Skillnad: BMW 325i och 328i

nykomling
27 oktober 2009 · 156 Inlägg

undrar en sak.. E36 325:an har ju 2,5 liters rak 6:a och 328 lika dan men 2,8 liter.. är det så att 328 har längre slaglängd eller helt enkelt tjockare kolvar? big_smile

nykomling
27 oktober 2009 · 156 Inlägg

verkligen ingen som vet!?

camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Kolla på autopower. Men jag tror att de är längre slag men det svär jag inte på

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rock-Star
27 oktober 2009 · 2 982 Inlägg
Rquired Allmänt envis
27 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Rquired skrev:
Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Insug? Eller är det mycket mer?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
nykomling
27 oktober 2009 · 156 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Insug? Eller är det mycket mer?

pff.. vore väl komiskt om det och djupare slaglängd vore enda skillnaden på modellerna tongue

hest
27 oktober 2009 · 181 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Insug? Eller är det mycket mer?

Alu block i m52, annat material i cylindrarna, vanos i samtliga, m.m.m.m.m tongue

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

nykomling skrev:

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Insug? Eller är det mycket mer?

pff.. vore väl komiskt om det och djupare slaglängd vore enda skillnaden på modellerna tongue

De är just de där med m52 och m50 som gör att jag börjar tro att det är betydligt mer som faktist skiljer än vad jag trodde innan. Men jag vet att man använder b25:ans insug på b28:an för man trimmar big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

hest skrev:

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Ingen aning, men det skiljer ju så mycket mer än bara volymen mellan 325i (M50B25) och 328i (M52B28) smile

Insug? Eller är det mycket mer?

Alu block i m52, annat material i cylindrarna, vanos i samtliga, m.m.m.m.m tongue

Haha de va en hel del alltså big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rquired Allmänt envis
27 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Jodå det skiljer en del, inklusive insug. Det som sitter i 328i orginal är nämligen strypt, och det är därför som effekten inte skiljer mer än den gör. Däremot passar ett 325i M50 insug rakt på, vilket gör att man kan få upp effekten lite. Å andra sidan minskar 28ans breda register och goa bottendrag då...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Rquired skrev:
Jodå det skiljer en del, inklusive insug. Det som sitter i 328i orginal är nämligen strypt, och det är därför som effekten inte skiljer mer än den gör. Däremot passar ett 325i M50 insug rakt på, vilket gör att man kan få upp effekten lite. Å andra sidan minskar 28ans breda register och goa bottendrag då...

Att säga att 328 insuget är strypt är väll kanske fel att säga men det är byggt för att som sagt få ett bredare register och bättre botten drag.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

Och är inte helt bolt on. Man får plugga några slangar och dra om några om jag inte missminner mig. Finns dock bra beskrivningar på detta.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rquired Allmänt envis
27 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Jodå det skiljer en del, inklusive insug. Det som sitter i 328i orginal är nämligen strypt, och det är därför som effekten inte skiljer mer än den gör. Däremot passar ett 325i M50 insug rakt på, vilket gör att man kan få upp effekten lite. Å andra sidan minskar 28ans breda register och goa bottendrag då...

Att säga att 328 insuget är strypt är väll kanske fel att säga men det är byggt för att som sagt få ett bredare register och bättre botten drag.

Vilket i det här fallet innebär att den inte levererar vad den borde göra=strypt. Fast det är väl i princip samma sak...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
27 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Rquired skrev:

camaro67 skrev:

Rquired skrev:
Jodå det skiljer en del, inklusive insug. Det som sitter i 328i orginal är nämligen strypt, och det är därför som effekten inte skiljer mer än den gör. Däremot passar ett 325i M50 insug rakt på, vilket gör att man kan få upp effekten lite. Å andra sidan minskar 28ans breda register och goa bottendrag då...

Att säga att 328 insuget är strypt är väll kanske fel att säga men det är byggt för att som sagt få ett bredare register och bättre botten drag.

Vilket i det här fallet innebär att den inte levererar vad den borde göra=strypt. Fast det är väl i princip samma sak...

Den levererar inte lika mycket topp effekt men den ger mer effekt på botten istället. Som jag anser så när något stryps så tar man effekt över hela registret

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rquired Allmänt envis
27 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:

camaro67 skrev:

Att säga att 328 insuget är strypt är väll kanske fel att säga men det är byggt för att som sagt få ett bredare register och bättre botten drag.

Vilket i det här fallet innebär att den inte levererar vad den borde göra=strypt. Fast det är väl i princip samma sak...

Den levererar inte lika mycket topp effekt men den ger mer effekt på botten istället. Som jag anser så när något stryps så tar man effekt över hela registret

Ok, då är den väl inte "strypt" då....

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nykomling
28 oktober 2009 · 156 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:

camaro67 skrev:

Att säga att 328 insuget är strypt är väll kanske fel att säga men det är byggt för att som sagt få ett bredare register och bättre botten drag.

Vilket i det här fallet innebär att den inte levererar vad den borde göra=strypt. Fast det är väl i princip samma sak...

Den levererar inte lika mycket topp effekt men den ger mer effekt på botten istället. Som jag anser så när något stryps så tar man effekt över hela registret

så kan du ju inte säga.. visst jag fattar din poäng, men det är väl ändå då motorn har sin max effekt o den givetvis är högre än då strypningen var på vid ett tillfälle som man går efter.

alltså t.ex med "strypningen" så har BMW 328 192hk och utan har den 200hk, vassare i det övre registret på bekostnad av sämre bottendrag.. då kan man väl inte kalla 325:ans insug för en strypning tongue

lodiseN
28 oktober 2009 · 806 Inlägg

a en 325 är lite segare än en 328 så

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
28 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:
a en 325 är lite segare än en 328 så

Hela 0.7sek till hundra faktisk. Siffror på pappret säger kanske inte så mycket, men det viktiga är att en 28a känns betydligt piggare och starkare än en 25a.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Hännä ha ni lita siffrer å kika pådå:

BMW 325i Coupé E36 - 1992 (Serie)
Test in sport auto 10/1992

Gewicht     1403 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     14,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,1
Vmax     235 km/h

BMW 328i Coupé - 1996 (Serie)
Test in sport auto 04/1996

Gewicht     1391 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s
0 - 200 km/h     34,0
Vmax     237 km/h

Från:
http://www.einszweidrei.de/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang