1512
Sök

V70 service: Byta vattenpumpen? (16000mil)

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Nu har bilen tyvärr redan rullat 16000 mil och det är dax för den stora servicen med kammremsbyte m.m.
Behöver jag byta vattenpumpen i samma service?
Enligt de verkstäder jag ringt säger dom att det inte behövs. Men hört att många säger att man bör göra detta. Blir ju ett rejält extra tillägg på arbetet.

Vad rekomendera du?

Tack på förhand/ Neox

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

2 982 Inlägg
27 oktober 2009
Ska du behålla bilen 2000mil till så byter du nu

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 oktober 2009
beror ju helt på bil vet att vw bilarna byter kamrem och pump samtidigt för och slippa in och byta ena av dom igen ..

men har aldrig hört att volvo har så? står de inte i service schemat så anser jag de är onödigt och byta den så länge den funkar

Thorsella
27 oktober 2009
vattenpumpen byter du ju självklar då den drivs på kamremen!!
jag bytte kamrem, spännare, löprulle, vattenpump  tog 1,5 timme!!

699 Inlägg
27 oktober 2009
Det är ju inget extrajobb alls nästan.. Bara materialkostnaden för pumpen, jag hade bytt utan tvekan! //Jonas

Bilgalen elektriker :)

3 235 Inlägg
27 oktober 2009
Byter man kamrem ändras/ökas belastningen på pumpen. Risken finns att den går sönder.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
27 oktober 2009
Självklart byter man pumpen, vi gör alltid det på bilar där den är driven av kamremen.
Vill kunden inte det lämnar vi ingen garanti på bytet iom att det finns en överhängande risk att pumpen havvererar.
/Jimmy

Lite för mkt är precis lagom.

stahre
27 oktober 2009
Vattenpumpen på volvos brukar va skottsäkra och  hålla i en mindre evighet , 30t mil är inte nåt ovanligt. Anledningen till att den byts i samma veva är för att den drivs av kammen, precis som dom skrivit. Är man lite snålare skiter man i det, men jobbigt om olyckan sker... Då blir det betydligt mkt dyrare att laga.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
stahre skrev:
Vattenpumpen på volvos brukar va skottsäkra och  hålla i en mindre evighet , 30t mil är inte nåt ovanligt. Anledningen till att den byts i samma veva är för att den drivs av kammen, precis som dom skrivit. Är man lite snålare skiter man i det, men jobbigt om olyckan sker... Då blir det betydligt mkt dyrare att laga.

så jag bör byta då med andra ord!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

471 Inlägg
28 oktober 2009
NeOx skrev:
stahre skrev:

så jag bör byta då med andra ord!

absolut

Skiiit du nedde ! ;)

Sök