Koenigsegg stoppar Saab-köp

FireTraXX DFFL
24 november 2009 · 9 020 Inlägg

http://sydsvenskan.se/sverige/article57 … b-kop.html

Förhandlingarna om köpet av Saab Automobile har avslutats, skriver Koenigsegg i ett pressmeddelande.

”Vi beklagar att vi efter sex månader av intensivt och målinriktat arbete kommit till den smärtsamma och svåra slutsatsen att vi inte kommer att kunna genomföra förvärvet av Saab Automobile”, skriver vd Christian von Koenigsegg.

”Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget. Dessvärre har förseningar i avslutandet av affären resulterat i risker och osäkerheter som hindrar oss från att framgångsrikt genomföra affärsplanen för det nya Saab Automobile”, heter det vidare i pressmeddelandet från Koenigsegg.

– Jag har inga kommentarer. Du får återkomma senare när vi har pratat ihop oss, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på Saab Automobile i Trollhättan.

Kom beskedet som en överraskning även för dig?

– Inga kommentarer. Nu, säger han kort.

General Motors har tidigare sagt att man skulle klippa banden med Saab vid årsskiftet och i samband med rekonstruktionen som inleddes i februari gav GM Saab drygt en miljard kronor för att klara driften.

Under året har försäljningen av Saab sjunkit med 65–70 procent.

Koenigsegg Group har skrivit ett avtal om att köpa Saab och kinesiska Beijing Auto (BAIC) lovade sedan att gå in med flera miljarder kronor mot att bli minoritetsägare i den nya ägargruppen.

Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljade den 21 oktober ett lån för utveckling av miljö- och säkerhetsteknik på drygt fyra miljarder kronor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Level
24 november 2009 · 1 Inlägg

jag förstår dem att dem drar sig ur..

loudness
24 november 2009 · 4 554 Inlägg

inte illa att lyckas dra sig ur när de fått beviljat massa pengar samarbeten osv kommer dom verkligen undan så här långt in i affären?

lillrackarn
24 november 2009 · 130 Inlägg

jaa! Inte en dag försent. Jag kan inte förstå hur dom hade tänkt sig med Saab...

andreas_gbg_
24 november 2009 · 1 634 Inlägg

Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Numera Saab 9-5 Aero -00
Norde fotointresserad
24 november 2009 · 2 307 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

WoozyDozz
24 november 2009 · 918 Inlägg

Fy fan vad pers som kommer att drabbas av detta sad

Senast redigerat av Ante90 (24 november 2009)

Remiss
24 november 2009 · 1 339 Inlägg

loudness skrev:
inte illa att lyckas dra sig ur när de fått beviljat massa pengar samarbeten osv kommer dom verkligen undan så här långt in i affären?

Som Christian själv utryckte det "Vi har ingen skyldighet att genomföra den här affären"


Jag är heller inte förvånad..

kolvas
24 november 2009 · 4 001 Inlägg

detta var nog spiken i kistan för Saab men som jag sagt tidigare så är det nog ändå det billigaste för Sveriges skattebetalare i längden.

Edit: för att krydda diskutionen lite så tror jag att det kommer att komma fram något annat än bara tidsaspekten som anledning till att affären inte blev av, som t.ex att någon insåg att projektet Saab inte skulle kunna bli lönsamt

Senast redigerat av kolvas (24 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NissanMotorsport
24 november 2009 ·

Norde skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

hahah smile fint sökresultat.. ba byta namn ;P

seebs
24 november 2009 · 67 Inlägg

inte så otippat att dom drar sig ur köpet.. det har legat i luften ett tag nu.. nu är det bara hoppas att GM inte släpper det helt och lägger ner SAAB som dom snackat om..

Senast redigerat av seebs (24 november 2009)

TTR - Team Toxic Racing
Aero T16
24 november 2009 · 1 327 Inlägg

Nu har Koenigsegg fått sig en hel del reklam iaf. Kanske det var de som var meningen.

maco
24 november 2009 · 1 207 Inlägg

Detta var verkligen sorgliga besked. Om alla kunde lägga ned märkeshatet här nu och tänka på de familjer som drabbas istället. Om det nu är så att saab kommer att läggas ned så kommer troligtvis flera familjer drabbas hårt. Det är inte ovanligt att både make och maka jobbar på samma arbetsplats vilket kan resultera att en familj står utan inkomster.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 november 2009 · 1 128 Inlägg

Bullet--- skrev:

Norde skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

lollollollol

smilesmile

Nöjeskör närproducerat
T16_AeRo
24 november 2009 · 712 Inlägg

Aero T16 skrev:
Nu har Koenigsegg fått sig en hel del reklam iaf. Kanske det var de som var meningen.

Skapliga PR-jippot.. neutral

kolvas
24 november 2009 · 4 001 Inlägg

maco skrev:
Detta var verkligen sorgliga besked. Om alla kunde lägga ned märkeshatet här nu och tänka på de familjer som drabbas istället. Om det nu är så att saab kommer att läggas ned så kommer troligtvis flera familjer drabbas hårt. Det är inte ovanligt att både make och maka jobbar på samma arbetsplats vilket kan resultera att en familj står utan inkomster.

många har redan drabbats av nedskärningarna och många blev drabbade av varvskrisen och där pumpade staten in en massa pengar och det gick ändå åt helvete, finns ingen framtid att driva ett företag som inte går med vinst så det bästa för Saab är troligtvis en nedläggning och nyuppstart med kanske en ny inriktning som t.ex legotillverkare eller underleverantör till något annat bilmärke.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
24 november 2009 · 2 362 Inlägg
MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
vw___tompa Avstängd
24 november 2009 · 386 Inlägg

Norde skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

Hehe  bra skrivet. Inte skriver jag Porsche på min golf bara för att VW har köpt dom.

master_-
24 november 2009 · 730 Inlägg

Vore tråkigt om det skiter sig för saab totalt nu. Många jobb som står på spel.
Sen i övrigt tycker jag dom gör fina bilar..

Jockessaab
24 november 2009 · 248 Inlägg

Var ska vi köpa reservdelar till våra saabar om saab försvinner?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang