Alla som inte är gjorda av pengar alternativt lever efter övertygelsen "pappa betalar" kan nog inse att 20-25 tusen för bara packningar och lager till en s50-motor inte är billigt.
Tyck vad du vill men ska man snika kan man lika gärna göra det på en m50 och få ut vettig effekt, sen om det rasar så har man alltid sin motor i behåll.
Ska man snika s50 så kostar det rätt friskt ändå:
MLS/ARP = 5200kr
Begagnad turbo = 2-3000kr (ny kostar allt mellan 10-30k)
Grenrör = 1500kr (3-10k om man inte kan bygga själv)
Spridare = 2-6k beroende på begagnade eller nya och hur stora man vill ha.
Koppling = 3500kr (endast tryckplatta, lamell kostar ca 1500kr till)
Tryckrör = Pris beroende på material
Mappning = Chip eller eftermarknadssprut, kostar någon tusenlapp som minst
Byggkostnad = måååånga timmars arbete, räkna med att en firma tar iaf 700kr+moms i timmen, ett hafsjobb tar minst 20 timmar att bygga.
Sedan tillkommer småsaker som allt från vakuumslang till wastegate och dumpventil, öppet filter till turbon istället för m3ans original.
Har säkert missat något, men det är absoluta minimum för att bilen ska fungera.
Slutsumma = Minst 45-50 tusen för ett snikbygge. Låter inte riktigt vettigt om man inte kan bygga själv vilket det inte verkar som att killen kan, då hade han ju garanterat inte frågat efter någon som kan göra det åt honom.
Jag står iaf fast vid min åsikt att man inte ska göra snikbyggen på en sådan motor, det är ingen dussinbil som alla slitna volvo 740 som glider omkring i detta avlånga land är.