Stor skillnad på kablar??

terje Aero-fanatiker
15 maj 2006 · 40 Inlägg

är det stor skillnad på kvalitén på olika kablar från olika märken??

Funkar ett kabelpaket från Biltema lika bra som exempelvis något kabelpaket från BRL, förutsatt att det är samma tjocklek på strömkabeln osv.?? lr är det stor skillnad så man tjänar på att hosta upp lite extra slantar till kabelpaketet också??

Live fast, die young!
Sharky
15 maj 2006 · 10 287 Inlägg

I princip kan man gå på billigast. Det finns ibland orsak till att välja dyrare om man vet varför, tex för att man behöver bättre flexibilitet i kyla, bättre tålighet mot hög värme, bättre nötningsbeständighet etc, men annars så är billigast = kung.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sveddan
15 maj 2006 · 1 453 Inlägg

Jag kör på ljudkablage från Biltema och det funkar perfekt.
6 m 21mm2 strömkabel för 149kr, 2x2.5 mm2 högtalarkabel för 179kr...oslagbart smile

Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

hmmm kan ej hålla med dej där riktigt! Om det är guldplätterade anslutningar blir det ganska dyrt snabbt men bättre ljud! Om du nu köper ett billigt kablage paket kan du få det att låta mycket bra....skulle deffenitivt sattsa på kablar med guldplätterade anslutningar....speciellt Lågnivå kablarna.....
// Emil

Speedparts That´s why.......
Sharky
15 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Bull***t, finns ingen oberoende genomförd test som har påvisat att guldplätering på lågnivåkablar skulle ge ett bättre ljud.

Har du jobbat i studio? Allt musikmaterial du lyssnar på är inspelat via kablage och mikrofoner som inte har guldpläterade anslutningar. Påstår du att just en extra kabel i din anläggning som inte är guldpläterad skulle helt plötsligt försämra ljudet?

/Göran


Audifantast skrev:
hmmm kan ej hålla med dej där riktigt! Om det är guldplätterade anslutningar blir det ganska dyrt snabbt men bättre ljud! Om du nu köper ett billigt kablage paket kan du få det att låta mycket bra....skulle deffenitivt sattsa på kablar med guldplätterade anslutningar....speciellt Lågnivå kablarna.....
// Emil

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

PRECIS vad jag påstår...inte för att du kommer höra någon dirket skillnad men men...roligt att ha riktiga grejjer..sen vid inspelning o uppspelning...skulle tro det är en liten skillnad på det då big_smile

Speedparts That´s why.......
Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

förresten hur vet DU att det ej genomförts tester??? du är väl ingen proffessor i ämnet? dyrare grejjer bättre grejjer säger sig själv rätt bra tycker jag

Speedparts That´s why.......
Sharky
15 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Närå, det är jag inte. Men jag har jobbat sedan början på 80-talet med ljud både som konstruktör och tekniker och dessutom följt med vad AES har skrivit i ämnet. Har dessutom akademisk examen från KTH med bla musikakustik och elektroakustik samt alla tänkbara mätteknikkurser i bagaget.

Och dyrare saker - bättre saker....

Man kan klassificera "bättre" ur många aspekter. Ur många aspekter så är dyrare signalkabel "bättre" såsom skärmning, motstånd mot mekanisk nötning, högre flexibilitet, lättare att installera etc. Men "bättre" såsom bättre ljud hos signalkablar finns, så vitt jag vet, inga konfidenta belägg för i någon oberoende vetenskapligt genomförd test.
Tvärtemot så är det ganska lätt att få folk att höra noll och intet skillnad mellan lampsladd och dyr "fina affären" phono-kabel.

Och fundera en stund - det finns phono-kabel för 5000kr/m, hur mycket bättre skulle den ljudmässigt vara än Biltema för 10 kr/m.
500 gånger bättre eller? Och i så fall så skulle det väl vara underligt att det kom ljud överhuvudtaget genom Biltemas kabel.

Man kan diskutera något som heter tillräcklighet hos en teknisk produkt för att ytterligare förbättringar hos produkten skulle bli ytterst marginella eller tillochmed kontraproduktiva. Tillräckligt bra för phonokablar ligger någonstans i prisklass Biltema (om vi inte blandar in dom klassificeringskategorier jag tog upp från början).

Mvh
Göran


Audifantast skrev:
förresten hur vet DU att det ej genomförts tester??? du är väl ingen proffessor i ämnet? dyrare grejjer bättre grejjer säger sig själv rätt bra tycker jag

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Holme
15 maj 2006 · 1 417 Inlägg

jag tror Göran tog den här ronden. Du är läskig Sharky, vet du det? smile

Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

hehe men då kan du lite ändå då tongue hehe lätt rätt bra som CV hehe ne men jag tror allt guldplätterade anslutningar funkar! absolut men inte att du hör skillnad kanske men bara tanken på att det är guld kanske får det att låta bra wink hehe kommer absolut ha det i min bil men du kanske har rätt who knows?
//Emil

Speedparts That´s why.......
Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

ser du detta som en match holme? tycker sådan förlöjlar garaget!! Man ska ge tips o disskutera inte visa sej tuff i veta mest...jag kan garantera att jag e bakom flötet när det gäller ljud men jag vill gärna lära mej endel...

Speedparts That´s why.......
sveddan
15 maj 2006 · 1 453 Inlägg

Audifantast skrev:
ser du detta som en match holme? tycker sådan förlöjlar garaget!! Man ska ge tips o disskutera inte visa sej tuff i veta mest...jag kan garantera att jag e bakom flötet när det gäller ljud men jag vill gärna lära mej endel...

I've got news for you....livet är en tävling smile

Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

hehe där fick du allt till det! ne men ärligt nu grabbar...tycker inte man ska se det så.....om man ska fightas så e det på racebanan.... PEACE på garaget big_smile

Speedparts That´s why.......
N33d4Sp33d Ingenjör
15 maj 2006 · 256 Inlägg

Att ha dyrare saker tyder inte alltid på att materialvalet är bättre utan kan även bero på otaliga kvalitetskontroller för att säkra att produkten du får kommer ha en adekvat livslängd.


När du vill mäta ljudkvalité och gör detta i en bil så uppnår du aldrig den kvalitet du skulle fått i ett välisolerat rum med goda akustiska egenskaper (ljudabsorption, efterklangstid, ljudisolering).

Ponera att Bil A har dyra kablar och Bil B har biltemas. Låt oss säga att Bil A faktiskt har bättre kablar (menar inte då tillförlitlighet med avseende på hållbarhet).
När du är ute och kör i 5km/h< kommer vägbruset ändå övervinna den lilla förbättring du får i ljudkvalitet med hjälp av "bättre kablar".

//Mvh

Det är inget brott förrän man åker fast
Audifantast Fartälskare
15 maj 2006 · 390 Inlägg

då behöver jag hela ljudsystemet i guld då big_smile HAHAHAHAHA

Speedparts That´s why.......
N33d4Sp33d Ingenjör
15 maj 2006 · 256 Inlägg

Btw...


Guldpläterade kontakter är bra eftersom guld har ett stort motstånd mot oxidation.
Om en kontakt börjar oxidera mister den sin förmåga att överföra signalen på ett bra sätt.

Det om något är en orsak till att ha guldpläterade kontakter i en bil och därför den högre kostnaden. Alltså bör man välja guldpläterade kontakter av hållbarhets synvinkel (lite det jag var inne på i mitt tidigare inlägg) mer än att man får ett "finare ljud".

Det är inget brott förrän man åker fast
freddan70 Team Tondöv
15 maj 2006 · 649 Inlägg

sveddan skrev:
Jag kör på ljudkablage från Biltema och det funkar perfekt.
6 m 21mm2 strömkabel för 149kr, 2x2.5 mm2 högtalarkabel för 179kr...oslagbart smile

Kör också med Biltema! Funkar ju bevisligen Ok på tävling..  wink

Holme
15 maj 2006 · 1 417 Inlägg

N33d4Sp33d skrev:
Btw...


Guldpläterade kontakter är bra eftersom guld har ett stort motstånd mot oxidation.
Om en kontakt börjar oxidera mister den sin förmåga att överföra signalen på ett bra sätt.

Det om något är en orsak till att ha guldpläterade kontakter i en bil och därför den högre kostnaden. Alltså bör man välja guldpläterade kontakter av hållbarhets synvinkel (lite det jag var inne på i mitt tidigare inlägg) mer än att man får ett "finare ljud".

Tänkte på det nyss, att man har guld osv för att dom är säkrare mot just oxidation. Bra att du bekräftade wink

sveddan
15 maj 2006 · 1 453 Inlägg

freddan70 skrev:

sveddan skrev:
Jag kör på ljudkablage från Biltema och det funkar perfekt.
6 m 21mm2 strömkabel för 149kr, 2x2.5 mm2 högtalarkabel för 179kr...oslagbart smile

Kör också med Biltema! Funkar ju bevisligen Ok på tävling..  wink

Ja, tydligen inga problem smile

rosaelefjant
15 maj 2006 · 159 Inlägg

freddan70 skrev:

sveddan skrev:
Jag kör på ljudkablage från Biltema och det funkar perfekt.
6 m 21mm2 strömkabel för 149kr, 2x2.5 mm2 högtalarkabel för 179kr...oslagbart smile

Kör också med Biltema! Funkar ju bevisligen Ok på tävling..  wink

biltema rakt igenom... lågnivå å alllt? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang