Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

Cyklop
12 april 2012 · 1 277 Inlägg

Paused skrev:

Mack skrev:
Är nästan oroande att läsa att ekonomin prioriteras framför säkerheten, och så GÄRNA som i detta fall. Varning på varning kommer fram, men hey..bilen är inte värd dom extra kronorna.
Ja..men kroppen då? Är inte den värd dom extra kronorna, vid eventuell krock, vare sig det gäller mot en annan personbil eller om det är mot ett förmodat träd?

Självklart kör jag försiktigare, ska ej köras på motorväg.

"men kroppen då? är inte en värd dom extra kronorna?" jovisst, men om man tänker så blir man ju knäpp? isåfall, varför kör du då 240? är det inte värt med airbag i bilen?

Sen säger folk med erfarenhet att det inte är så farligt, litar mer på dom som har riktiga erfarenheter smile

Tack ändå, kommer inte ändra mig, ska ha ofjädrat.

Det är farligt om man fortsätter köra som man gjorde innan man tog bort dom/kapade. Det kraschade/voltade ju ungdommarna utanför mitt hus men det var för dom valde att köra i en kurva som var feldoserad i 180. hade dom kört som folk hade det inte hänt. plus att ja måste säga att man kör lugnare om man kapar fjädrarna, iaf jag. så om man kör som gemene man så ska det inte vara några fruktansvärda problem utan fjädrar

Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2012 · 26 155 Inlägg

Paused skrev:

Mack skrev:
Är nästan oroande att läsa att ekonomin prioriteras framför säkerheten, och så GÄRNA som i detta fall. Varning på varning kommer fram, men hey..bilen är inte värd dom extra kronorna.
Ja..men kroppen då? Är inte den värd dom extra kronorna, vid eventuell krock, vare sig det gäller mot en annan personbil eller om det är mot ett förmodat träd?

Självklart kör jag försiktigare, ska ej köras på motorväg.

"men kroppen då? är inte en värd dom extra kronorna?" jovisst, men om man tänker så blir man ju knäpp? isåfall, varför kör du då 240? är det inte värt med airbag i bilen?

Sen säger folk med erfarenhet att det inte är så farligt, litar mer på dom som har riktiga erfarenheter smile

Tack ändå, kommer inte ändra mig, ska ha ofjädrat.

Grejen med 240:in är att den har fjädrarna kvar, och skulle dom försvinna så skulle jag inte ta bort dem, utan byta ut dem till några av ett förhoppningsvis bättre slag.
Och olyckor händer för övrigt inte bara på motorvägar..men det vet du förmodligen, hehe.

Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 april 2012 · 6 017 Inlägg

Du kommer tröttna på att studsa runt
// En som testat

Jonas
Bojjann
12 april 2012 · 474 Inlägg

Kör hårt säger jag, 945an min blir snart fjäderlös big_smile

BMW E34 540 (1994)
JFfoto
12 april 2012 ·

Volvo_Mannen skrev:
Du kommer tröttna på att studsa runt
// En som testat

Nej, alltså har ju en 940 som jag har som bruksbil.. som jag handlar med och så, 740in kommer jag ha till jobbet fram och tillbaka och flumma runt med bara.. smile

edit: kommer ju handla med 740in med, men bara ta 940in dom dagarna ja inte känner för att stutsa runt tongue

Senast redigerat av Paused (12 april 2012)

JFfoto
22 april 2012 ·

Okej, nu har jag tagit bort fjädrarna smile så nu har jag min egen erfarenhet, var inte alls lika farligt som jag trodde, det går ju att köra på grusväg utan problem, bara man tänker på hur man kör..  och att köra i gropar m.m.

Visst stutsar det, men det är ju logiskt att det gör wink när dämparna ligger i botten och det enda som fjädrar är gummit på däckerna.

Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

JFfoto
22 april 2012 ·

M_Broberg skrev:
Den vise lär sig av andras misstag

medan dåren lär sig av sina egna.

kört med borttagna fjädrar? smile

Bojjann
22 april 2012 · 474 Inlägg

Du har ju även genomslags gummit kvar?smile de gör ju också så att de gungar :p
har tagit bort mina, riktigt skönt att dom är borta wink

BMW E34 540 (1994)
JFfoto
22 april 2012 ·

Bojjann skrev:
Du har ju även genomslags gummit kvar?smile de gör ju också så att de gungar :p
har tagit bort mina, riktigt skönt att dom är borta wink

ja fram har ja dom kvar, men det är ju inget mycket dom hjälper till med tongue

Expoze
22 april 2012 · 2 024 Inlägg

Paused skrev:
Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Cyklop
22 april 2012 · 1 277 Inlägg

Expoze skrev:

Paused skrev:
Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Klart det är farligt. men man gör som man vill. jag kapar fjädrarna på mina bilar, vissa bara fram så man slipper båtstuket andra så det är 1-2 varv kvar osv. geometrin för upphägningen blir skit osv osv. jag själv vet alla risker, alla konsekvenser och allt ihop. men jag gör det ändå. för alla får välja själva. visst föredrar man riktiga grejer men det är ju pengar som många inte har.

JFfoto
22 april 2012 ·

Expoze skrev:

Paused skrev:
Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Nu menar jag om man kör normalt, inte i 100 km/h genom en skarp kurva.

Och jo det är skillnad, men knappt, det är absolut inte trafikfarligt om man kör normalt.

Det var riktad till dessa som tror att bilen blir en dödsfälla så fort man tar bort fjädrarna, det blir den inte, det är inte sån stor skillnad sen innan, om du inte tror mig, så får du gärna komma och provköra smile

Senast redigerat av Paused (22 april 2012)

JFfoto
22 april 2012 ·

Se det såhär också, om man lägger 100.000 på väghållning och ligger och kör normalt (80km/h) på en 80väg, så känner man nog inte större skillnad heller.

Senast redigerat av Paused (22 april 2012)

Evildan
22 april 2012 ·

cykelpump skrev:

Expoze skrev:

Paused skrev:
Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Klart det är farligt. men man gör som man vill. jag kapar fjädrarna på mina bilar, vissa bara fram så man slipper båtstuket andra så det är 1-2 varv kvar osv. geometrin för upphägningen blir skit osv osv. jag själv vet alla risker, alla konsekvenser och allt ihop. men jag gör det ändå. för alla får välja själva. visst föredrar man riktiga grejer men det är ju pengar som många inte har.

nä, det är inte valfritt att göra som man vill, det är därför du inte får igenom en bil med kapade fjädrar eller fjädrar med brott på genom ett besiktningsorgan om besiktningspersonen gör sitt jobb grundligt.

det är inte tillåtet att framföra ett fordon på allmän väg med så stora brister pågrund av den fullständigt värdelösa manöverbarheten
exempel: om det krävs lite fjädringsväg för en undanmanöver när din/någons mormor/lillebror/mamma kliver lite vårdslöst ut på ett övergångsställe i ett lätt sommarregn på den blöta hala asfalten och du/någon annan försöker väja/bromsa och däcken tappar väggreppet pga studsandet. så är det inte svårt att begripa hur det kan sluta, blir nog svårt att sova om nätterna sedan när man vet med sig att man förstört fordonet och på så vis orsakat en olycka.

alltså, nej du får inte själv välja.

och ja, jag har provat att köra utan fjädrar och det är totalt kasst ur manöverbarhetssynpunkt.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2012 · 1 163 Inlägg

Paused skrev:

Expoze skrev:

Paused skrev:
Men farligt? nej, knappt någon skillnad med eller utan fjädrar när man ligger i 90/100 km/h..

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Nu menar jag om man kör normalt, inte i 100 km/h genom en skarp kurva.

Och jo det är skillnad, men knappt, det är absolut inte trafikfarligt om man kör normalt.

Det var riktad till dessa som tror att bilen blir en dödsfälla så fort man tar bort fjädrarna, det blir den inte, det är inte sån stor skillnad sen innan, om du inte tror mig, så får du gärna komma och provköra smile

Om vi säger t ex en 740 som inte har några fjädrar och blir påkörd bakifrån.. vart på 740in träffar bilen bakom? inte krockbalken iaf.

~Andy~
JFfoto
22 april 2012 ·

Andyy90 skrev:

Paused skrev:

Expoze skrev:

Aha.....det är därför de som tävlar lägger en smärre förmögenhet på just fjädring och dämpning, för att det inte gör nån skillnad....smart. mad

Nu menar jag om man kör normalt, inte i 100 km/h genom en skarp kurva.

Och jo det är skillnad, men knappt, det är absolut inte trafikfarligt om man kör normalt.

Det var riktad till dessa som tror att bilen blir en dödsfälla så fort man tar bort fjädrarna, det blir den inte, det är inte sån stor skillnad sen innan, om du inte tror mig, så får du gärna komma och provköra smile

Om vi säger t ex en 740 som inte har några fjädrar och blir påkörd bakifrån.. vart på 740in träffar bilen bakom? inte krockbalken iaf.

Beror ju på av vilken bil.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2012 · 1 163 Inlägg

Paused skrev:

Andyy90 skrev:

Paused skrev:

Nu menar jag om man kör normalt, inte i 100 km/h genom en skarp kurva.

Och jo det är skillnad, men knappt, det är absolut inte trafikfarligt om man kör normalt.

Det var riktad till dessa som tror att bilen blir en dödsfälla så fort man tar bort fjädrarna, det blir den inte, det är inte sån stor skillnad sen innan, om du inte tror mig, så får du gärna komma och provköra smile

Om vi säger t ex en 740 som inte har några fjädrar och blir påkörd bakifrån.. vart på 740in träffar bilen bakom? inte krockbalken iaf.

Beror ju på av vilken bil.

inte alla dagar en ferrari kör in i dig men vi säger en vanlig v70 som INTE är sänkt..

~Andy~
risodlarn
22 april 2012 · 577 Inlägg

Kör man enligt rådande hastighetsbegränsning så är det lungt. Med det sagt, jag själv har valt väghållning då jag vill kunna köra över hastighetsbegränsningen, vill slippa o väja och eller sakta ner för i gott som alla hinder på vägen. Har en 740 GL men brukar köra ifrån liknande turbobilar överallt där det inte är rakt och platt pga att de har ofta sänkt. Det är ju snittfarten som räknas:D Visst de kränger men det är ju själva syftet hur annars ska man kunna lägga över vikt på ytterhjulen?

Ryggen sparas också.
o i en gokart så lutar man ju sig utåt i kurvor, det hjälper inte mycket i en bil närmare 2 ton.

Har faktiskt en kompis som kört på ett träd pga av sänkt bil. Han nitade och väjde för rådjur på en grusväg, när han kom ut på sidan av vägen började bilen studsa och bromsarna hade ju då nada verkan. Pang. På den bilen fanns det fortfarande fjädringsväg dock.

Kapar man en fjäder så utsätts den för mer vridning än vad den är byggd för och stålet blir utmattat. Alltså fjädern blir snabbt kortare och stummare, därför så säger alla som sänker " nej men den blev inte så stum som jag trodde att den skulle bli"; det kommer.   

Köpt coils, sänkfjädrar eller ta bort fjädrarna helt och kör low&SLOW.

Just my two cents:smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
JFfoto
22 april 2012 ·

Andyy90 skrev:

Paused skrev:

Andyy90 skrev:
Om vi säger t ex en 740 som inte har några fjädrar och blir påkörd bakifrån.. vart på 740in träffar bilen bakom? inte krockbalken iaf.

Beror ju på av vilken bil.

inte alla dagar en ferrari kör in i dig men vi säger en vanlig v70 som INTE är sänkt..

Väl medveten om att den inte tar i krockbalken, men om jag har en 740 med coilovers som jag sänkt med då? det är ju tydligen accepterat enligt alla.

Du har ju koni dämpare (inställning: hård) och sänkt.. så, det är ju tydligen accepterat? wink sänkt som sänkt eller? visserligen har jag mer men. Hade inte alls fått samma kommentarer om jag hade coilvers som jag sänkt lika mycket och gjort dom stenhårda så det nästan inte fanns fjädring alls.. de stutsar fint det med.

Senast redigerat av Paused (22 april 2012)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 april 2012 · 1 163 Inlägg

Paused skrev:

Andyy90 skrev:

Paused skrev:

Beror ju på av vilken bil.

inte alla dagar en ferrari kör in i dig men vi säger en vanlig v70 som INTE är sänkt..

Väl medveten om att den inte tar i krockbalken, men om jag har en 740 med coilovers som jag sänkt med då? det är ju tydligen accepterat enligt alla.

Du har ju koni dämpare (inställning: hård) och sänkt.. så, det är ju tydligen accepterat? wink sänkt som sänkt eller? visserligen har jag mer men. Hade inte alls fått samma kommentarer om jag hade coilvers som jag sänkt lika mycket och gjort dom stenhårda så det nästan inte fanns fjädring alls.. de stutsar fint det med.

Nej nej jag har kapat fjädrar på mina bilar och kör inprincip utan fjädringsväg på supran också så jag förespråkar egentligen ingenting angående fjädringen utan såg hur en kompis bil såg ut efter han fick en golf 4 i röven när den var såpass låg.. fronten på golfen var i baksätet och då höll golfen 70km/h.. Jag anser att den delen är farligare än att bilen stutsar fram påvägen ^^

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang