5314
Sök

Bromssträcka -kan det skilja så mycket mellan olika bilar? (Samma däck, underlag)

Snål gnällspik
402 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Läste en gammal test på AMS där dessa uppgifter står:

"Vi körde bromsprov på två olika sätt: dels på nyspolad blankis, dels på torr asfalt som övergick till is. Alla bilar kördes med samma däck med samma miltal: Gislaved Nord Frost II med standarddubbning."

RESULTAT AV BROMSPROV
Saab 9000 153 m
Volkswagen Passat 129 m
Toyota Camry 110 m
Volvo 850 104 m

Kan det verkligen skilja så mycket!? 49 m!

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 0204c.html

Det pratas ju mycket om krocksäkerhet här på garaget, men om det finns sådana här stora skillnader på bromssträcka så är det ju en betydande faktor för att slippa att testa krocksäkerheten själv!

(For the record så kör jag både en 850 och en Saab 9000, så jag försöker inte dissa någon bil.)

Volvo S80 2,9.

3 259 Inlägg
14 november 2009
Ja det verkar ju skilja en hel del.. att det kan skilja mycket på blank-is har väl att göra med ABS bromsarnas olika effektivitet bilmärkena emellan men på torr asfalt så borde det vara mer likvärdiga sträckor.. eftersom bilarna väger ungefär lika mycket.. Många faktorer som spelar in verkar det som eftersom det blir sån jäkla skillnad! Intressant iaf! Och inget som verkar vara lika viktigt att skryta om som krocksäkerhet etc.. Det är ju lite märkligt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
14 november 2009
saker som påverkar bromsningen är

vikten på bilen
bromsarnas storlek
viktfördelning
abs

sånna saker kan påverka ganska mycket

abs är nog det som är viktigast och där handlar det om vilka som har modernast system

har själv märkt att 850 är väldigt snäll vintertid att köra
jag kör sällan normalt utan plågar på ganska bra
och bromsarna har alltid varit tillfredsställande trotts 225/45-17 vinterdäck

Kör fort så hinner inget hända...

Snål gnällspik
402 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Jag skulle kunna tänka mig att det har med framvagnsgeometri att göra också och inte bara bromsar. Både 9000 och 860 har liknande vikt och liknande storlek på bromsskivor.  ABS-funktionen kan ju skilja dock.

I låga farter så har de 9000 jag har haft varit fantastiska på att tugga sig fram i djup snö, aldrig fastnat. Volvon däremot kan slira rejält.  I högre farter föredrar jag dock volvo'n eftersom den känns mycket mer balanserad.
Väghållning är mycket komplicerat, motorer begriper jag lite av, men hjulupphängning...är svårt.
Senast redigerat av perzy (14 november 2009)

Volvo S80 2,9.

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
14 november 2009
perzy skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att det har med framvagnsgeometri att göra också och inte bara bromsar. Både 9000 och 860 har liknande vikt och liknande storlek på bromsskivor.  ABS-funktionen kan ju skilja dock.

I låga farter så har de 9000 jag har haft varit fantastiska på att tugga sig fram i djup snö, aldrig fastnat. Volvon däremot kan slira rejält.  I högre farter föredrar jag dock volvo'n eftersom den känns mycket mer balanserad.
Väghållning är mycket komplicerat, motorer begriper jag lite av, men hjulupphängning...är svårt.

polarn lånade min 855turbo med aut 225/45-17 och en biltransport på det sen åkte han ut i över 2dm med snö utan problem...

var och åkte lite över allt i vintras med den utan att köra fast någonstans jag är inte direkt blyg på att testa värsta jag varit med om var när det var en halvmeter snö plogat framför garaget då fick jag jobba lite men det var mest att bilen stallde sig med hjulen i luften smile
men jag körde aldrig fast fast det var uppåtlut och hjulen hängde halvt i luften

och dom däcken är inte direkt optimalt att köra med i snö då dom är lite för breda för att betta riktigt bra

Kör fort så hinner inget hända...

Sök