Köpråd volvo v50

rottweilerrr
18 november 2009 · 30 Inlägg

Hejsan!

Jag har fått ett trevligt erbjudande om att köpa en v50 -05.
Nu undrar jag vad det finns för nackdelar med denna bilen, är det någon motorstorlek man borde hålla sig ifrån, jag vill veta allt ni kan om nackdelar, fördelar, kostander mm. Bilen har gått långt för att vara -05 men det behöver inte betyda något, nyservad och bytt kamrem nyligen.
Har hört att det ska finnas många "barnsjukdomar" på denna modellen, även på en någorlunda ny bil?
Tacksam för svar!cool

Volvo 740 gl "korven" (1989)
Rock-Star
18 november 2009 · 2 982 Inlägg

www.svxc.se  <- kika där och du hittar all info du letar efter
v50 Not so good.,
V40/V70 är mkt bättre alternativ.

Rock-Star
18 november 2009 · 2 982 Inlägg

att byta från v70xc till en V50 är som dag och natt.
lika bra att du köper en suzuki baleno och sparar en slant eler så åker du som en kung fortsatt i din v70

kallabaz
18 november 2009 · 362 Inlägg

Men den är snygg! Fast jag skulle aldrig våga äga en v50. Kanske som förmånsbil eller liknande.
På tok för mycket problem.. sad

rottweilerrr
18 november 2009 · 30 Inlägg

tack så mkt för era svar och tack Residence för länken:)

Volvo 740 gl "korven" (1989)
GolfIIIVr6
18 november 2009 · 187 Inlägg

tycker man ska passa sig för flexifuel motorerna i volvo överlag.

Har bara kört 2.0f i både v50 o v70..

Den e skittråkig, svag, spelar ingen roll hur mycket du växlar ner.. får inge drag hur du än gör. Drar mycket soppa gör dem oxå.

Fellow
18 november 2009 · 1 581 Inlägg

Skulle hålla mig till 07 och framåt. Min bil har inte varit felfri men heller inte så mycket fel som vissa har haft. Men det man kan vara säker på är att drivknutarna är körda rätt så fort på 04-05 och tidiga 06. Har bytt den vänstra än så länge och har läckage i den högra damasken:/ Enlig volvo byter dem inte damasken utan hela knuten och den kostar 5500 kr. Fick den vänstra på garanti. Sen fick jag byta kamrem vid 10 000 mil pga glapp i spännaren.

TurbOla Reservdansk
18 november 2009 · 6 271 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
tycker man ska passa sig för flexifuel motorerna i volvo överlag.

Har bara kört 2.0f i både v50 o v70..

Den e skittråkig, svag, spelar ingen roll hur mycket du växlar ner.. får inge drag hur du än gör. Drar mycket soppa gör dem oxå.

2,5FT är snäppet vassare än 2,0an med sina 240hk. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
18 november 2009 · 12 512 Inlägg

V50 är inget att ha tycker jag, inte ens en äkta Volvo. Därmed inte sagt att det är en dålig bil, men skall man köpa V50 kan man lika gärna köpa Ford Focus... Satsa på V70 istället, antingen det eller någon av de många konkurrenterna.

Har du däremot hittat en V50 till ett bra pris kan det vara värt det, tänk på att den är dyr att serva. Detta gäller framför allt 2.4 men även de övriga motoralternativen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
v50sport
18 november 2009 · 230 Inlägg

herregud. låter som att v50:n är en riktig skitbil!

...Men det är den verkligen inte!, den är hur go som helst att köra, känns inte alls som en kombi egentligen. Sen att den har gått långt är egentligen ingen nackdel i detta läget, för du har rätt i att 04-05 hade små fel. Men dom lär ju vara fixade vid detta laget!

Jag är supernöjd med min v50, även om jag har råkat ur för 1 fel med bilen än så länge och jag har haft den i lite mer än 2 år nu!

Enligt min åsikt så vet "residence" inte vad han snackar om!, + att han länkar till en helt annan sida än där folk med sina s40n/v50 och c30 ägare håller till!

mina tips är:  www.x40nordic.com    och   www.jagrullar.se


gå in där och få lite tips och råd, någon annanstans ska du inte behöva leta!

Lycka till med letandet av ny bil nu smile

Mvh Ville

Rquired Allmänt envis
18 november 2009 · 12 512 Inlägg

v50sport skrev:
herregud. låter som att v50:n är en riktig skitbil!

...Men det är den verkligen inte!, den är hur go som helst att köra, känns inte alls som en kombi egentligen. Sen att den har gått långt är egentligen ingen nackdel i detta läget, för du har rätt i att 04-05 hade små fel. Men dom lär ju vara fixade vid detta laget!

Jag är supernöjd med min v50, även om jag har råkat ur för 1 fel med bilen än så länge och jag har haft den i lite mer än 2 år nu!

Enligt min åsikt så vet "residence" inte vad han snackar om!, + att han länkar till en helt annan sida än där folk med sina s40n/v50 och c30 ägare håller till!

mina tips är:  www.x40nordic.com    och   www.jagrullar.se


gå in där och få lite tips och råd, någon annanstans ska du inte behöva leta!

Lycka till med letandet av ny bil nu smile

Mvh Ville

Jag skrev tydligt att det inte är en dålig bil, men däremot så ser jag ingen anledning i att köpa en Ford med Volvo emblem istället för en Ford direkt. V50 är inte värd vad det kostar att det står Volvo på nyckeln istället för Ford, såvida han inte får denna bilen riktigt billigt.

Köp en Ford (Mazda om inte kombi är viktigt?) och få ungefär detsamma och spara pengar eller köp en riktig Volvo direkt, dvs en V70 eller liknande.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rottweilerrr
18 november 2009 · 30 Inlägg

tackar så jättemkt för alla trevliga svar! tack även V50sport då det var dem länkarna jag var ute efter;)...
Blir förmodligen ingen v50 då jag hört från mååånga olika håll att där finns problem, självklart har inte alla v50 problem men andelen m verkar vara stor... HAr dessutom tillräckligt mkt erfarenhet av bilar med elektronikproblem så känns bara förmkt att råka köpa ett problem till.Har kollat runt lite och med tre rottweiler tror jag dessutom inte det blir mkt plats över i bilen, ska se om jag hittar en bild jag har hemma som jag fotade på en volvo v50 med en schäfer i, ytan skrämmer  mig lite;)...blir nog till att hålla mig till v70 ytorna i den är lite mer inbjudande.

Volvo 740 gl "korven" (1989)
TeamS
18 november 2009 · 170 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
tycker man ska passa sig för flexifuel motorerna i volvo överlag.

Har bara kört 2.0f i både v50 o v70..

Den e skittråkig, svag, spelar ingen roll hur mycket du växlar ner.. får inge drag hur du än gör. Drar mycket soppa gör dem oxå.

2,0F finns inte till V50.

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu
Rquired Allmänt envis
18 november 2009 · 12 512 Inlägg

TeamS skrev:

GolfIIIVr6 skrev:
tycker man ska passa sig för flexifuel motorerna i volvo överlag.

Har bara kört 2.0f i både v50 o v70..

Den e skittråkig, svag, spelar ingen roll hur mycket du växlar ner.. får inge drag hur du än gör. Drar mycket soppa gör dem oxå.

2,0F finns inte till V50.

Men 1.8F är inte mycket bättre den heller, även om den inte känns lika malplacerad som 2.0F gör i V70.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
heli
18 november 2009 · 112 Inlägg

TeamS skrev:

GolfIIIVr6 skrev:
tycker man ska passa sig för flexifuel motorerna i volvo överlag.

Har bara kört 2.0f i både v50 o v70..

Den e skittråkig, svag, spelar ingen roll hur mycket du växlar ner.. får inge drag hur du än gör. Drar mycket soppa gör dem oxå.

2,0F finns inte till V50.

Går faktiskt att beställa nu! Dock finns det inga bilar hemma än, Volvo har precis börjat med produktionen smile

v50sport
18 november 2009 · 230 Inlägg

rottweilerrr skrev:
tackar så jättemkt för alla trevliga svar! tack även V50sport då det var dem länkarna jag var ute efter;)...
Blir förmodligen ingen v50 då jag hört från mååånga olika håll att där finns problem, självklart har inte alla v50 problem men andelen m verkar vara stor... HAr dessutom tillräckligt mkt erfarenhet av bilar med elektronikproblem så känns bara förmkt att råka köpa ett problem till.Har kollat runt lite och med tre rottweiler tror jag dessutom inte det blir mkt plats över i bilen, ska se om jag hittar en bild jag har hemma som jag fotade på en volvo v50 med en schäfer i, ytan skrämmer  mig lite;)...blir nog till att hålla mig till v70 ytorna i den är lite mer inbjudande.

Oj, ja med 3 rottweiler så går ju hela bagageutrymmet åt. Vi har 1 hund (schäfer/bernersennen) Tik och hon får halva bagaget, då har hon "extra yta" om man säger. Men hon är inte så stor heller, inte schäfer storlek precis smile (inte bernersennen heller iofs) tongue

rottweilerrr
18 november 2009 · 30 Inlägg

v50sport skrev:

rottweilerrr skrev:
tackar så jättemkt för alla trevliga svar! tack även V50sport då det var dem länkarna jag var ute efter;)...
Blir förmodligen ingen v50 då jag hört från mååånga olika håll att där finns problem, självklart har inte alla v50 problem men andelen m verkar vara stor... HAr dessutom tillräckligt mkt erfarenhet av bilar med elektronikproblem så känns bara förmkt att råka köpa ett problem till.Har kollat runt lite och med tre rottweiler tror jag dessutom inte det blir mkt plats över i bilen, ska se om jag hittar en bild jag har hemma som jag fotade på en volvo v50 med en schäfer i, ytan skrämmer  mig lite;)...blir nog till att hålla mig till v70 ytorna i den är lite mer inbjudande.

Oj, ja med 3 rottweiler så går ju hela bagageutrymmet åt. Vi har 1 hund (schäfer/bernersennen) Tik och hon får halva bagaget, då har hon "extra yta" om man säger. Men hon är inte så stor heller, inte schäfer storlek precis smile (inte bernersennen heller iofs) tongue

jo 3st 60kilosklumpar tar ganska mkt plats så det lutar tyvärr åt en v70 även om en v50 hade varit lite roligt o annorlunda;)...men du säger att din lilla tik får god plats på halva ytan, har du bur el grindar i bilen då? fö hur kan hon bli liten med två så stora raser i sig;)

Volvo 740 gl "korven" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang