98-oktan

Rallykungen Lastbilschaufför
12 november 2009 · 125 Inlägg

Hej. Kan man tanka 98 oktan i en bil man vanligtvis tankar med 95 oktan?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
TeedasT 100% ninja
12 november 2009 · 342 Inlägg

ja

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Rallykungen Lastbilschaufför
12 november 2009 · 125 Inlägg

TeedasT skrev:
ja

så även om tillverkaren skriver att bilen ska tankas eller rekommenderas att tankas med 95 oktan så kan man ändå tanka 98 oktan

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Hedning Fd Bannad
12 november 2009 · 657 Inlägg

Mitsubishipower skrev:

TeedasT skrev:
ja

så även om tillverkaren skriver att bilen ska tankas eller rekommenderas att tankas med 95 oktan så kan man ändå tanka 98 oktan

Det kan man väll men bilen kommer inte gå bätter, snarare en risk att den går sämre.

Märkesbög
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
12 november 2009 · 764 Inlägg

Hedning skrev:

Mitsubishipower skrev:

TeedasT skrev:
ja

så även om tillverkaren skriver att bilen ska tankas eller rekommenderas att tankas med 95 oktan så kan man ändå tanka 98 oktan

Det kan man väll men bilen kommer inte gå bätter, snarare en risk att den går sämre.

Det var det dummaste jag hört.. V.v. förklara dig!
Det finns ingen som helst risk att bilen går sämre, snarare en minimal chans att den går marginellt bättre!

Oktanhalten anger bränslets vilja att självantända, ju högre oktantal desto högre temperatur och tryck kan man utsätta bränslet för innan det självantänder. Därmed kan man köra med högre kompression/laddtryck etc, men på en originalbil som är avsedd att köras på 95 oktan kommer man med största sannolikhet inte påverkas alls.

Vissa sportigare bilar har visat sig kunna leverera något högre effekt på 99 oktanigt bränsle (V-power) jämfört med det rekommenderade 98 oktaniga till dessa bilar (försökte hitta testet jag sett men det blev utan framgång). Jag vill dock minnas att inga av de mindre effektstarka bilarna visade någon effektvinst alls

R1kard V-Power
13 november 2009 · 1 186 Inlägg

Hedning skrev:

Mitsubishipower skrev:

TeedasT skrev:
ja

så även om tillverkaren skriver att bilen ska tankas eller rekommenderas att tankas med 95 oktan så kan man ändå tanka 98 oktan

Det kan man väll men bilen kommer inte gå bätter, snarare en risk att den går sämre.

Amen snälla skriv inte om du har NOLL KOLL!

Senast redigerat av R1kard (13 november 2009)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Joel89
13 november 2009 · 221 Inlägg

Helt fel har ju inte Hedning då det också är svårare att tända 98 än 95 oktan. Men sen är kvaliteten bättre på 98 än 95. Det ingen vill tro på, har varit uppe här för men han som påstod det blev totalt idiotförklarad. Men det står ju för fan på pumparna. "kröningen avser inte tillsattsen eller vätskan kvalitet" typ. Det med sportigare bilar är inte så jävla konstigt då man inte ska köra dom flesta på skitbensinen 95!

En bil som är gjord för 95 går inte bättre av 98. För tändingen är ju exakt likadan.

Sen det med V-power att det är bättre än 98 har nog inte så mkt med 1 oktan högre som det har att göra med att det är bättre tillsatter i V-power.

Senast redigerat av Joel89 (13 november 2009)

TS_quattro fyrkrafsare
13 november 2009 · 1 443 Inlägg

det var programmet "Top Gear" som testade 95, 98 och 99 oktan, de körde dyno och allt på bilar med sugspis och 100 hästar jämfört med mer motorstarka turbomaskiner. de med mer effekt och framför allt turbo visade på effektökningar medan de mer motorsvaga bilarna inte visade nån skillnad alls, klippet borde finnas på tuben...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
13 november 2009 · 764 Inlägg

Joel89 skrev:
Helt fel har ju inte Hedning då det också är svårare att tända 98 än 95 oktan. Men sen är kvaliteten bättre på 98 än 95. Det ingen vill tro på, har varit uppe här för men han som påstod det blev totalt idiotförklarad. Men det står ju för fan på pumparna. "kröningen avser inte tillsattsen eller vätskan kvalitet" typ. Det med sportigare bilar är inte så jävla konstigt då man inte ska köra dom flesta på skitbensinen 95!

En bil som är gjord för 95 går inte bättre av 98. För tändingen är ju exakt likadan.

Sen det med V-power att det är bättre än 98 har nog inte så mkt med 1 oktan högre som det har att göra med att det är bättre tillsatter i V-power.

1) Svårare är väl en definitionsfråga, tändstiften har ju inga problem med det iaf wink. Jag vill dock minnas att högre oktantal brinner marginellt långsammare, men vi är inne och snackar om så små marginaler så det är löjligt...

2) Men, alla bilar går med marginellt knack original. En bil med knacksensorer kan i vissa fall ge något högre effekt på högre oktantal än rekommenderat eftersom de ställer om tändningen. Skillnaden är så liten så du lär knappast märka den, men den finns där!

