5484
Sök

Bmw 330 cab, frågor?

474 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Tjena!
Har börjat titta lite efter en cab nu när vinterpriserna börjar smyga sig fram!

Har fastnat för 330:n, tycker den är riktigt fräsch och ska gå relativt bra med sina 170 kw = 231 hästar. Har även läst att den är ganska snål på soppa. Min s60 som ja åker i nu kommer jag inte under 1 liter/mil i snitt men med 330 så låg man runt 0.9 liter/mil stämmer det?

Fördelar och nackdelar med 330? Andra motoralternativ?
Det är en cab jag är ute efter.

Om man skulle montera på en kompressor så småningom, skulle man hänga på en M3 e46 då?

Ha det bra!
Mvh kalle

Kommentera & Rösta ! ©

754 Inlägg
23 november 2009
Kolla begangnatguiden på www.autopower.se...där står massor av saker man ska se upp med osv!smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

DFFL
9 020 Inlägg
23 november 2009

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 november 2009
wallingstam skrev:
Tjena!

Har fastnat för 330:n, tycker den är riktigt fräsch och ska gå relativt bra med sina 170 kw = 231 hästar. Har även läst att den är ganska snål på soppa. Min s60 som ja åker i nu kommer jag inte under 1 liter/mil i snitt men med 330 så låg man runt 0.9 liter/mil stämmer det?

Om man skulle montera på en kompressor så småningom, skulle man hänga på en M3 e46 då?

Ha det bra!
Mvh kalle

En 330i cabbe med öppet filter gasar man gärna med. Jag hade min 330iM cabbe för några somrar sedan (bilder finns i min profil) och den snittade 1.4-1.5 liter per mil. Men skojj var det! smile

Skittrevlig sommarglidare är det iallafall!

// Niklas Johansson

474 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
wallingstam skrev:
Tjena!

Ha det bra!
Mvh kalle

En 330i cabbe med öppet filter gasar man gärna med. Jag hade min 330iM cabbe för några somrar sedan (bilder finns i min profil) och den snittade 1.4-1.5 liter per mil. Men skojj var det! smile

Lär först och främst säga att det var en jävla läcker bil!
Haha ja man gasar ju gärna på... Har öppet filter i min s60 också och man varvar ju gärna på lite för att höra ljudet!
Snittar ca 1.2 med min när ja mosar på! Har du några dåliga erfarenheter av 330 cab?

Kommentera & Rösta ! ©

Thorssa
23 november 2009
För stt snitta 0,9 med en 330i så ska det nog vara nästan uteslutande långkörning! Är nog mer rimligt att räkna med 1,0-1,2 blandad körning.

474 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
som den min s60 med andra ord?

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 november 2009
1.4-1.5 blandad körning?

Kör familjens 330i Touring på 0.9 blandad körning trots gasfot, och till vardags drar den 1L/milen och det är då blandad körning med majoriteten stadskörning. Denna bil har även den ett öppet luftfilter.

Och angående motoralternativ, ta 330i. Skillnaden i karaktär och effekt är stor mot 325i och svagare men den drar inte mer och delarna kostar ungefär detsamma. Det är några delar som skiljer och är lite dyrare till 330i men det är inga stora skillnader.

Lycka till med köpet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V-Power
1 186 Inlägg
23 november 2009
Spelar det någon roll om den drar 0,9 eller 1,1-1,2 om du ska sätta på kompressor sen?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

474 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
R1kard skrev:
Spelar det någon roll om den drar 0,9 eller 1,1-1,2 om du ska sätta på kompressor sen?

Nja.. Alltså jag är inte säker på att det blir kompressor eller inte, beror på hur stort suget blir efter lite extra power.

Kommentera & Rösta ! ©

V-Power
1 186 Inlägg
24 november 2009
wallingstam skrev:
R1kard skrev:

Nja.. Alltså jag är inte säker på att det blir kompressor eller inte, beror på hur stort suget blir efter lite extra power.

Ok för jag tänker lite såhär: sätter jag på en kompressor på en BMW så är det ändå rätt stort ingrepp och för mig hade bilen nästan direkt blivit en busbil och knappast något jag hade kört varje dag. Då är ju inte bränsleförbrukningen så viktig.

Men det är klart man kan ju ha det som vanlig bil om man vill.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

461 Inlägg
24 november 2009
NiKeMaN skrev:
wallingstam skrev:
Tjena!

Ha det bra!
Mvh kalle

Herrejävlar! Jag snittar själv 0.9-1.0 med min 330... Då gasas det ändå ganska friskt.

Men cabben kanske har ett helt annat luftmotstånd?

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
24 november 2009
wallingstam skrev:
Tjena!

Ha det bra!
Mvh kalle

Bara fördelar enl. mig, ingen idé att tänka på andra motoralternativ då t.ex. 325an drar ungefär samma, men bara är lite slöare.

Och ja, med en kompressor borde du hänga på en M3 e46. Däremot har väl M3an diffspärr och sånt som gör att den klarar starten bättre?

BMW - Better Make Way

474 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
okej. för kusin har en m3 och man kommer ju få höra väldigt ofta att han åker ifrån mej wink

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
wallingstam skrev:
okej. för kusin har en m3 och man kommer ju få höra väldigt ofta att han åker ifrån mej wink

Har du budget för en M3 så köp en sådan istället, för det är en mycket speciell bil jämfört med standardprogrammet men också dyrare smile

474 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
wallingstam skrev:

Har du budget för en M3 så köp en sådan istället, för det är en mycket speciell bil jämfört med standardprogrammet men också dyrare smile

Tjena!
Har ja tyvärr inte råd med! Pluggar fortfarande, går med liten marginal runt med min s60 så 330 är nog max. smile

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
wallingstam skrev:
Rquired skrev:
wallingstam skrev:

Tjena!
Har ja tyvärr inte råd med! Pluggar fortfarande, går med liten marginal runt med min s60 så 330 är nog max. smile

Ok, nej 1.5 liter milen i en 330i håller jag för otroligt så du kan nog räkna med väsentligt lägre förbrukning om du köpet en Bmw. Men det tar den förmodligen igen på försäkringen, så kan väl tänka mig att det blir liknande ägandekostnader för dessa två. Och då är 330i så mycket mer bil enligt mig smile

474 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
wallingstam skrev:
Rquired skrev:

Tjena!

Ok, nej 1.5 liter milen i en 330i håller jag för otroligt så du kan nog räkna med väsentligt lägre förbrukning om du köpet en Bmw. Men det tar den förmodligen igen på försäkringen, så kan väl tänka mig att det blir liknande ägandekostnader för dessa två. Och då är 330i så mycket mer bil enligt mig smile

Hej!
Ja lite så har ja också resonerat! smile

Kommentera & Rösta ! ©

Sök