Tänkte slänga på vinterdäcken, men har inte en enda dubb kvar på dom som satt fram förra vintern.
Jag vill ju inte köra runt med vinterdäck som e lika farliga som sommardäcken, ska man köpa nya däck eller e det lugnt att köra med dubbdäck utan dubb?
Har dubbdäck samma egenskap som dubb fria vinterdäck?(friktionsdäck)
Mvh/Fredrik
MVH Fredrik Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Ett par urdubbade vinterdäck är fortfarande mycket bättre än ett par sommardäck, iom att vinterdäckens gummiblandning är anpassad för kallt väder. Sen hur pass mycket sämre grepp ett par urdubbade dubbdäck har jämfört med ett som har dubbarna kvar alt. ett par riktiga dubbfria, det får någon mer lärd person svara på.
Har kört två vintrar på dubbdäck utan dubb (förra ägaren lät dra ut alla för att kunna åka utomlands tror jag). Det funkar bra mycket bättre än sommardäck, så där kan du va lugn. Men givetvis är dubbfria vinterdäck snäppet bättre i de flesta situationer, men jag tyckte det gick så pass fint att åka med dom jag hade (Pirelli Winter nåt..) att det inte motiverade att köpa nya. Nu har jag dock ny bil och nya finfina dubbfria Kör försiktigt!
Dubbdäck verkar dessutom skit kasst på blött underlag, torrt med dessutom, körde en A4 som lånebil i en vecka med dubbdäck och fyfan va det släppte och inte nog med det, de lät som om man körde en pansarvagn. Nej tack, friktion funkar prima i de flesta situationer iaf i södra Sverige.