Slutsats: Det finns ingen mening i att betala mer pengar än nödvändigt för bränsle på en otrimmad bil, kör med den soppan som biltillverkaren rekommenderar. Kör dock aldrig på lägre oktanhalt än rekommenderat, det leder till lägre effekt och läskiga knackningar om det vill sig illa..
Ska man däremot trimma så bör man mappa mot så hög oktanhalt som möjligt då det finns mycket effekt att hämta här.

D_Nilsson
13 november 2009 · 754 Inlägg

TS_quattro skrev:
det var programmet "Top Gear" som testade 95, 98 och 99 oktan, de körde dyno och allt på bilar med sugspis och 100 hästar jämfört med mer motorstarka turbomaskiner. de med mer effekt och framför allt turbo visade på effektökningar medan de mer motorsvaga bilarna inte visade nån skillnad alls, klippet borde finnas på tuben...

110% säker på att det var Fifth Gear som gjorde testet!wink Klippet finns nedanförsmile
http://video.google.com/videoplay?docid … mp;view=2#

Senast redigerat av D_Nilsson (13 november 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
soyd
13 november 2009 · 1 853 Inlägg

axelj skrev:
(försökte hitta testet jag sett men det blev utan framgång). Jag vill dock minnas att inga av de mindre effektstarka bilarna visade någon effektvinst alls

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's

Sedan om det är värt dom extra 85 ören per liter som den kostar är upp till var och en.... wink

/mvh soyd

Hybriden
13 november 2009 · 677 Inlägg

Jag tankar alltid minst 98 i supran, i bruksbilen åker den billigaste 95an in.
Jag är nyfiken dock på själva skillnaden i innehållet på V power/98 och 95.

På min så "måste" jag köra på minst 98 annars går bilen skit, motorlampan börjar lysa o härja sig. 
O det är på en bil från 91.

Joel89
13 november 2009 · 221 Inlägg

axelj skrev:

Joel89 skrev:
Helt fel har ju inte Hedning då det också är svårare att tända 98 än 95 oktan. Men sen är kvaliteten bättre på 98 än 95. Det ingen vill tro på, har varit uppe här för men han som påstod det blev totalt idiotförklarad. Men det står ju för fan på pumparna. "kröningen avser inte tillsattsen eller vätskan kvalitet" typ. Det med sportigare bilar är inte så jävla konstigt då man inte ska köra dom flesta på skitbensinen 95!

En bil som är gjord för 95 går inte bättre av 98. För tändingen är ju exakt likadan.

Sen det med V-power att det är bättre än 98 har nog inte så mkt med 1 oktan högre som det har att göra med att det är bättre tillsatter i V-power.

1) Svårare är väl en definitionsfråga, tändstiften har ju inga problem med det iaf wink. Jag vill dock minnas att högre oktantal brinner marginellt långsammare, men vi är inne och snackar om så små marginaler så det är löjligt...

2) Men, alla bilar går med marginellt knack original. En bil med knacksensorer kan i vissa fall ge något högre effekt på högre oktantal än rekommenderat eftersom de ställer om tändningen. Skillnaden är så liten så du lär knappast märka den, men den finns där!

Slutsats: Det finns ingen mening i att betala mer pengar än nödvändigt för bränsle på en otrimmad bil, kör med den soppan som biltillverkaren rekommenderar. Kör dock aldrig på lägre oktanhalt än rekommenderat, det leder till lägre effekt och läskiga knackningar om det vill sig illa..
Ska man däremot trimma så bör man mappa mot så hög oktanhalt som möjligt då det finns mycket effekt att hämta här.

1) Det att det är svårare att tända är att jag TROR att det behövs mer energi av tändsystemt. Men det gäller nog mest i turbo bilar.

2) Ja du har rätt. Men det gäller ju bilar med Turbo och nya styrsystem. SAAB har det ju så t.ex. Borde ha sagt att det bara var vanliga sug bilar jag tänkte på med lite äldre styrsystem. 

Och håller helt med på din slutsats.

TS_quattro fyrkrafsare
13 november 2009 · 1 443 Inlägg

D_Nilsson skrev:

TS_quattro skrev:
det var programmet "Top Gear" som testade 95, 98 och 99 oktan, de körde dyno och allt på bilar med sugspis och 100 hästar jämfört med mer motorstarka turbomaskiner. de med mer effekt och framför allt turbo visade på effektökningar medan de mer motorsvaga bilarna inte visade nån skillnad alls, klippet borde finnas på tuben...

110% säker på att det var Fifth Gear som gjorde testet!wink Klippet finns nedanförsmile
http://video.google.com/videoplay?docid … mp;view=2#

blandar alltid ihop dedär två  smile

edit: japp, var det klippet jag menade, informativt och lätt att förstå  smile

Senast redigerat av TS_quattro (13 november 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
MilleN
13 november 2009 · 9 108 Inlägg

Diskutera vidare i den här tråden istället: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157525

Hänvisar trådstartaren till rubriksanvisningarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang