5448
Sök

Chip och styrsystem fundering, 740turbo

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#21
icklas skrev:
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?

för att laddtryckspärren är vakumstyrd å tas inte bort av chippet inte på ett gammalt motronic
Senast redigerat av turboforssen (3 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#22
men ang de tdär chippet så är de ttroligtvis ett orginal chip från b23et dÅ?

har provat skruva på pysventilen men vill inte högre än 0,5bar..:S


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#23
NITROUS skrev:
turboforssen skrev:
b23et har samma sprut som b230 ( dom äldre) alltså motronic
så chippet funkar lika bra på en b230et som en b23et

det är så alltså? var nästan säker att dom lirade K-jet eller liknande.

ne det är b21et

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#24
turboforssen skrev:
icklas skrev:
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?

för att laddtryckspärren är vakumstyrd å tas inte bort av chippet inte på ett gammalt motronic

du menar att chippet tar bort en laddtrycks spärr som inte finns elektronisk, utan att det måste man plugga själv?

låter mysko:S


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#25
icklas skrev:
men ang de tdär chippet så är de ttroligtvis ett orginal chip från b23et dÅ?

har provat skruva på pysventilen men vill inte högre än 0,5bar..:S

ne det är nog ett trim chip

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#26
icklas skrev:
turboforssen skrev:
icklas skrev:
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?

för att laddtryckspärren är vakumstyrd å tas inte bort av chippet inte på ett gammalt motronic

du menar att chippet tar bort en laddtrycks spärr som inte finns elektronisk, utan att det måste man plugga själv?

låter mysko:S

det finns ingen laddtrycksspärr i motronicboxen, den är mekaniskt och vakumstyrd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#27
icklas skrev:
turboforssen skrev:
icklas skrev:
Saxat från Zatzy.com

""Chippa" en b230et, innebär att man ändrar bränsle och tändningskurvan samt tar bort laddtryckspärren dock så justeras laddtrycket manuellt, därav effekt vinsten...så spelar egentligen inte så stor roll vilket "chip" du kommer använda dig av, se bara till så det justerar soppan oxå, finns exempel då dom bara tagit bort laddspärr!! Sen är det bara att justera laddtrycket till vettig nivå, dvs det är här olika "chip" skiljer sig i effekt, dvs vilket tryck tillverkarna av dessa rekommenderar.... skulle gissa på att runt 0,8-0,9 är det vanligaste"

om chippet tar bort laddtrycksspärren varför ska man då ta å plugga slangen?

för att laddtryckspärren är vakumstyrd å tas inte bort av chippet inte på ett gammalt motronic

du menar att chippet tar bort en laddtrycks spärr som inte finns elektronisk, utan att det måste man plugga själv?

låter mysko:S

b230 et finns med  2 sprut
gammla motronic
lh2,2
skulle tro att lh2,2 har en elektronisk laddspärr

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#28
turboforssen skrev:
icklas skrev:
turboforssen skrev:

för att laddtryckspärren är vakumstyrd å tas inte bort av chippet inte på ett gammalt motronic

du menar att chippet tar bort en laddtrycks spärr som inte finns elektronisk, utan att det måste man plugga själv?

låter mysko:S

b230 et finns med  2 sprut
gammla motronic
lh2,2
skulle tro att lh2,2 har en elektronisk laddspärr

oki så det finns inget chip till b230et med motronicboxen för bränsle och tändkurva?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#29
icklas skrev:
turboforssen skrev:
icklas skrev:

du menar att chippet tar bort en laddtrycks spärr som inte finns elektronisk, utan att det måste man plugga själv?

låter mysko:S

b230 et finns med  2 sprut
gammla motronic
lh2,2
skulle tro att lh2,2 har en elektronisk laddspärr

oki så det finns inget chip till b230et med motronicboxen för bränsle och tändkurva?

jo det finns det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#30
vart får man tag i dom chipen då? är det dom som bsr och viking chip säljer?

vilka årsm av b230et äre som har lh 2.2 då?..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#31
icklas skrev:
vart får man tag i dom chipen då? är det dom som bsr och viking chip säljer?

vilka årsm av b230et äre som har lh 2.2 då?..

du kanske redan har det chippet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#32
http://www.zatzy.com/teknik/282956-vilk … 0-tic.html

Killen där har samma bil å motor samt årsmodell, och där talar dom om elektronisk laddtrycks spärr m.m..

antar att han då också har motronik?

MVH


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#33
icklas skrev:
http://www.zatzy.com/teknik/282956-vilket-chip-min-740-tic.html

Killen där har samma bil å motor samt årsmodell, och där talar dom om elektronisk laddtrycks spärr m.m..

antar att han då också har motronik?

MVH

kanske menar tryckvakten, för motronic -022 har ingen spärr i boxen punkt slut.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#34
NITROUS skrev:
icklas skrev:
vart får man tag i dom chipen då? är det dom som bsr och viking chip säljer?

vilka årsm av b230et äre som har lh 2.2 då?..

du kanske redan har det chippet?

jag får väll ringa å fråga vad dom skriver på sina chip.


539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#35
NITROUS skrev:
icklas skrev:
http://www.zatzy.com/teknik/282956-vilket-chip-min-740-tic.html

Killen där har samma bil å motor samt årsmodell, och där talar dom om elektronisk laddtrycks spärr m.m..

antar att han då också har motronik?

MVH

kanske menar tryckvakten, för motronic -022 har ingen spärr i boxen punkt slut.

oki, finns de tnån annan typ av motronic med annat nummer än 022?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 november 2009
#36
-016 = älsta
-022 = manuell
-026 = automat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#37
okioki:).. finns det nå tecken hur man kan märka om bilen är chippad.. om de tnu inte var laddtrycks styrning på chippet.

om de tnu är varvtals spärr som nämdes tidigare.. hur mycket kunde bilen varva MED spärr?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#38
icklas skrev:
okioki:).. finns det nå tecken hur man kan märka om bilen är chippad.. om de tnu inte var laddtrycks styrning på chippet.

om de tnu är varvtals spärr som nämdes tidigare.. hur mycket kunde bilen varva MED spärr?

min varva 6200 med spärr, 7000 utan, och på ditt chip stod det 6900.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

539 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#39
NITROUS skrev:
icklas skrev:
okioki:).. finns det nå tecken hur man kan märka om bilen är chippad.. om de tnu inte var laddtrycks styrning på chippet.

om de tnu är varvtals spärr som nämdes tidigare.. hur mycket kunde bilen varva MED spärr?

min varva 6200 med spärr, 7000 utan, och på ditt chip stod det 6900.

okioki,
så troligtvis så är chipet bara för varvtalsspärren då?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#40
icklas skrev:
NITROUS skrev:
icklas skrev:
okioki:).. finns det nå tecken hur man kan märka om bilen är chippad.. om de tnu inte var laddtrycks styrning på chippet.

om de tnu är varvtals spärr som nämdes tidigare.. hur mycket kunde bilen varva MED spärr?

min varva 6200 med spärr, 7000 utan, och på ditt chip stod det 6900.

okioki,
så troligtvis så är chipet bara för varvtalsspärren då?

troligtvis annan soppakruva- samt tändning PLUS höjt varvstopp. men köp ett nytt om du ska vara säker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök