Hur blir man rallyförare?

agneos
22 oktober 2009 · 246 Inlägg

Hur blir man rallyförare och vad behöver man?

M.V.H Agneos
Seth
22 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

Licens behöver man, Godkänd Rallybil (behövs inte för att bli en förare men behövs om man ska tävla) ,kartläsare, verkstadspersonal.

Senast redigerat av Seth (22 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
gravityone Fixare
22 oktober 2009 · 321 Inlägg

Talang......

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
kolvas
22 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Ta kontakt med din närmsta klubb som du kan hitta på http://www.sbf.se/info/forbundsinfo/klubbar/

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dahboy
22 oktober 2009 · 1 002 Inlägg

gravityone skrev:
Talang......

+ en ganska tjock plånbok..

...
MattiasH
23 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

dahboy skrev:

gravityone skrev:
Talang......

+ en ganska tjock plånbok..

Att åka rally behöver inte alls kosta skjortan.
En grupp E bil får du startklar för mellan 20 och 30k, den kan du dessutom använda till vardags och besiktas hos SBP. Dom är helt standard förutom säkerhetsutrustningen så driftkostnaderna blir låga och driftsäkerheten hög.
Licens kan du ta via lokala sbf-motorklubben alt via distriktet du tillhör (kan du se på sbf.se)

patrikke
23 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

MattiasH skrev:

dahboy skrev:

gravityone skrev:
Talang......

+ en ganska tjock plånbok..

Att åka rally behöver inte alls kosta skjortan.
En grupp E bil får du startklar för mellan 20 och 30k, den kan du dessutom använda till vardags och besiktas hos SBP. Dom är helt standard förutom säkerhetsutrustningen så driftkostnaderna blir låga och driftsäkerheten hög.
Licens kan du ta via lokala sbf-motorklubben alt via distriktet du tillhör (kan du se på sbf.se)

Vad kostar utrustningen sedan då?
Stolar, nackkrage däck osv, man behöver en rätt så tjock plånbok.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
kolvas
23 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

patrikke skrev:

MattiasH skrev:

dahboy skrev:

+ en ganska tjock plånbok..

Att åka rally behöver inte alls kosta skjortan.
En grupp E bil får du startklar för mellan 20 och 30k, den kan du dessutom använda till vardags och besiktas hos SBP. Dom är helt standard förutom säkerhetsutrustningen så driftkostnaderna blir låga och driftsäkerheten hög.
Licens kan du ta via lokala sbf-motorklubben alt via distriktet du tillhör (kan du se på sbf.se)

Vad kostar utrustningen sedan då?
Stolar, nackkrage däck osv, man behöver en rätt så tjock plånbok.

för 20k kan du få en startklar Grupp E bil, och personlig utrustning kan man hitta bra begagnat för ca 4-5k.
Däck kan man köpa för 500kr/st och du klarar några tävlingar på däcken så jättedyrt behöver det inte bli, det beror på vilken nivå man vill åka på.
Sen tillkommer ju startavgifter osv.

Allting som är roligt är antingen dyrt eller förbjudet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MattiasH
23 oktober 2009 · 1 291 Inlägg

patrikke skrev:

MattiasH skrev:

dahboy skrev:

+ en ganska tjock plånbok..

Att åka rally behöver inte alls kosta skjortan.
En grupp E bil får du startklar för mellan 20 och 30k, den kan du dessutom använda till vardags och besiktas hos SBP. Dom är helt standard förutom säkerhetsutrustningen så driftkostnaderna blir låga och driftsäkerheten hög.
Licens kan du ta via lokala sbf-motorklubben alt via distriktet du tillhör (kan du se på sbf.se)

Vad kostar utrustningen sedan då?
Stolar, nackkrage däck osv, man behöver en rätt så tjock plånbok.

ALL motorsport kostar pengar men grp E rally är nog det billigaste man kan hålla på med, du kan ju som sagt dessutom använda den till vardags till och från jobbet mellan tävlingarna.

Tagg3N Konsult
23 oktober 2009 · 1 247 Inlägg

Grupp E är rätt säkert det billigaste vad gäller rally, för någonstans måste man ju börja.  Bara kolla på sbf så hittar du var du kan skaffa licens. Behöver du bil dyker dessa upp på blocket titt som tätt..

agneos
23 oktober 2009 · 246 Inlägg

så man ska blir en rally förare så det kommer minst kosta 20k men frågan är vad vinner man och hur mycket?

M.V.H Agneos
kolvas
23 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

agneos skrev:
så man ska blir en rally förare så det kommer minst kosta 20k men frågan är vad vinner man och hur mycket?

Hur många hobbys tjänar man pengar på?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
agneos
23 oktober 2009 · 246 Inlägg

faktiskt inga men jag vilken bil sport är populär??? "lagligt"

M.V.H Agneos
maco
23 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

agneos skrev:
så man ska blir en rally förare så det kommer minst kosta 20k men frågan är vad vinner man och hur mycket?

Nu vet jag inte vad det är för prissummor men skall du tjäna pengar på det krävs det att du har en djävla talang och är drivande. Sponsorer är ett måste.

Har en arbetskamrat som kör grupp-h (tror jag att det heter) och han har lagt ut hutlösa summor på bilen men vad jag vet så har det inte inbringat några pengar.

Brorsan var chefmekaniker för ett wrc-team i Norge och de var tvungen att dra sig ur nästintill direkt när några sponsorer föll bort.

Skall man köra rally så bör man ha det gott ställt.

kolvas
23 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

agneos skrev:
faktiskt inga men jag vilken bil sport är populär??? "lagligt"

Hur menar du med populär?
Rally/Rallycross är ju ganska stort, folkrace är också ganska stort
Drifting tar stora steg framåt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
23 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

maco skrev:
Skall man köra rally så bör man ha det gott ställt.

Som sagt så beror det på vilken nivå man vill köra på.

ska man köra en liten sprinttävling så kan man klara sig undan med en totalkostnad på 1000-1500 kr om man har tur, ska man köra en SM-tävling i en Mistu EVO IX i topp så får man räkna med 50-75000kr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
maco
23 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

kolvas skrev:

maco skrev:
Skall man köra rally så bör man ha det gott ställt.

Som sagt så beror det på vilken nivå man vill köra på.

ska man köra en liten sprinttävling så kan man klara sig undan med en totalkostnad på 1000-1500 kr om man har tur, ska man köra en SM-tävling i en Mistu EVO IX i topp så får man räkna med 50-75000kr

Givetvis är det så att det blir billigare desto längre ned i grupperna man går. Men utan att vara insatt i grupp e så måste jag fortfarande säga att det kommer nog kosta mycket mer än vad man tror.

Men eftersom TS verkar vilja tjäna stora stålar på det hela så måste jag säga att det är nästintill omöjligt för gemene man. T.ex. När teamet som brorsan skruvade åt körde sydsvenska rallyt för några år sedan köpte de vinterdäck för 120k NOK, alla däcken var helt slut efter tävlingen.  Plussa på 3-4 dagars lön för 5 mekaniker, bränsle (som då gick på 50kr/l), boende, mat, lånet på släp och lastbil mm..
Nu körde givetvis på hög nivå men ändå...

9Femma
23 oktober 2009 · 342 Inlägg

Håller helt med om att det kommer kosta mycket mer än vad TS ger sken av att tro.
Att skaffa bilen skulle jag nog säga tillhör den lätta biten.
Att sedan hålla rallykarriären flytande ... Där ligger de stora kostnaderna och den riktiga utmaningen.
Inte minst om man vill göra karriär.

Du kan vara en sjuhelvetes person att ratta bil och köra både snabbt och säkert samt ha en riktigt fet rallybil.
Men allt det är vatten värt om du saknar talang att marknadsföra dig själv och att ständigt hitta nya inkomstkällor som håller verksamheten flytande.
Sedan är det ingen enmans-show heller, utan kräver i regel rätt rejäl backup av allt från familjemedlemmar till vänner för att det ska lyckas fullt ut.

Jag säger som jag sagt om ämnet sponsring (och spons är väldigt intimt med motorsport):
De som har goda odds att lyckas med en sådan karriär är de som inte behöver fråga hur de ska gå tillväga.
De vet redan, instinktivt, vad som krävs.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
kolvas
23 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Ska man göra karriär inom motorsport så är Sverige helt fel land att köra i, kanske köra något/några år i Sverige för att lära sig grunderna men sen är det nästan ett måste att komma iväg till nåt ställe där motorsport är mera attraktivt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Helvete_racing Arg Snickare
23 oktober 2009 · 875 Inlägg

Låter på dig som om du vill bli rallyförare på 2 dagar. Börja med att köpa dig en gammal 240 eller en gammal bmw och åk ut långt i skogen på en grusväg och börja träna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang