3159
Sök

Stor skillnad på kablar??

Team Tondöv
649 Inlägg
15 maj 2006
rosaelefjant skrev:
freddan70 skrev:
sveddan skrev:
Jag kör på ljudkablage från Biltema och det funkar perfekt.
6 m 21mm2 strömkabel för 149kr, 2x2.5 mm2 högtalarkabel för 179kr...oslagbart smile

Kör också med Biltema! Funkar ju bevisligen Ok på tävling..  wink

biltema rakt igenom... lågnivå å alllt? big_smile

Har en lågnivå från MDS och två från Biltema.

clio sport
54 Inlägg
15 maj 2006
ja kör på stöm kablar å sånt på biltema men brl lågnivå...vet inte varför men folk sagt om man ska lägga en w-tra slant så lägg de på lågnivån..

Mazter *ThE oNe AnD oNlY*

21 761 Inlägg
15 maj 2006
N33d4Sp33d skrev:
Btw...

Guldpläterade kontakter är bra eftersom guld har ett stort motstånd mot oxidation.
Om en kontakt börjar oxidera mister den sin förmåga att överföra signalen på ett bra sätt.

Det om något är en orsak till att ha guldpläterade kontakter i en bil och därför den högre kostnaden. Alltså bör man välja guldpläterade kontakter av hållbarhets synvinkel (lite det jag var inne på i mitt tidigare inlägg) mer än att man får ett "finare ljud".

Det där håller jag helt och hållet med om, det är i princip den enda orsaken till att ha guldpläterade kontakter i bilen enligt mig iaf.

99 Inlägg
15 maj 2006
Faktum är ju att ju ädlare en metall är, dessto bättre leder den ju ström, så guldpläteringen är ju till för att leda över den ström som signalen faktistk består, så bra som möjligt till slutsteget...

Men ja tror ändå inte att det är någon hörbar skillnad tongue

Sen vill ja minnas, från högstadiets mång kemilektioner, att en metall som är i kontakt med en ädlare metall, oxiderar före den ädlare... Borde inte detta innebära att metallen som är täkt av guldpläteringen oxiderar före själva pläteringen tongue

MEN! Detta är bara lite tankar som ja får medans jag läser föegående inlägg, och dom är inte basserade på någon fakta, om nu någon skulle råka tro de tongue Men jag ser gärna kommentarer smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >

781 Inlägg
15 maj 2006
hum sate i en kabel för 29 kr lågnivo från haraldnybro i en bil hör ingen skilnad på den och den andra ja har av bättre märke. ända skilnaden är att det inte fanns någon strömkabel för remoten i den för 29 kr.. *vanlig steriokabel på 5 meter*

282 Inlägg
15 maj 2006
Visst funkar bilema grejer bra, men personligen tycker jag inte det är snyggt om man har ett dyrt ljud me bra grejer, så tycker inte jag att det är snyggt om det står biltema på vissa grejer.. Sänker helheten på hela systemet smile

781 Inlägg
15 maj 2006
de man inte vet de har man inte ont av :d

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 maj 2006
Big_J skrev:
Faktum är ju att ju ädlare en metall är, dessto bättre leder den ju ström, så guldpläteringen är ju till för att leda över den ström som signalen faktistk består, så bra som möjligt till slutsteget...

Men ja tror ändå inte att det är någon hörbar skillnad tongue

Sen vill ja minnas, från högstadiets mång kemilektioner, att en metall som är i kontakt med en ädlare metall, oxiderar före den ädlare... Borde inte detta innebära att metallen som är täkt av guldpläteringen oxiderar före själva pläteringen tongue

MEN! Detta är bara lite tankar som ja får medans jag läser föegående inlägg, och dom är inte basserade på någon fakta, om nu någon skulle råka tro de tongue Men jag ser gärna kommentarer smile

Det e riktigt att den minst ädla metallen oxiderar, men så länge plätteringen håller bra klass så kommer ju ingen oxid åt den underliggande bindmetallen.

Uppbyggnaden är ofta koppar, sen nickel och sen guld, nicklet för att inte koppar skall kunna krypa ut i guldet och bilda spröda legeringar.

I mitt tidigare jobb höll jag på just med metallisering av olika material, och jag vill poängtera att ett fuseblock från en seriös tillverkare som kostar kanske 600 spänn har MYCKET tjockare guldplättering än t.ex Biltemas.

Ni vet om ni har köpt för billiga grejer (läs, felaktigt plätterat mot behovet) när guldet är genombrutet och det börjar oxidera under...

Jag har sett ganska många exempel på säkringsblock som oxiderar..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Aero-fanatiker
40 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Det blev en invecklad diskussion på en ganska enkel fråga men det var iaf kul att läsa och jag tackar för alla svar. Det får bli att inhandla kablar från biltema eftersom jag inte är ute efter nåt tävlingsljud eller bryr mig speciellt mycket om vada det står på kablarna så lände de fungerar och låter okej smile

Live fast, die young!

91 Inlägg
16 maj 2006
För alla intresserade finns här en intressant artikel.
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
DayDreameR skrev:
För alla intresserade finns här en intressant artikel.
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Det står en hel del bra i den, och en hel del som med all tydlighet bevisar att den artikelförfattaren inte testat så mycket i sina dagar.

När han säger att det enda som en lågnivåkabel gör är att ha olika bra egenskaper mot störningar så är han i mitt tycke helt snett ute. Jag hör åtminstone skillnad på RCA kablar. Sen så håller jag med om att det är inte alltid som den dyraste låter bäst. Men det är en annan sak. 

mvh Jonas

www.rallyshop.se
551 Inlägg
16 maj 2006
Guldplättering är bara bling bling faktor!!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Fartälskare
390 Inlägg
16 maj 2006
inget fel på bling bling

Speedparts That´s why.......

4 554 Inlägg
16 maj 2006
ogio skrev:

de är ju din åsikt.. ja gillar de inte heller men det förebygger oxidation!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
ogio skrev:

Nej det är det INTE. Det är i bilsammanhang (bland annat) en absolut nödvändighet. Man kan plättera med andra metaller också, Platinum förekommer, men det är dyrare än guld.

mvh Jonas

10 287 Inlägg
16 maj 2006
Jonas, varför skulle det vara en "absolut nödvändighet"? Kan du definiera vad du menar med absolut nödvändighet.

/Göran

jonash skrev:
Nej det är det INTE. Det är i bilsammanhang (bland annat) en absolut nödvändighet. Man kan plättera med andra metaller också, Platinum förekommer, men det är dyrare än guld.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 453 Inlägg
16 maj 2006
jonash skrev:
ogio skrev:

mvh Jonas

Tror knappast det är en absolut nödvändighet, däremot tillhör det allmänbildning att ström leds bättre ju ädlare metallen är. Skulle man vara riktigt seriös så använder man inte kablar utan snarare någon form av stavar i platina som är specialdesignade för att leda strömmen.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
Sharky skrev:
Jonas, varför skulle det vara en "absolut nödvändighet"? Kan du definiera vad du menar med absolut nödvändighet.

/Göran

jonash skrev:

mvh Jonas

Korrosionsbeständighet och prestanda i kombination. Okej, man kan välja andra metaller också, men guld är en av de bästa, bara Platina är bättre.

Det finns vissa som testat och med viss framgång kört med rena koppar-ämnen (egna fuseblock, powerblocks etc) men de har använt rikligt med fett på dem för att det inte skall bli grönt...

mvh Jonas

537 Inlägg
16 maj 2006
jag kör alltid efter en regel när jag bygger ljud. Systemet e aldrig bättre än den svagaste länken. Jag  har biltemas kablar i alla bilar som jag har "normala" stereo grejer i men inte i den jag vill ha finlir i. Om man e ute efter "dunkadunka" så finns det ingen som helst anledning att köpa kablar för multum utan bara att ljudet kommer ut där d ska. Men om du ska ha ett rikigt finlir så hör du skillnad om du har ett musiköra.... wink

peace

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

10 287 Inlägg
16 maj 2006
OK, jag är med. Men då pratar vi ledningar som överför ström där man får problem med kombinationen likström - fukt.

För pratar vi signalkabel och plätering på signalkabel så anför jag avvikande åsikt där jag hävdar att korrekt utförda kontakter med bra kontakttryck utfört som inte bar punktkontakt överlever utan problem även om dom inte är ädelmetallpläterade.
Erfarenhetsmässigt bygger detta på alla dom år jag byggde, servade och åkte med rockriggar vilka under vintertid lever ett jäkla liv klimatmässigt och slitagemässigt.

/Göran

jonash skrev:
Korrosionsbeständighet och prestanda i kombination. Okej, man kan välja andra metaller också, men guld är en av de bästa, bara Platina är bättre.

Det finns vissa som testat och med viss framgång kört med rena koppar-ämnen (egna fuseblock, powerblocks etc) men de har använt rikligt med fett på dem för att det inte skall bli grönt...

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök