktober 2009
#4
m-stakarna passar inte i b230ft

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
8 oktober 2009
#5
turboforssen skrev:
m-stakarna passar inte i b230ft

jasså, jag har bestämt för mig att det står ett M på mina stakar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

429 Inlägg
8 oktober 2009
#6
turboforssen skrev:
m-stakarna passar inte i b230ft

Sitter M-stakar i alla B230F(x) efter -90 så passa lär de göra.

Nagz: Det håller nog en stund men varför köra på gränsen vad stakarna sägs hålla för? Jag hade monterat H-profilstakar och använt org. kolvar och det gör jag i min 940...


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#7
På mina Fk stakar stod de inga M... b23 M stakar klarar ju 350 häst driftsäkert..
kolvarna orkar med den effekten också å om du kollar runt lite hittar du 100 tals recept här på gorg för ditt effektmål,  tänk på att oftast finns de inte "billigt å bra"... de beror ju på hur mycke stålar man har men säg 20-30000kr  är rätt mycke pengar totalt även om varje del är "billig"

vi kan nog säga så här
Koppling 4000kr
växelåda? ca 3000kr
spridare+soppapump 3000kr
Chippning alt bättre sprut = ca 3000kr
lager+packningar 1500kr
Kolvar 2500kr
vevstakar ala H-profil 3000kr
turbo 2000kr
intercooler
På mina Fk stakar stod de inga M... b23 M stakar klarar ju 350 häst driftsäkert..
kolvarna orkar med den effekten också å om du kollar runt lite hittar du 100 tals recept här på gorg för ditt effektmål,  tänk på att oftast finns de inte "billigt å bra"... de beror ju på hur mycke stålar man har men säg 20-30kr kanske är rätt mycke pengar totalt även om varje del är "billig"

vi kan nog säga så här
Koppling 4000kr
växelåda? ca 3000kr
spridare+soppapump 3000kr
Chippning alt bättre sprut = ca 3000kr
lager+packningar 1500kr
Kolvar 2500kr
vevstakar ala H-profil 3000kr
tändstift,tändkablar,renovering toppen, kamaxel?


de där e nog ungefär vad de kommer gå lös...

Men är du beredd på att lägga ut dom stålarna får du en jävligt rolig bil :p


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#8
jonas 740 skrev:
turboforssen skrev:
m-stakarna passar inte i b230ft

Sitter M-stakar i alla B230F(x) efter -90 så passa lär de göra.

Nagz: Det håller nog en stund men varför köra på gränsen vad stakarna sägs hålla för? Jag hade monterat H-profilstakar och använt org. kolvar och det gör jag i min 940...

okej
men det kan vell inte var lika stakar i f motorn som folk sätter i ft motorerna för att få dom hålla bättre
jag har fått tag på kulblästrade m-stakar för 300 kr st
men hur mkt tror du att dom håller för?

Mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#9
jonas 740 skrev:
turboforssen skrev:
m-stakarna passar inte i b230ft

Sitter M-stakar i alla B230F(x) efter -90 så passa lär de göra.

Nagz: Det håller nog en stund men varför köra på gränsen vad stakarna sägs hålla för? Jag hade monterat H-profilstakar och använt org. kolvar och det gör jag i min 940...

Ni blandar ihop M-stakar från b23 med nått annat.. dom riktiga M från b23 väger 930 gram styck vs en b230ft stake på 775gram....


806 Inlägg
8 oktober 2009
#10
Kul att mer folk funderar på att trimma dessa gamla bilar:D en polare har en 940 med en 740 motor och andra stakar m,m och en förjävla stor turbo, det är inte helt klart än men när det är det blir det en sån jäkla dräpare:P


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
jonas 740 skrev:
turboforssen skrev:
m-stakarna passar inte i b230ft

Sitter M-stakar i alla B230F(x) efter -90 så passa lär de göra.

Nagz: Det håller nog en stund men varför köra på gränsen vad stakarna sägs hålla för? Jag hade monterat H-profilstakar och använt org. kolvar och det gör jag i min 940...

Ni blandar ihop M-stakar från b23 med nått annat.. dom riktiga M från b23 väger 930 gram styck vs en b230ft stake på 775gram....

ja jag vet inte så mkt själv:P därför jag frågar.
men ett par kulblästrade m stakar från marcus ek i ludvika (blocket.se)(volvo nissen som har allt)
säljer sånna. undrar lite om dom är bra.
bättre än orginal?
hur mkt hk dom håller för? osv.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#12
Nagz skrev:
Xuri skrev:
jonas 740 skrev:

Sitter M-stakar i alla B230F(x) efter -90 så passa lär de göra.

Nagz: Det håller nog en stund men varför köra på gränsen vad stakarna sägs hålla för? Jag hade monterat H-profilstakar och använt org. kolvar och det gör jag i min 940...

Ni blandar ihop M-stakar från b23 med nått annat.. dom riktiga M från b23 väger 930 gram styck vs en b230ft stake på 775gram....

ja jag vet inte så mkt själv:P därför jag frågar.
men ett par kulblästrade m stakar från marcus ek i ludvika (blocket.se)(volvo nissen som har allt)
säljer sånna. undrar lite om dom är bra.
bättre än orginal?
hur mkt hk dom håller för? osv.

Om de är riktiga M-stakar (då kallas dom för M annars är brukar man säga dom starka FK stakarna tex)
som är kulpenade riktigt så är 350 häst inga problem. Men dom passar inte din motor om du har en B230 utan bara i B23 motorerna.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:

Ni blandar ihop M-stakar från b23 med nått annat.. dom riktiga M från b23 väger 930 gram styck vs en b230ft stake på 775gram....

ja jag vet inte så mkt själv:P därför jag frågar.
men ett par kulblästrade m stakar från marcus ek i ludvika (blocket.se)(volvo nissen som har allt)
säljer sånna. undrar lite om dom är bra.
bättre än orginal?
hur mkt hk dom håller för? osv.

Om de är riktiga M-stakar (då kallas dom för M annars är brukar man säga dom starka FK stakarna tex)
som är kulpenade riktigt så är 350 häst inga problem. Men dom passar inte din motor om du har en B230 utan bara i B23 motorerna.

okej :S
nu tkr jag det börjar bli riktigt snurringt.
vet nån var man enkelt kan köpa stakar som är goda till kanske 250 - 300 hk då?

mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#14
vad har du för motor ? årsmodel? är du HELT säker ?


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
vad har du för motor ? årsmodel? är du HELT säker ?

bilen är dok inte i min ägo nu.
motorn har suttit i en fd. polis bil
det är volvo 944 -95 Regnr Emz 438
B230ft

smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#16
Nagz skrev:
Xuri skrev:
vad har du för motor ? årsmodel? är du HELT säker ?

bilen är dok inte i min ägo nu.
motorn har suttit i en fd. polis bil
det är volvo 944 -95 Regnr Emz 438
B230ft

smile

sånna vevstakar orkar med driftsäkert upp till runt 300 hästar...polarn har kört 1-1500 mil skulle jag tro med en sån spis..bänkad effekt 280 häst + 420nm.. uppgradering till dom blir H-profil å de finns hos tex Lgspeed.se


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#17
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:
vad har du för motor ? årsmodel? är du HELT säker ?

bilen är dok inte i min ägo nu.
motorn har suttit i en fd. polis bil
det är volvo 944 -95 Regnr Emz 438
B230ft

smile

sånna vevstakar orkar med driftsäkert upp till runt 300 hästar...polarn har kört 1-1500 mil skulle jag tro med en sån spis..bänkad effekt 280 häst + 420nm.. uppgradering till dom blir H-profil å de finns hos tex Lgspeed.se

okej så du tror att jag inte behöver göra nått åt stakarna om man kör med 250 hk?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2009
#18
Nagz skrev:
Xuri skrev:
Nagz skrev:

bilen är dok inte i min ägo nu.
motorn har suttit i en fd. polis bil
det är volvo 944 -95 Regnr Emz 438
B230ft

smile

sånna vevstakar orkar med driftsäkert upp till runt 300 hästar...polarn har kört 1-1500 mil skulle jag tro med en sån spis..bänkad effekt 280 häst + 420nm.. uppgradering till dom blir H-profil å de finns hos tex Lgspeed.se

okej så du tror att jag inte behöver göra nått åt stakarna om man kör med 250 hk?

jag hade inte gjort de i alla fall..


526 Inlägg
8 oktober 2009
#19
Sitter inga M stakar i B230 alls...

Ska du ha en stabil bottendel så kör LG stakar och kör med standardkolvar..
Balansera och viktjustera allt från remskiva till tryckplattan..

Då har du en riktigt stabil motor...


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#20
Turbo_Erik skrev:
Sitter inga M stakar i B230 alls...

Ska du ha en stabil bottendel så kör LG stakar och kör med standardkolvar..
Balansera och viktjustera allt från remskiva till tryckplattan..

Då har du en riktigt stabil motor...

LG? var får jag tag på dem?

vart lämmnar man in på balasering?


Sök