Ska köpa bil och behöver tips!

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
8 november 2009 · 259 Inlägg

Tjenare!

Det är så att jag ska köpa en bil, men jag har aldrig köpt en bil ensam har alltid haft någon annan som skött den biten åt mig...

Jag tänkte använda en postväxel så långt vet jag.

När man skriver på ägarbytet vem ska skicka in lappen? (har läst på forumet att det kan bli fel)

Nåt speciellt man ska tänka på innan man skriver på?

Vad ska man tänka på när man köper en bil helt enkelt?

Behöver lite tips så man inte blir lurad eller liknande!
(Det är inga skulder på bilen!)


Mvh/Fredrik.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Fredde_med_forden
8 november 2009 · 53 Inlägg

Det är viktigast att den som säljer skickar lappen (men det bästa är alltid att båda två lägger den på post-lådan). Så har alltid jag gjort iaf.

Förutsatt att du är säker på bilens skick, och är nöjd med bilen och priset så är en viktig sak att du ser till att du kan försäkra bilen samma dag du köper (alternativet är att göra det i förväg och säga till försäkringsbolaget vilket datum köpet sker).

Annars är det väl inte så mycket. Om bilen är nybesad och nyskattad är det ju alltid trevligt! ^^

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
8 november 2009 · 259 Inlägg

Fredde_med_forden skrev:
Det är viktigast att den som säljer skickar lappen (men det bästa är alltid att båda två lägger den på post-lådan). Så har alltid jag gjort iaf.

Förutsatt att du är säker på bilens skick, och är nöjd med bilen och priset så är en viktig sak att du ser till att du kan försäkra bilen samma dag du köper (alternativet är att göra det i förväg och säga till försäkringsbolaget vilket datum köpet sker).

Annars är det väl inte så mycket. Om bilen är nybesad och nyskattad är det ju alltid trevligt! ^^

Bilen är ny besiktigad och ny skattad, och påställd.

okok ska se till att han postar lappen när jag är där... det e 16mil hemifrån så har ju inte lust att åka dit igen tongue

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
AudiFors
8 november 2009 · 906 Inlägg

Vet ej om vi tänker på samma lapp, men tar han "lappen" så kan la du aldrig bevisa att du köpt bilen?

=)
Fredde_med_forden
9 november 2009 · 53 Inlägg

Beviset för köpet har han på kvittot som (jag hoppas) ni skriver på plats. Anledningen till att köparen inte skall tilltros att posta lappen själv (ur säljarens perspektiv sett) är att skiter köparen (du) att posta lappen kan du göra allt möjligt bus med bilen och det är säljaren som får stå för fiolerna när farbror blå kommer och ställer frågor. Men som sagt, skriv ett bra kvitto till er båda och var med när han postar lappen så ska det inte vara några probs!

Lycka till!

9Femma
9 november 2009 · 342 Inlägg

1)
Kontrollera bilens juridiska status. Skulder? Besikningsförelägganden? Är den ens i trafik? Osv osv.
Allt detta får du genom Transportstyrelsens sms-tjänst (Nummer: 72503).
Slå bara bilens registreringsnummer och skicka som ett sms till Transportstyrelsen.

Kan också ta ut uppgifter om fordonet via Transportstyrelsens webbsida.
Har du tillgång till fax går det även att beställa faxuttdrag med uppgifterna.

2)
Se till att säljaren legitimerar sig. Är han lite vaken ber han nog dig att göra detsamma.
Viktigt att veta vem man gör affär med, och att den man gör affär med också är ägare till bilen som säljs.
Alternativt ska säljaren kunna uppvisa en fullmakt för att han får sälja bilen åt ägaren. Fullmakten ska då givetvis vara undertecknad bilens rättsmäktige ägare och ingen annan.

3)
Se till att få kvittens som tydligt bevisar att affär mellan er har ägt rum, vad affären avser, datum för affären och eventuella villkor.

4)
Ägarbytespappret skrivs under av båda och det heter att detta papper ska postas av säljaren.
Så är det också, men bäst är givetvis om pappret postas när båda parter är närvarande, så vet båda att det är gjort.

5)
Glöm inte att försäkra bilen från samma dag som affären äger rum.
Annars kan du få en otrevlig överraskning från Trafiksäkerhetsföreningen ...

Vid sidan av en ordinarie provkörning och besiktning av fordonet är det vad du behöver tänka på.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang