Vilka bländar av för gående? och vad säger lagen?

NissanMotorsport
13 november 2009 ·

Kan tillägga att en av mina bröder bor granne med en surkärring, brorsan har tre stora extralysen på bilen, och hon störde sig så mycket på att han åkte me hellyset på förbi hennes hus om kvällarna, att de lyste in.. så att hon var tvungen att skriva en insändare i våran lokaltidning om hur irreterande de är..haha, ganska säkert att hon menar min bror i tidningen.. kärringar som inte har något bättre för sig.. tongue

n_andersson
13 november 2009 · 689 Inlägg

Brukar aldrig blända av för gående. Är rätt säker på att man inte behöver det när det inte är något fordon man möter

Tagg3N Konsult
13 november 2009 · 1 247 Inlägg

Bländar av om de har reflexer. Annars bryr jag mig inte att släcka... Stör mig däremot på dem som inte bär reflexväst..

groze
13 november 2009 · 564 Inlägg

Det verkar lite osmidigt om man ska blända av för dom gående så man inte längre ser var dom är...

Jag kör väldigt ofta med helljuset tänt så länge jag inte får möte med något fordon. Cyklister utan lyse brukar jag däremot inte blända av för. Blir dom bländade får dom väl stanna cykeln. Jag vill inte riskera att köra på dem på grund av att jag måste blända av.

bmx
13 november 2009 · 7 100 Inlägg

jag bländar av för folk som har reflex väst på sej.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
DasAuto
13 november 2009 · 2 751 Inlägg

Ärligt talat, hur många går med reflexväst? Nu menar jag inte vandra i skogen eller småstigar, utan gå ner till stan, inte fan drar ja på mig en reflexväst. Förövrigt så bländar jag av när jag kommer nära personen som går då jag kan se honom/henne med halvljuset.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Tagg3N Konsult
13 november 2009 · 1 247 Inlägg

Kom att tänka på mopeder utan belysning. Hur gör ni när ni möter/åker ifatt en moped HELT utan belysning? Bländar ni av? Det gör då inte jag..

mackelito
13 november 2009 · 61 Inlägg

Jag bländar av så fort jag ser någon gående, cyklist, moped. Kanske är inte ni ute och går så ofta, men jag hade inte velat bli bländad när jag går eller cyklar på fyllan. Lite allmän hänsyn tycker jag.

volvoentusiasten
13 november 2009 · 4 005 Inlägg

Tagg3N skrev:
Kom att tänka på mopeder utan belysning. Hur gör ni när ni möter/åker ifatt en moped HELT utan belysning? Bländar ni av? Det gör då inte jag..

Jag brukar tuta och peka finger.

FLindgren
13 november 2009 · 5 089 Inlägg

Det är väll som vanligt sunt förnuft som gäller?

Och til trådskaparen, hade du reflexväst när du var ung och var ute om nätterna?

Senast redigerat av FLindgren (13 november 2009)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
NissanMotorsport
14 november 2009 ·

FLindgren skrev:
Det är väll som vanligt sunt förnuft som gäller?

Och til trådskaparen, hade du reflexväst när du var ung och var ute om nätterna?

Näe, men har heller aldrig klagat på att jag blivit bländad.. dom fick gärna blända mig, menar bara att dom som härjar och ska hytta me näven om man inte bländar av när dom inte har reflexväst på sig.. hänt mig ett par ggr. En gång bromsade jag in så jag nästan stanna när den jäveln höll på. tongue

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
14 november 2009 · 5 042 Inlägg

så trådskaparen menar att varenda jävla person som går ute på kväll/morgon måste ha reflexväst ?  God morgon på dig med ..

C H E V R O L E T <3
NissanMotorsport
14 november 2009 ·

Children-Of-Bodom skrev:
så trådskaparen menar att varenda jävla person som går ute på kväll/morgon måste ha reflexväst ?  God morgon på dig med ..

Nej? dom får fan ha på sig va dom vill, bara dom inte hyttar med näven om dom blir bländade? och vadå trådskaparen? dom flesta håller ju med mig? Jag menar, om man går ut på kvällen utan reflexer/reflexväst och blir irreterad och hyttar med näven och ser grinig ut så fort någon bilist kommer och inte bländar av.. så borde man nog tänka om och skaffa sig en reflexväst, för det är många gånger man inte ser personen..  låter min åsikt helt fel tycker du?

Senast redigerat av MIG1408 (14 november 2009)

Tagg3N Konsult
14 november 2009 · 1 247 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
så trådskaparen menar att varenda jävla person som går ute på kväll/morgon måste ha reflexväst ?  God morgon på dig med ..

Som en som varit nära att köra på folk x antal gånger när dom går utan väst så JA! Efter att jag nästan blivit påkörd själv använder jag väst såfort det mörknar. Skiter i om det ser "töntigt" ut eller om det är obekvämt, jag vill då kunna känna mig säker..

Du gör som du vill, gnäll inte om du blir bländad eller nära påkörd när du inte syns

"All people have the right to stupidity but some abuse the privilege."

Senast redigerat av Tagg3N (14 november 2009)

uhlin
14 november 2009 · 2 834 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
så trådskaparen menar att varenda jävla person som går ute på kväll/morgon måste ha reflexväst ?  God morgon på dig med ..

JA, det vore inte alls fel så de syns i mörkret, men tyvärr är det inte så alltid, istället är de klädda svart på en svart och blöt landsväg, får man samtidigt möte då så..... resten förstår du kanske?

Tycker det är självklart att ha reflexer/reflexväst.

TLO
14 november 2009 · 1 062 Inlägg

Hur gör ni när ni möter ett tåg på en järnväg jämte vägen? Själv bländar jag av o har även märkt att 50% av tågförararna gör det......

"You Go, we go!"
Tagg3N Konsult
14 november 2009 · 1 247 Inlägg

TLO skrev:
Hur gör ni när ni möter ett tåg på en järnväg jämte vägen? Själv bländar jag av o har även märkt att 50% av tågförararna gör det......

Brukar blända av om det inte är allt för mörkt efter vägen..

thunderbolt
14 november 2009 · 135 Inlägg

Jag tror man ska blända av när man "möter" ett tåg och lokföraren har nog också samma skyldighet hoppas jag?

Jag undrar lite hur ni gör när ni kommer ifatt en cyklist? De har ju inga backspeglar att bli bländade av men jag inbillar mig att man förstör personens mörkerseende, så efter man kört om så blir det onödigt mörkt för cyklisten?

Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 november 2009 · 834 Inlägg

FireTraXX skrev:
Haha, jag gör precis likadant.
Reflexväst = Halvljus går på.
Utan = Helljus stannar.

Så om gångtrafikanten har reflexväst så går inte älgar och annat vilt upp på vägen längre fram, och personen som går på fel sida och inte har reflex, trollas bort av gud?

Gångtrafikanter har den fördelen att dom framför ej ett fordon och då kan dom alltså titta bort ifrån ljuset.

MeloveGolf Vw trimmare
14 november 2009 · 2 995 Inlägg

thunderbolt skrev:
Jag tror man ska blända av när man "möter" ett tåg och lokföraren har nog också samma skyldighet hoppas jag?

ja man ska blända av åt bägge hållen...Blända av för gående gör jag inte, jäkla självmordskanditer som är ute och går på lite större väg i mörkret helst 2 i bredd och en hund på det, och västarna lämnar dom mer än gärna hemma helst kolsvart klädda allihop mad

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang