5160
Sök

Transportråd, minibuss på släp

1 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Jag tänkte eventuellt köpa mig en gammal folkabuss. Problemet är att den står ca 30 mil hemifrån och den är inte godkänd på besiktningen. Jag vill helst ta den på ett släp hem för att sedan låta en mekaniker jag känner fixa bilen.

Jag är dock inte så bevandrad i släpdjungeln och vad som är tillåtet.

Jag har en saab 9-5 06:a som jag kan använda för att dra ett bilsläp men jag antar att det inte kommer räcka. Jag har B-körkort.

1. Någon som har koll på vad maxvikten på släp plus last får vara för saab 9-5, jag har inte tillgång till reg bok eller registreringsbevis just nu.

2. Vilket av viktvärdena är det som minibussens ska räknas på? Det finns skattevikt och tjänstevikt angiviet när jag söker på nätet på folkabussar. Tjänstevikt ca: 1460 kg.

Det lär väl antagligen vara bäst att fixa bilen på plats och sen köra hem men det känns lite lurigt att köra 30 mil på en gammal buss om något skulle hända........

Tack på förhand

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 november 2009
1, Med E-kort får du dra 1800kg med 9-5´an
2, Det är tjänstevikten på bussen du ska gå efter. Egentligen blir den nog lite lättare om den inte är full med skrot eftersom tjänstevikt = förare + tankad och klar med alla vätskor/ reservhjul och orginal verktyg.

Det kan bli en riktigt gränspuck med tanke på att det inte återstår så mycket vikt över till trailern innan dragvikten på 1800kg nås när bussen är lastad.

Edit; Med E-kort kan du hänga på en trailer som har en totalvikt på tex två ton efter 9-5´an. Huvudsaken är att; trailerns tjänstevikt + lasten INTE överstiger 1800kg
Senast redigerat av hotrodder (10 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök