5155
Sök

Tillföra ström till batteriet i en låst bil

272 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Jag får gå ut och prova detta imorgon då, tack för alla svar!
Kommer med en rapport imorgon smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 november 2009
NITROUS skrev:
FL3JM skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Jo det går ju att koppla på startmotorn eftersom det går en kabel direkt från batteriet till startmotorn.

Nej det gör det inte, då skulle startmotorn snurra hela tiden. Däremot så går det kablar direkt från batteriet till relät för startmotorn, det kan man koppla på. Relät kanske sitter rakt på själva startmotorn eller precis bredvid iofs, jag har ingen aning.

du har fel,  strömkabeln går mellan generator, till startmotorn sen till batteriet.

Helt ologiskt ju, varför skulle man koppla så dumt för? Räcker med att koppla en kabel direkt från batteriet och ner dit, generatorn kan kopplas rakt på batteriet.
Enligt din beskrivning så har man i princip två pluskablar ner till startmotorn, och sen måste det generatorn laddar ta en omväg förbi startmotorn för att ladda batteriet. Kan omöjligt vara så man kopplat alltså.
Senast redigerat av FL3JM (1 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2009
FL3JM skrev:
NITROUS skrev:
FL3JM skrev:

Nej det gör det inte, då skulle startmotorn snurra hela tiden. Däremot så går det kablar direkt från batteriet till relät för startmotorn, det kan man koppla på. Relät kanske sitter rakt på själva startmotorn eller precis bredvid iofs, jag har ingen aning.

du har fel,  strömkabeln går mellan generator, till startmotorn sen till batteriet.

Helt ologiskt ju, varför skulle man koppla så dumt för? Räcker med att koppla en kabel direkt från batteriet och ner dit, generatorn kan kopplas rakt på batteriet.
Enligt din beskrivning så har man i princip två pluskablar ner till startmotorn, och sen måste det generatorn laddar ta en omväg förbi startmotorn för att ladda batteriet. Kan omöjligt vara så man kopplat alltså.

gå ut och kolla på din egen bil då om du inte tror mig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

21 761 Inlägg
1 november 2009
FL3JM skrev:
Helt ologiskt ju, varför skulle man koppla så dumt för?

Finns flera bilar som har kopplat så. Visst är det väl lite onödigt att gå "omvägen" via startmotorn med generatorns laddkabel, det kan jag nog hålla med om, dock är det som sagt kopplat på det sättet hos ett flertal bilar. smile

Sir
291 Inlägg
2 november 2009
Det finns inget drag på bilen? Då har man oftast ett av stiften i släpvagnskontakten som är till för att ladda husvagnsbatteriet. Den vägen går det att skicka i ström i om det inte sitter en diod som spärrar. Tänk på att dom flesta kablar är avsäkrade så man inte laddar på med för mycket ström. Att försöka komma åt solenoiden (startmotorrelät) underifrån är en bra ide annars. Det där med koppla på registreringsplåtslampan är funkar ju bara om det är ständig plus ut och "jordas" via strömbrytarebrytare/relä men om det är så kanske de finns flera lampor som är kopplade så. Men tänk även på att registreringsplåtslampan är avsäkrad med så man inte blåser på för mycket så säkringen går. Då har man "bränt" den vägen för laddning. ;-) Hur är det med generatorn då? Kommer man åt den underifrån? DÄr finns de ju en ordentlig ledning som går direkt till batteriet med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

272 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Jag upptäckte att jag har ju bara en plåt under motorn, så startmotorvägen är ju ganska körd hmm

Det finns dragkrok på den däremot, men vågar man sig på den vägen då utan brända säkringar?

Gréve
497 Inlägg
2 november 2009
hmm jag tror bara att den strömmen skulle gå till någon ljusknapp eller till tändningslåset om du har automatiskt halvljus..    de här var knepigt

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
men skruva bort skydds plåten, den sitter ju bara med typ 6 stjärn skruvar om ja inte minns fel?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sir
291 Inlägg
2 november 2009
Nicklas-med-ck skrev:
Jag upptäckte att jag har ju bara en plåt under motorn, så startmotorvägen är ju ganska körd hmm

Det finns dragkrok på den däremot, men vågar man sig på den vägen då utan brända säkringar?

Du ska nog iaf kunna mata in ett par 4-5 ampere den vägen. Även om jag tror dom flesta har en 8 eller 16 amperes säkring på den kabeln. Skaffa en batteriladdare som ger 4-5 ampere och en släpvagnskontakt. Koppla pluskabeln från laddaren till stift 54G och minus från laddaren till stift 31. Tryck i släpvagnskontakten i bilen och slå på laddaren. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt för mer info. 54G är antingen för laddning av husvagnsbatteriet eller dimljuset på släpfordonet men inte ens min kärra från 2008 har dimljus där utan de går till batteriet. Har du otur så sitter det antingen en diod i vägen eller så får du inge ström förrän tändingen är på eller generatorn laddar. Borde ju synas antingen på laddaren att den laddar eller så kan man ju dra ur släpvagnskontakten och mäta på stiften i bilen å se om det finns någon spänning. Räkna dock med att ett 60 Ah batteri behöver 12-15 timmar att laddas upp om det är tomt. Är det större så tar de längre tid. Är batteriet slut kanske de inte tar laddning ens.

Hade själv en bil med igenlagda nyckelhål och förstärkt inbrottsskydd så att komma in i bilen å öppna huven för att komma åt batteriet var ingen höjdare. Satt på ett uttag i fronten och ett bakom regskylten bak för säkerhetsskull men när batteriet var urladdat hade larmet "glömt" nyckeln. Var bara å panga en ruta.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
synd att du bor i stockholm annars hade jag kunnat försöka hjälpa dej, Bmw människor hjälper varann:)

272 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Jäkligt knepigt detta, ska prova skruav bort plåten, annars provar jag din idé Dale!

marwin_of_sweden skrev:
synd att du bor i stockholm annars hade jag kunnat försöka hjälpa dej, Bmw människor hjälper varann:)

Hehe, jo självklart wink

I värsta fall blir det väl till att spräcka en ruta, skulle dock vara väldigt skönt att slippa det. smile

272 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Var nyss ute och fick loss plastkåpan under motorn, men kommer inte så mycket längre ikväll då bilen är för låg för våran domkraft, ska låna grannens domkraft och hissa upp bilen.

Någon som vet var startmotorn sitter i en e39? såg den inte när jag låg med näsan under fronten smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
Tyvärr vet ja inte exakt var den sitter på 523an då jag själv har en e39 med v8

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
Har du frågat i forumet på autopower?

272 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Har kollat med dom angående fläkten, men inte angående ladda upp batteriet via startmotorn osv då diskussionen drog igång här smile men får ta och kolla med dom, kommer ju säkert några riktigt bra tips där!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 november 2009
Enligt mig låter det smidigast att ta via slävgagns kontakten. Finns bra kopplignsskeman på google.

bränner man en säkring så får man prova via startmotorn och sedan byta säkring.

När man lägger igen dörrhandtag så brukar (borde) man fixa en nöd öppnare byggaren har inte gjort någon sådan? (antar att du inte byggt den pga dessa frågor)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Avstängd
512 Inlägg
3 november 2009
Varför lägger man igen dörrlåsen?? Låter smart, men klart..ägaren till en....BMW!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
Crozzfire skrev:
Varför lägger man igen dörrlåsen?? Låter smart, men klart..ägaren till en....BMW!

Tyckte du att du tillförde nåt intressant? alla har olika smak.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

272 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Enligt mig låter det smidigast att ta via slävgagns kontakten. Finns bra kopplignsskeman på google.

bränner man en säkring så får man prova via startmotorn och sedan byta säkring.

När man lägger igen dörrhandtag så brukar (borde) man fixa en nöd öppnare byggaren har inte gjort någon sådan? (antar att du inte byggt den pga dessa frågor)

Det stämmer bra, det är inte jag som byggt bilen. Men vad jag vet finns det inte det, dock kommer jag se till att det finns för att förhindra dessa problem.

Vi ska kolla med BMW imorgon och se vad dom säger.

Kan förövrigt berätta att jag inte lyckas via registreringsskyltsbelysningen och inte heller startmotorn. Bilen står i en svagt lutande backe och jag vill ogärna krypa in under bilen då. smile
Men som sagt, ska kolla med BMW så får vi se om det löser sig!

Gréve
497 Inlägg
5 november 2009
hur går det för dig?? tycker att de är en olidlig spänning big_smile

Sök