Ska sälja BMW:n till bekant på avbetalning, hur går jag till väga?

Mr_EmCom Med.lem
13 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Som rubriken, han säger att han kan fixa pengarna på 3-4 månader beroende på om han får sin första lön nu den 25 eller ej.

Killen gör ofta bara bra bilaffärer därför vågar jag inte bara rent lita på hans ord. Finns det nån bra mall för en giltig avbetalningsplan eller nått i den stilen?

Har ni några erfaranheter av att köpa/sälja bil på avbetalning till privatpersoner?

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
AeroMalm BMW fantast
13 oktober 2009 · 1 172 Inlägg

tror inte det finns nån giltlig mall mer än att ni skriver papper på att han ska betala en viss summa i månaden och att allt ska vara betalt senaste en viss datum, också 2 vittne på pappret med... köpte själv min bmw av bästa polaren. gav honom 43 direkt på hans konto, och sen fick han mellan 1000 - 3000 i månaden i 6 månader. inga problem där, men det var polaren så vi skrev inga papper alls.

Senast redigerat av AeroMalm (13 oktober 2009)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Grabber Dagdrömmare
13 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Jag köpte o sålde bilar på avbetalning men bara till dom personer jag kände väl o bodde i samma stad o det var inga problem. Vi skrev inga papper förutom ägarbyte.

Känner du väl den personen så är det väl lugnt men litar du inte på 100 så är det bara att skriva på pappret avd ni kommer överens om.

Kan detta var till hjälp?
Kräver giltig Microsoft Office Excel 2007 http://office.microsoft.com/sv-se/templ … 1443641053

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
camaro67 Meister
13 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Får jag gissa på att de är johan eftersom att han alltid gör bra affärer?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Mr_EmCom Med.lem
13 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Okej, tack för svaren.
Hittade detta när jag googlade.

http://attkunna.se/privatekonomi_borgen.htm

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MilleN
13 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Isch, gillar inte det där.. Blev mycket klödd när jag sålde en gammal bil, ingen nämnd ingen glömd. Dock löste jag det så att jag stod kvar som ägare på den under tiden den betalades av. Han kunde inte betala på ett par månader pga att bilen gick sönder så han lagade den och bytte senare bort den så då ställde jag mig som ägare på den nya bilen och efter att ytterligare några månader gick utan pengar så tog jag helt enkelt den bilen.

Finns ett köpekontrakt här där man kan fylla i avbetalning: http://www.konsumentverket.se/Global/Ko … _bilar.pdf
Hur mycket "rätt" den ger vid tvist vet jag ej men det fanns lite länkar på konsumentverkets sida.

Se till att du kan lita på honom till 100% så ska det väl inte vara några problem, men vänskaper har förstörts pga mindre petitesser.

Johnson
13 oktober 2009 · 613 Inlägg

Jobbigt de där.
Har gjort de å ångrar de än, va snäll för att han verkligen ville ha den..
Än idag inte fått alla pengar...

Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rquired Allmänt envis
13 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Är det någon du litar på? Handlar det om mycket pengar? Annars kan det kanske vara värt lite bekymmer för att veta vad din bekant "går för"? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_EmCom Med.lem
13 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Rquired skrev:
Är det någon du litar på? Handlar det om mycket pengar? Annars kan det kanske vara värt lite bekymmer för att veta vad din bekant "går för"? wink

Nej han är mer än en bekant. Men jag har gjort såhär:


Köpeskontrakt BMW 525 e34 -94 HJX789                Datum____________
Ink 4 ace vinterdäck.

Pris xx 000kr

Skall betalas genom avbetalning och hela summan ska vara betald inom 4 månader dvs den
14 februari 2010

"För kredittagarens förpliktelser enligt detta skuldebrev tecknas härigenom borgen såsom för egen skuld".

Säljare, David                    Köpare, bla bla bal
_________________________                __________________________
Borgensman
_________________________
Namnförtydligande
_________________________




Vittne 1                            Vittne 2
________________________                __________________________
Namnförtydligande                        Namnförtydligande
________________________                __________________________


Vad tror ni om det?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Muttley
13 oktober 2009 ·

känn dig blåst ifall han inte fixar pengarna. Han kan ta ett lån om han inte kan betala kontant direkt.

Decibel
13 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Fordonet förblir säljarens egendom tills dess att fullständig betalning erlagts.

Detta skuldebrev ger säljaren rätten att återta fordonet om inte full betalning erlagts enligt ovan datum. Erlagd likvid av köparen skall då anses som förbrukad och återbetalas ej.

---------------------


Tänk på, att borgen ska vara en annan person än köparen och denne person ska inte vara ett vittne utan den ansvarar då för att köparen betalar sina slantar, gör den inte det har du laga rätt att kräva betalt av den som skriver på borgen.
Passa på att dra en "dold" kredituppysning på borgen-nissen också, så han inte får en kopia hem i lådan wink
Skicka PM om du behöver hjälp med det.
Att sätta en person med ett par hundra tusen i skulder hos KFM så kan du lika gärna skriva Rödluvan på borgens-raden wink

Byt ut vittne 1 och vittne 2 mot....

Ovanstående skuldebrev bevittnas av:
Sen bara raderna för namn, personnummer och namnförtydligande

Senast redigerat av Decibel (13 oktober 2009)

Mr_EmCom Med.lem
13 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Decibel skrev:
Fordonet förblir säljarens egendom tills dess att fullständig betalning erlagts.

Detta skuldebrev ger säljaren rätten att återta fordonet om inte full betalning erlagts enligt ovan datum. Erlagd likvid av köparen skall då anses som förbrukad och återbetalas ej.

---------------------


Tänk på, att borgen ska vara en annan person än köparen och denne person ska inte vara ett vittne utan den ansvarar då för att köparen betalar sina slantar, gör den inte det har du laga rätt att kräva betalt av den som skriver på borgen.
Passa på att dra en "dold" kredituppysning på borgen-nissen också, så han inte får en kopia hem i lådan wink
Skicka PM om du behöver hjälp med det.
Att sätta en person med ett par hundra tusen i skulder hos KFM så kan du lika gärna skriva Rödluvan på borgens-raden wink

Byt ut vittne 1 och vittne 2 mot....

Ovanstående skuldebrev bevittnas av:
Sen bara raderna för namn, personnummer och namnförtydligande

Tack. Nu är det ingen skummis så jag tror inte man behöver vara benhård, killen gillar att snacka mer än att skriva papper, så om han ser lappen så blir han säker avskräkt och skiter i det alt håller vad han lovar av rädsla för pappert.

Men vi får se imorrn smile
Tack allesammans för alla åsikter!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
fulle
13 oktober 2009 · 143 Inlägg

Tänk på att under tiden du står som ägare på bilen får du alla felparkeringsböter tongue

9Femma
14 oktober 2009 · 342 Inlägg

Om man upprättar ett sådant kontrakt så bör både själva avbetalningsplanen och även vilka konsekvenser som väntar köparen om han inte fullföljer sin del av kontraktet (straffavgifter osv).

Sedan får man även ta hänsyn till att du faktiskt får vänta på dina pengar, såvida man inte tagit hänsyn till någon ränta från första början förstås.
Varför ska du vänta säg 3-4 månader på att få in alla pengar istället för att han fixar ett lån vid sidan om och betalar dig fullt pris direkt?

Ska man vänta på sina pengar så bör man rimligen även bli kompenserad för det.
Det är min åsikt i alla fall.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Thorssa
14 oktober 2009 ·

Spelar ingen roll vad du har skrivit för papper om han är oärlig. Sälj aldrig en bil på avbetalning! Bättre att vänta de månader som krävs för honom att få ihop pengarna.

azid Det som inte dödar gör ont
14 oktober 2009 · 2 668 Inlägg

små lån är inga problem att få om man inte har några anmärkningar och lägger upp en snabb avbetalningsplan..

låt killen låna och sticka ut hakan istället för att du ska göra det...

det som är så illa. man kan inte lita på nån annan än sig själv då det gäller stålar.. hmm

mvh

Senast redigerat av azid (14 oktober 2009)

2slow
discokapten Kapten på disco!
14 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Jag förstår om du vill ställa upp, jag hade gjort det åt några av mina polare rakt av. Men se till att det finns en betalningsvilja, att det står i kontraktet att du tar tillbaka bilen om du inte får pengarna och förklara för honom att du kommer att göra det med polishjälp om han skulle skita i att betala.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Malabar
14 oktober 2009 · 164 Inlägg

Det finns en "oskriven regel" som säger att man bör undvika affärsuppgörelser med vänner, kompisar och bekanta. Det brukar också finnas bra skäl till varför en person varken kan eller vill ta ett ett banklån.

Det finns tyvärr gott om domstolsfall som visar vad som kan hända med privata avbetalningsplaner.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Germax
14 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Ta något i pant

JonR
14 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Det där med att göra sånna affärer bekanta emellan är det absolut dummaste man kan göra, som gjort för att det ska bli problem! Har man inte råd med nåt så köper man det inte! Svårare än så är det inte.. Aldrig i livet att jag skulle göra en sån affär med en kompis, dels för att det skulle kännas jäkligt dumt att snylta på han och dels för att det KOMMER bli konflikter..

Det finns företag som lånar ut pengar hela dagarna så det minsta problemet är ju att få fram pengar om man verkligen vill och kan! Lånar inget företag ut pengar till honom, nej då finns det ju en anledning till det! Att han inte kan betala för sig! Och då lär det bli så även denna gång..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang