3178
Sök

Bilen ska Säljas till Finland

184 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Hej! jag har en bil som ska säljas till nån i Finland hon kommer hämta bilen imorgon här i Sverige och jag undrar hur ska man göra alltså reg bevis osv.. hon säger att hon vill låna mina skyltar efter 7 dagar så skicka hon dom till mitt adress. Har aldrig såld en bilen utanför Sverige :S hur fungerar det va ska man göra några tips Tack för hjälpen !!

Mvh

336 Inlägg
14 november 2009
Kollade lite på Transportstyrelsen och hittade detta

När köparen är en person utan svenskt personnummer

För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar ett sådant, kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige. Till anmälan om ägarbyte ska en kopia på personens identitetshandlig bifogas. (Observera att ett så kallat LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.)

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.

Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.
Skatteverket

och detta:

Export och tillfällig registrering
När du ska exportera eller ansöka om tillfällig registrering för ett fordon, bör du känna till vilka regler som gäller och vilka krav fordonet ska uppfylla.

Nedan finns information om vem som svarar på olika frågor.

Transportstyrelsen, Kundtjänst för fordonsfrågor,
0771-14 15 16
Frågor om registrering av fordon, fordonsskatt och registreringsskyltar.

Transportstyrelsen, 0771-503 503
Frågor om krav på säkerhet, utrustning och avgasrening.

Bilprovningen, 0771-600 800
Frågor om registreringsbesiktning för fordon som inte ingår i Svensk Maskinprovnings ansvar (se nedan).
Bilprovningen

Skatteverket, 0771-778 778
Skatteverket

Svensk Maskinprovning AB, 010-516 64 00
Frågor om registreringsbesiktning för traktorer, motorredskap, tunga terrängvagnar och släp till dessa fordon.
Svensk maskinprovning AB

Tullverket, 0771-520 520
Tullverket
Senast redigerat av SaaB_Turbo (14 november 2009)

Sök