Köpråd: Saab 9-5 VS 9-3

Slugg0
8 oktober 2009 · 49 Inlägg

Håller på att ska köpa bil för ca. 25-30K, och det lutar åt Saab 9-5 el. 9-3.
Men vad skiljer de två emellan egentligen, om det är samma årsmodell, pris m.m?
Vad får man mest/bäst för?

Om det nu blir en 9-5:a, vad ska man ha för alternativ? Årsmodell? Motor? Aero?
-Den behöver inte gå tokfort (även om viss effekt såklart uppskattas) ska mest vara skön att köra, säker å dra under litern. Och så ska den hålla. -Vill inte ha ett till stressmoment på garageuppfarten..

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Min polare köpte en 9-5a för 22k tror jag en 99a en 2.0t den drar 0.75 motorväg men har hört att dom motorerna inte ska vara så pålitliga vid trim? T7 tror jag den heter men annars är den ju väldigt pålitlig och den har kamkedja så man slipper problemet att vara nervös om remmen skulle flyga åt skogarna:P. Får man en Aero för denna pris klassen?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
NiV3Rt
8 oktober 2009 · 371 Inlägg

9-3 med t5-motor är mer pålitlig medan 9-5 är en skönare bil på alla sätt och vis :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Ja T5 motorerna ska väl tåla en jävla massa stryk? väldigt driftsäkra

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Mortalis VW-nörd?
9 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an

TheBlackBullit
9 oktober 2009 · 195 Inlägg

9-5 är skönare o köra så jag hade valt en 9-5:a

BMW E39 M5 (2000)
Ckosworth Mr
9 oktober 2009 · 607 Inlägg

Mortalis skrev:
Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an

Syftar dom inte på "nya" 9-3 SS som kom -03 då?
Jag tvivlar på att dom menar "gamla" 9-3 som bygger på 900 som kom -94 och 9-5 kom så sent som -98 ?

Senast redigerat av Ckosworth (9 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mortalis VW-nörd?
9 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Ckosworth skrev:

Mortalis skrev:
Jag hade då valt en 9-3 framför en 9-5 alla dagar i veckan främst p.g.a. nyare konstruktion.
Läste nån köprådstråd om just detta och där var det en himla övertygelse om att 9-3 var ett bättre val på alla sätt och vis, om man nu inte behöver kombiutrymmet på 9-5an

Syftar dom inte på "nya" 9-3 SS som kom -03 då?
Jag tvivlar på att dom menar "gamla" 9-3 som bygger på 900 som kom -94 och 9-5 kom så sent som -98 ?

Ja precis, missade att han menade den gamla 9-3an, fast de e väl en rätt bra bil de med?

Crozzfire Avstängd
9 oktober 2009 · 512 Inlägg

Skulle köpa 9-3 nya karossen, gamla trötta 9-5 känns 90´tal!

/A.

kwansa Hmm, vet inte?
9 oktober 2009 · 1 775 Inlägg

9-5 alla dagar i veckan wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Ckosworth Mr
9 oktober 2009 · 607 Inlägg

Crozzfire skrev:
Skulle köpa 9-3 nya karossen, gamla trötta 9-5 känns 90´tal!

/A.

Kan bli svårt att få lös en sån för 25-30tkr

Mortalis

Jo 9-3an är en bra bil, betydligt mycket skottsäkrare än 9-5an med T7 motorn.
Men 9-5 är en större och bekvämare bil i mitt tycke

Slugg0

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller

Du måste upp i -04 för att slippa dom flesta barnsjukdomarna

Skall man köpa 9-5 i prisklassen du angett så skulle jag rekommendera en Aero, bättre turbo mm och troligtvis mindre problem...

Lycka till

/F

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Hedning Fd Bannad
9 oktober 2009 · 657 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Märkesbög
Ckosworth Mr
9 oktober 2009 · 607 Inlägg

Hedning skrev:

ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Vectran och 9-5 delar chassi/plattform, den nya 9-5an kommer använda samma som Insignian.

9000 delar med Fiat och Alfa bilar

Senast redigerat av Ckosworth (9 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Hedning skrev:

ChriZtoffer skrev:
9-5an är en nyare och bättre konstruktion än og9-3 (ng900 karossen), medans ng9-3 (9-3SS/SC/X) är en ännu nyare och ännu bättre konstruktion.

9-5 baseras ju på 9000 plattformen som kom? Det gör den bara fram tills iår.

Baseras på är möjligt ja, men det är så vitt jag vet inte så värst mycket som är lika, samt att konstruktionen är annorlunda. Och og9-3 bygger på samma plattform som ng900, som kom -94. Har kört både og9-3 & 9-5 och dom är ganska så lika i chassit, 9-3an är dock något svampigare. Sen så är det ju mindre än 9-5.

Senast redigerat av ChriZtoffer (9 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
hokk
5 januari 2010 · 3 Inlägg

Köpråd

Befinner mig i samma situation som TS; väger mellan en 9-5 och 9-3 för ca 25-30k.

Kombi och extra mycket utrymme är inget jag har större behov av, alltså är det Sedan-modell för 9-5 eller en hatchback 9-3 som gäller.

Tycker 9-5 ser snyggare ut och av vad jag har läst skall den vara skönare att köra med så det är egentligen den jag är ute efter. Dock så har jag läst lite om problemet med T7 motorn som sitter i 9-5 och nyare 9-3 modeller.. är risken så överhängande att jag får en krånglande T7 motor om jag skaffar en bil i denna prisklassen, så att jag istället borde satsa på en 9-3 modell 98-99??

Förslag/erfarenheter mottages varmt!

m0s mästarenen o_O
5 januari 2010 · 92 Inlägg

hokk skrev:
Köpråd

Befinner mig i samma situation som TS; väger mellan en 9-5 och 9-3 för ca 25-30k.

Kombi och extra mycket utrymme är inget jag har större behov av, alltså är det Sedan-modell för 9-5 eller en hatchback 9-3 som gäller.

Tycker 9-5 ser snyggare ut och av vad jag har läst skall den vara skönare att köra med så det är egentligen den jag är ute efter. Dock så har jag läst lite om problemet med T7 motorn som sitter i 9-5 och nyare 9-3 modeller.. är risken så överhängande att jag får en krånglande T7 motor om jag skaffar en bil i denna prisklassen, så att jag istället borde satsa på en 9-3 modell 98-99??

Förslag/erfarenheter mottages varmt!

Sålänge vevhusventilationen är uppdaterad så ska en T7 motor inte vara någon man ska oroa sig för.
Vill man vara extra säker så kan man även trycka i nerslipade T5-kolvar och stakar i sin T7 maskin för lite bättre driftsäkerhet.

Emill88
5 januari 2010 · 163 Inlägg

Slugg0 skrev:
Håller på att ska köpa bil för ca. 25-30K, och det lutar åt Saab 9-5 el. 9-3.
Men vad skiljer de två emellan egentligen, om det är samma årsmodell, pris m.m?
Vad får man mest/bäst för?

Om det nu blir en 9-5:a, vad ska man ha för alternativ? Årsmodell? Motor? Aero?
-Den behöver inte gå tokfort (även om viss effekt såklart uppskattas) ska mest vara skön att köra, säker å dra under litern. Och så ska den hålla. -Vill inte ha ett till stressmoment på garageuppfarten..

Är 9-5orna i denna prisklassen pålitliga? eller MÅSTE man gå upp ett par prisklasser för att få något som fungerar och håller?

haft en heldel saab så jag skulle nog tipsa om 9-5a 99- upp åt pirs emellan 25-40max då du kan hitta en kanon bil.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
hokk
6 januari 2010 · 3 Inlägg

Tack för svaren, en Saab 9-5 99- och uppåt skall jag kika på.

Är det några speciella versioner jag skall kolla extra noga efter eller undvika?

klimpan
6 januari 2010 · 2 600 Inlägg

tycker med 9-5 smile köpte min för 1,5 år sedan för 28 tusen funkat mycket bra men tips är att uppgradera vevhusventen om den inte är det redan och kolla servis boken så den är full stämplad.  trim bero ju hur du ska trimma den. jag har en 2,0t som jag har chipat till 215hk uppskattad efekt gjorde skillnad och bränsleförbrukningen sjönk med=)  lycka till med köp.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang