Volvo XC60 med onormalt däckslitage...

J-P-R DO IT LOW STYLE
15 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

kolvas skrev:

Bossni skrev:

kolvas skrev:

Här är det jag menade du hade fel, cambern behöver vara extrem för att slita onormalt på in/ut-sida på däcket.

Jag tror att vi missförstod varandra lite.

Bossni skrev:
Jag är ganska så säker att det är hjulinställningen. Nu menar jag tex, båda framdäcken vill utåt eller exempel nr2 båda vill rulla inåt.

Ser ut som att jag menade Toe men jag kom inte på namnet på vinkeln just då.

Jag skrev lite konstigt när jag skrev att det var hjulinställningen som var orsaken till däckslitaget men inte cambern. Eftersom camber ingår i en hjulinställning.
Men jag tror fortfarande att det är felaktig camber som sliter på sidorna (oavsett om den är extrem eller inte så är det den som är orsaken till sidoslitage.) (har inget med det här fallet att göra)

Jag har nog aldrig varit med om snedslitna däck p.g.a camber på en gatbil, kolla på BMW-åkarna som sänker sina bilar och får 2-3 grader camber utan att däcken slits snett

Oj vad fel du har, BMW bilar sliter snett på insidan orginal och ännu värre blir det med sänkning.

OnT: Pirelli däck är inte direkt för hållbarhet, men å andra sidan är det väl inte första gången Volvo har liknande problem. En bekant hade 2004 en ny V50 som slet sönder bakdäcken, slutade med bakaxelbyte, vet att han inte var den enda..

kolvas
15 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

J-P-R skrev:
Oj vad fel du har, BMW bilar sliter snett på insidan orginal och ännu värre blir det med sänkning.

OnT: Pirelli däck är inte direkt för hållbarhet, men å andra sidan är det väl inte första gången Volvo har liknande problem. En bekant hade 2004 en ny V50 som slet sönder bakdäcken, slutade med bakaxelbyte, vet att han inte var den enda..

Det är inte min erfarenhet av BMW-bilarna, säkert flera här på g.org som också kan säga hur det är.
När däckslitaget ökar så brukar det vara p.g.a slitna bakvagnsbussningar.

Jag åker med 1,5 grad camber på bakvagnen på min bil och det sliter inget mer än med standardaxel men när jag även satte 1 grad toe-in så ökade däckslitaget markant.


SAAB 9-5 hade också rätt så stora problem med att bakdäcken slits upp, brukar vara bakvagnsbussningar som gett upp.

Senast redigerat av kolvas (15 oktober 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
isso \m/(><)\m/
15 oktober 2009 · 742 Inlägg

TheMan89 skrev:
Tror inte han fått nån lapp på inställningen men däcken är precis jämnt slitna... Men ska nog åka till en annan verkstad nu snart o göra en inställning för o få en egen uppfattning.

Han åker väldigt sällan med last men drar med den kanske en gång i veckan.

Körstilen är ju som den är men tänk er själva: De är en klumpig bil med automatlåda och säkerhets system upp under tänderna så de är inte direkt nån bil man ligger o gör donuts med direkt.... De är knapps så de släpper om man provocerar den med systeme ur för den skyddar sig själv ändå och stryper motorn.

Ska tydligen komma ner nån nisse till ön nu nästa vecka från volvo som ska kolla på den.

Men finns de ingen annan där ute med en xc60 som kan ge en åsikt?

Om däcken är jämnt slitna så är det inget fel.. du skrev att det var framdäcken som var slitna och dom hade skiftat fram-bak och nu var däcken som hamnade fram slitna igen? slutsats.. tung högerfot tillsammans med vridstark diesel äter däck! Volvos awd = fwd + driver på bakhjulen vid behov. men men det finns säker andra däck som håller längre

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Rquired Allmänt envis
15 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

kolvas skrev:

J-P-R skrev:
Oj vad fel du har, BMW bilar sliter snett på insidan orginal och ännu värre blir det med sänkning.

OnT: Pirelli däck är inte direkt för hållbarhet, men å andra sidan är det väl inte första gången Volvo har liknande problem. En bekant hade 2004 en ny V50 som slet sönder bakdäcken, slutade med bakaxelbyte, vet att han inte var den enda..

Det är inte min erfarenhet av BMW-bilarna, säkert flera här på g.org som också kan säga hur det är.
När däckslitaget ökar så brukar det vara p.g.a slitna bakvagnsbussningar.

Jag åker med 1,5 grad camber på bakvagnen på min bil och det sliter inget mer än med standardaxel men när jag även satte 1 grad toe-in så ökade däckslitaget markant.


SAAB 9-5 hade också rätt så stora problem med att bakdäcken slits upp, brukar vara bakvagnsbussningar som gett upp.

Varken min Bmw eller någon av de andra vi haft (orginal eller med M-paket) sliter märkbart snett, alltså inget du ser med blotta ögat. Pappas nuvarande bil sliter något lite snett, den är å andra sidan sänkt så långt det går för att den inte skall fasta i SBPs bromsrullar...

Så jag skulle också tro att det är slitna bussningar eller liknande som orsakar stora slitage.

Har ifs sett en bil som slet upp insidan på ett par däck på rekordtid (utsidan som ny, insidan helt förstörd och läckte luft). Den bilen hade å andra sidan slagit bakvagnen halvt fördärvad över ett kasst brofäste, de yttersta av däcket var inte ens i marken. Fast den såg jävligt fet ut bakifrån med den vinkeln tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

isso skrev:
Om däcken är jämnt slitna så är det inget fel.. du skrev att det var framdäcken som var slitna och dom hade skiftat fram-bak och nu var däcken som hamnade fram slitna igen? slutsats.. tung högerfot tillsammans med vridstark diesel äter däck! Volvos awd = fwd + driver på bakhjulen vid behov. men men det finns säker andra däck som håller längre

När ska denna myten dö? Volvos NYA AWD (från 02-03) driver på alla fyra mest hela tiden. Dock bara med ca 5-10% bak vid NORMAL körning, dvs konstant fart, plant underlag, rakt fram.
Men visst, det käkas mer däck fram ändå för att hålla mig till tråden smile
Och som många säger, Pirelli är ju inte kända för att vara long-lasting precis.. Prova ett annat fabrikat.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
isso \m/(><)\m/
15 oktober 2009 · 742 Inlägg

matteeee skrev:

isso skrev:
Om däcken är jämnt slitna så är det inget fel.. du skrev att det var framdäcken som var slitna och dom hade skiftat fram-bak och nu var däcken som hamnade fram slitna igen? slutsats.. tung högerfot tillsammans med vridstark diesel äter däck! Volvos awd = fwd + driver på bakhjulen vid behov. men men det finns säker andra däck som håller längre

När ska denna myten dö? Volvos NYA AWD (från 02-03) driver på alla fyra mest hela tiden. Dock bara med ca 5-10% bak vid NORMAL körning, dvs konstant fart, plant underlag, rakt fram.
Men visst, det käkas mer däck fram ändå för att hålla mig till tråden smile
Och som många säger, Pirelli är ju inte kända för att vara long-lasting precis.. Prova ett annat fabrikat.

Har du jobbat på en gummiverkstad och bytt däck på volvos nyare awd och jämfört slitage mellan fram-bak i drygt 7 år? Det har jag!! Gasglad förare med fwd = sopslut framdäck. Gasglad förare med Awd (volvo) = sopslut framdäck. 5-10% räknar jag inte som drivning.. ända bil som jag kan tänka mig kalla awd är subaru för där är det verkligen all wheel drive

Senast redigerat av isso (15 oktober 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

isso skrev:

matteeee skrev:

isso skrev:
Om däcken är jämnt slitna så är det inget fel.. du skrev att det var framdäcken som var slitna och dom hade skiftat fram-bak och nu var däcken som hamnade fram slitna igen? slutsats.. tung högerfot tillsammans med vridstark diesel äter däck! Volvos awd = fwd + driver på bakhjulen vid behov. men men det finns säker andra däck som håller längre

När ska denna myten dö? Volvos NYA AWD (från 02-03) driver på alla fyra mest hela tiden. Dock bara med ca 5-10% bak vid NORMAL körning, dvs konstant fart, plant underlag, rakt fram.
Men visst, det käkas mer däck fram ändå för att hålla mig till tråden smile
Och som många säger, Pirelli är ju inte kända för att vara long-lasting precis.. Prova ett annat fabrikat.

Har du jobbat på en gummiverkstad och bytt däck på volvos nyare awd och jämfört slitage mellan fram-bak i drygt 7 år? Det har jag!! Gasglad förare med fwd = sopslut framdäck. Gasglad förare med Awd (volvo) = sopslut framdäck. 5-10% räknar jag inte som drivning.. ända bil som jag kan tänka mig kalla awd är subaru för där är det verkligen all wheel drive

Varför kallar du inte det för drivning? Har du ägt och kört nån bil med "Volvos" AWD? Det har jag!
Och samtidigt som jag hade min S60 FWD hade farsan en S60 AWD, så att jämföra var inte så svårt. Båda med 2,4T. Därefter hade jag TTn med samma typ av drivlina som i Volvos AWD.
Skillnaden är enorm mot FWD.

Du får nog läsa på lite om Subarus AWD-system. Dom skiljer sig nämligen beroende på vilken motor och låda som sitter i bilarna. Alla fungerar inte likadant.

Och slitaget sa jag ingenting om, det sliter mer fram (naturligtvis!), men att kalla systemet för FWD + bak vid behov är totalt fel.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Mortalis VW-nörd?
16 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Volvos AWD är haldexsstyrt, inte konstant fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in vid behov, och vid nyare Haldex- generationer går kopplingen in till bakhjulen fortare än tidigare (naturligtvis) så däcken inte ska hinna rulla ett kvarts varv innan de gått in (kan vara för sent då, i terrängen).
Subaru har drivning på alla fyra hjul konstant, allts 4WD, därför Volvo inte kan kalla sina bilar för 4WD, för det är inte 4WD tongue

Sen inget illa sagt om Haldex, men det är iaf så det ligger till, annars hade förbrukningen skjutit i höjden, som Subaru..

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Mortalis skrev:
Subaru har drivning på alla fyra hjul konstant, allts 4WD, därför Volvo inte kan kalla sina bilar för 4WD, för det är inte 4WD tongue

Getrag AWD i Köping (som tillverkar grejerna) är mycket noga med
att det heter allhjulsdrift och inget annat när man är där på studiebesök. cool

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

TheMan89, hur pass slut var däcken på XC60n förresten? Under slitagevarnarna eller där i kring? (3mm).

Är däcken nedslitna till 3mm så har ju ungefär 4mm slitits ned på 1800mil. Skulle ju inte vara omöjligt onormalt.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

Mortalis skrev:
Volvos AWD är haldexsstyrt, inte konstant fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in vid behov, och vid nyare Haldex- generationer går kopplingen in till bakhjulen fortare än tidigare (naturligtvis) så däcken inte ska hinna rulla ett kvarts varv innan de gått in (kan vara för sent då, i terrängen).
Subaru har drivning på alla fyra hjul konstant, allts 4WD, därför Volvo inte kan kalla sina bilar för 4WD, för det är inte 4WD tongue

Sen inget illa sagt om Haldex, men det är iaf så det ligger till, annars hade förbrukningen skjutit i höjden, som Subaru..

Bakhjulen driver under körning HELA TIDEN på fungerande Haldex-bilar. Missförståndet som "alla" verkar tro är sanning kommer av att den stora fördelen med Haldex vs visko (där Haldex slog sig in då det är applicerbart i samma konstruktion) är att det reagerar snabbare med överföring än visko. Reaktionen på visko från stillastående är ganska långsam, vilket många med gamla VW och Volvo säkert märkt. Här är Haldex avsevärt snabbare (se min film på min TT i slow motion)
När systemen väl är igång och hjulen rullar (som dom gör när man kör) överförs kraft hela tiden, i olika grad beroende på behov. Svänger man, accelererar eller om framhjulen får mindre fäste förs mer kraft över till bakhjulen än i normalfallet, utan fördröjning.

Audi kallar inte något av sina (många olika) system för 4wd eller awd, utan quattro.
Volvo tog inte 4wd eftersom det förknippas med terränggående fordon utan körde på AWD, All wheel drive (inte some wheel drive).
VW kallar sina olika system sen bytet till Haldex (på bilar som tidigare hade visko) för 4motion, tidigare synchro - oavsett teknik i drivlinan.
Subaru - som enligt dig har "konstant drivning" osv kallar dessutom sin fyrhjulsdrift för "Symmetrical AWD", inte 4wd.. Oavsett teknik, som skiljer beroende på motor och vlx-lådsval.
http://www.cars101.com/subaru/outback/ob10logo1.JPG

AWD, 4wd, quattro, symmetrical AWD osv är varumärken, inget annat, och absolut inget som har med tekniken för drivning att göra.

Senast redigerat av matteeee (16 oktober 2009)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
isso \m/(><)\m/
16 oktober 2009 · 742 Inlägg

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

Imponerande.... min TT med kass grepp på framhjulen tog sig ändå fram med hjälp av bakhjulen - troligtvis är något fel eller urkopplat på Volvon. (eller var min TT super-speciell och funkade bättre än alla andra Haldex-bilar?)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
17 oktober 2009 · 938 Inlägg

Kan de möjligtvis vara så att volvon dom testar har den gamla visko kopplingen? De skulle nog kunna förklara en hel del...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Landa_Racing
17 oktober 2009 · 104 Inlägg

Jag kan väll också klämma in ett inlägg om att Pirelli har kass livslängd jämfört med dom flesta andra märken.

Släng på ett par Micheln å dom går dubbelt upp:D

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
Allx
17 oktober 2009 · 321 Inlägg

Volvon i filmen har viskokoppling. Måste vara riktigt varm olja i fördelningslådan för att den ska funka. Finns inga Volvos som har konstant AWD. Nyaste haldexen, som även Saab har börjat med nu, griper in vid ca 1/7 varv på framhjulen. Dock har Saab hårdare koppling som möjliggör upp till 50 procent drivning bak. Den första haldexen som kom i XC70 griper in vid ca ett kvarts varv på framhjulen.

Ontopic nu. 1800 mil tycker jag är bra för en SUV på pirellidäck.

EViLution!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

Allx, du blandar ihop begreppen lite. Volvos Haldexkoppling generation ett behöver ca 1/7 varv på sig för att från stillastående, då ingen kraftöverföring sker (naturligtvis), förflytta kraft till bakaxeln. Det är det som kan ses i min slowmotion-video på TTn (då denna också har Haldex gen 1!). Runt -05 kom PreX (Haldex gen 3) på Volvo-bilarna, vilket reducerar denna tid till i princip 0 mha en ackumulator som ger ett ackumulerat hydraultryck till kopplingen - på en gång!
Alla generationer av Haldex kan i teorin överföra 100% av drivningen till bakhjulen, men endast i situationer där framhjulen saknar grepp. (I praktiken blir det något lägre då inre friktion käkar upp en del, så en realistisk siffra är kasnke 95%) (Torsen (som i min A4) kan överföra mellan 25-75%, men inte 0 och inte 100, vilket innebär att en axel i luften = stopp, fast det har man löst med elektronik som bromsar spinnande hjul och därmed ger kraftöverföring till den andra axeln)
Det Saabs XWD med tvärdiff gör är att den fördelar kraften mellan bakhjulen också, inte bara mellan fram och bak. Alla Saab XWD har dock inte denna - det är tillval (på TurboX är det standard).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Mortalis VW-nörd?
17 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Okej jag ber om ursäkt för att ha blandat ihop awd och 4wd lite, men skitsamma, kanske ska lämna diskussionen om awd o allt de där lite grann, huvudsaken var iaf att komma fram till att XC60 driver huvudsakligen på framhjulen, och då är det inte så konstigt att dessa däck slits mer än bakdäcken.

Det är ju även så att framhjulen även har mest vikt på sig, samt sköter styrningen och huvuddelen av bromsningen.
Så alla kan väl iaf enas om att dessa faktorer gör att TS pappas bil sliter mer på framhjulen än bakhjulen

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2009 · 2 973 Inlägg

Helt rätt Mortalis!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TheMan89 MR Andersson
17 oktober 2009 · 1 229 Inlägg

Jo visst driver den på framhjulen och sliter också mest där. Men skulle man köra utan och skifta fram/bak så skulle ju korden komma fram efter 1000 mil kanske... Alla 4 däck på bilen är mer eller mindre sopslut nu. Alltså under 3mm.

Och jag kan då be och få tillägga att volvos nyare system kopplar in alla hjul bra mycke fortare än i filmen som visas här ovan. Men enligt vad jag har lyckats sett så driver xc60n alltid bak med men väldigt lite till o övergå till mer när de släpper fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang