Koenigsegg stoppar Saab-köp

Hedning Fd Bannad
25 november 2009 · 657 Inlägg

Saabs största problem är ju att priset inte lever upp till kvaliten, dem bygger ju förfan bara skräp på gamla prylar. Dom är Cheva!

om man jämför volvo och saab kvalitetsmässigt så förstår man varför Volvo är den som är menad att överleva, då dem bygger bra saker på nya grejor. Enda anledningen till att folk köper saab är att dom är märkestrogen och 9-3an är snygg, men annars så förstår jag inte.

Märkesbög
GTI_Jocke
25 november 2009 · 217 Inlägg

Hedning skrev:
Saabs största problem är ju att priset inte lever upp till kvaliten, dem bygger ju förfan bara skräp på gamla prylar. Dom är Cheva!

om man jämför volvo och saab kvalitetsmässigt så förstår man varför Volvo är den som är menad att överleva, då dem bygger bra saker på nya grejor. Enda anledningen till att folk köper saab är att dom är märkestrogen och 9-3an är snygg, men annars så förstår jag inte.

du MÅSTE köra volvo va?

Das Auto
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 november 2009 · 1 948 Inlägg

TenZer skrev:
Hur resonerar ni när ni skriver att det vore bättre med kinesiska ägare än att Saab och Volvo går i graven med hedern i någotsånär behåll?

Hur resonera DU? tar jag som motfråga, Gå i graven med hedern i behåll? varför? när jobben kan räddas ytterligare ett litet tag till så att vi kanske hinner förbereda oss för x antal tusen arbetsösa till. Men visst x antal tusen pers till som inte betalar skatt och lever på bidrag är kanske bättre bara märkena får sin heder i behåll? dummaste jag hört på bra länge...

TenZer skrev:
Blir det kinesiska ägare så räkna med att dyrbar teknik och forskning kommer gå förlorad och kopieras, kvalitet kommer inte att existera samt att tillverkningen absolut inte kommer vara i närheten av Europa.... Jag förstår inte ens hur Ford tänker när man kan tillåta en försäljning till geeley då Fords mindre bilar delar såpass mycket med Volvo.

Precis som att dem redan inte kan gå och köpa sig en saab och kopiera lösningar ifrån? och varför är den förlorad? vem som helst kan ju "sno" den från kineserna och sedan göra nått bra av den så det där låter bara dumt.

TenZer skrev:
Åter till ämnet, riktigt dålig stil av Koenigsegg. Har man bestämt sig för att rädda ett märke och har fått lån osv beviljat så ska man inte ge sig i första taget, skulle inte förvåna mig om det är som många nämnt tidigare att det hela bara var ett uselt pr trick. Om så är fallet hoppas jag dom inte säljer en ända bil till.

Det tycker jag inte, men du kanske skulle tänka dig att köpa upp ett bolag med stora förlustsiffror bara för att du fått lånet beviljat? om det nu var ett smart drag eller inte det återstår att se...


TenZer skrev:
Vore inte det bästa att plocka hem både Volvo och Saab?

Absolut! där är vi på samma sida iaf. Dem borde också vara statligt ägda så att staten får lite $$$ och vi får fler jobb till folket!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Superdtm i övrigt värdelös.
25 november 2009 · 613 Inlägg

Aero T16 skrev:
Nu har Koenigsegg fått sig en hel del reklam iaf. Kanske det var de som var meningen.

den tanken va det första som slog mig när ja hörde det.

men får hoppas att saab hålls vid liv.

maco
25 november 2009 · 1 207 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Absolut! där är vi på samma sida iaf. Dem borde också vara statligt ägda så att staten får lite $$$ och vi får fler jobb till folket!

Nja, vet inte vad jag skall tycka och tänka om det. Det första jag kommer att tänka på är Lada, VAZ osv. men sedan kan man ju tänka på att Renault och VW är till stor del ägda av respektiva stater.

Dessutom krävs det ju att bilarna inbringar flos.

Men jag hoppas innerligt att det hela löser sig och att många av jobben klarar sig.

kawiZz RMR-Crew
25 november 2009 · 478 Inlägg

TenZer skrev:
Hur resonerar ni när ni skriver att det vore bättre med kinesiska ägare än att Saab och Volvo går i graven med hedern i någotsånär behåll?

Blanda inte in volvo i saabs förväntade undergång här nu.

yellow740
25 november 2009 · 119 Inlägg

Skippa allt skitsnack om att Saab är skit! Jag har alltid varit Volvo älskare men varför förtjänar inte Saab att finnas i Sverige och leva vidare? Visst jag köper hellre en bakhjulsdriven volvo än en Saab! Men att se allt skit ni skriver att dom är kass, skrot, inget att ha bara skräp gör mig illa mående! Visst ska dom finnas kvar! Varför körs det så många Saabar på vägen i Sverige? För att folk vill ha dom..   Leve Saab och Volvo! Skrota Könischeg (hur det stavas)!!!!   Vem fan har råd med en sån..   Bara dom rika svinen......

Bjork OEM <3
25 november 2009 · 6 957 Inlägg

FLindgren skrev:
Ja bättre att saab dör så at hela staden här går i graven i samma veva med 5000 arbetslösa? wink

Nä, vilken gocarthall det kommer bli här snart när det står en jättestor tom lokal härbig_smile

Jävlar att Trollhättan kommer bli en spök-stad tongue De blir en laglös stad helt enkelt, tänk er Kronogården, Sylte..shit, gangztakrig tongue (Ta de med en nypa salt)

Gocart-center i Trollhättan kan ju ställa sig som intressenter av lokalerna tongue eller Autotech kanske vill ha lite större tongue

OEM <3
rigger
25 november 2009 · 11 Inlägg

Detta betyder att Saab får vila i frid smile dem har haft sin tid och dem visade att dem ej klarar av att hänga med. Sitter man och nötter med 2 modeller i 13 år så får man räkna med de.. Geely får köpa upp Saab big_smile hahaha

rigger
25 november 2009 · 11 Inlägg

Norde skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Hade inte GM sagt att de skulle lägga ner Saab ifall Koenigsegg-affären inte blev av? Så ni som redan satt på dekaler med "Koneigsegg" på era Saabar kan ta ner dom igen...

Var det första jag tänkte också, "och vipps så försvann alla Saab Koenigsegg lika fort som de uppstod på garaget." tongue
http://www.garaget.org/search.php?q=koe … 2=&p=1

HAHA big_smile så tänkte jag också big_smile hahaha Tattare big_smile

Rensvinf
25 november 2009 · 528 Inlägg

Det stora problemet som jag ser det, är inte det att saabs bilar inte säljer speciellt bra; marknadsekonomi är ju marknadsekonomi - de får spela med som alla andra; nej, det stora bekymret är att det är rätt få som med rimlig framförhållning kan gå till en bilaffär och köpa en ny Volvo eller Saab.  Det råder en slags förvirring kring ekonomi och hushållning som jag inte begriper. En stor del av LO-folket (jag hör till LO-folket jag med, även om jag tvekar på mitt medlemskap ibland) har en ytterst tveksam förståelse för sin ekonomiska situation och vad den får för konsekvenser.  Saab och Volvo säljer dyra bilar som långt ifrån alla har råd med. Det är lätt att tillverka billiga bilar som inte har allra senaste tekniken och uttrustning till max: de finns i många smaker, allt ifrån lagom billiga som Peugeot till riktigt billiga som Dacia och allt vad de heter.   Den vanföreställningen att alla kan åka runt i dyra bilar går helt enkelt inte ihop. Gemeneman är för fattig. Varför Saab inte kan sälja dyra premiumbilar kan således i lika stor utsträckning förklaras med att vanligt svenskt folk är för fattigt - och vips är problemet öht inte i Saabs händer mer än att de  valt för snäv kundkrets (men då kommer även frågan, har de något val?).
Det hjälper inte om Saab hade  större modellpark;   Saabs produktion riktar sig inte till stora LO-kollektivet.  Saab och volvo vill sälja dyra bilar. För att de ska börja sälja billiga bilar får de antingen öppna upp en fabrik i östeuropa eller asien alternativt sänka lönerna och effektivisera i svenska fabrikerna.  Men det är svårt av många själ,  framförallt eftersom det just råder en sådan dumdristig syn på ekonomi och bilar att folk hellre åker runt i dyra begagnade premiumbilar alternativt belånar sig till tänderna för att köpa bilar de inte har råd med.

kawiZz RMR-Crew
25 november 2009 · 478 Inlägg

Bjork skrev:

FLindgren skrev:
Ja bättre att saab dör så at hela staden här går i graven i samma veva med 5000 arbetslösa? wink

Nä, vilken gocarthall det kommer bli här snart när det står en jättestor tom lokal härbig_smile

Jävlar att Trollhättan kommer bli en spök-stad tongue De blir en laglös stad helt enkelt, tänk er Kronogården, Sylte..shit, gangztakrig tongue (Ta de med en nypa salt)

Gocart-center i Trollhättan kan ju ställa sig som intressenter av lokalerna tongue eller Autotech kanske vill ha lite större tongue

Väldigt gangzta att skjuta raketer på bilar och elda dem efteråt. luktar ju curry lång väg.

Senast redigerat av kawiZz (25 november 2009)

lindell90
25 november 2009 · 876 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det stora problemet som jag ser det, är inte det att saabs bilar inte säljer speciellt bra; marknadsekonomi är ju marknadsekonomi - de får spela med som alla andra; nej, det stora bekymret är att det är rätt få som med rimlig framförhållning kan gå till en bilaffär och köpa en ny Volvo eller Saab.  Det råder en slags förvirring kring ekonomi och hushållning som jag inte begriper. En stor del av LO-folket (jag hör till LO-folket jag med, även om jag tvekar på mitt medlemskap ibland) har en ytterst tveksam förståelse för sin ekonomiska situation och vad den får för konsekvenser.  Saab och Volvo säljer dyra bilar som långt ifrån alla har råd med. Det är lätt att tillverka billiga bilar som inte har allra senaste tekniken och uttrustning till max: de finns i många smaker, allt ifrån lagom billiga som Peugeot till riktigt billiga som Dacia och allt vad de heter.   Den vanföreställningen att alla kan åka runt i dyra bilar går helt enkelt inte ihop. Gemeneman är för fattig. Varför Saab inte kan sälja dyra premiumbilar kan således i lika stor utsträckning förklaras med att vanligt svenskt folk är för fattigt - och vips är problemet öht inte i Saabs händer mer än att de  valt för snäv kundkrets (men då kommer även frågan, har de något val?).
Det hjälper inte om Saab hade  större modellpark;   Saabs produktion riktar sig inte till stora LO-kollektivet.  Saab och volvo vill sälja dyra bilar. För att de ska börja sälja billiga bilar får de antingen öppna upp en fabrik i östeuropa eller asien alternativt sänka lönerna och effektivisera i svenska fabrikerna.  Men det är svårt av många själ,  framförallt eftersom det just råder en sådan dumdristig syn på ekonomi och bilar att folk hellre åker runt i dyra begagnade premiumbilar alternativt belånar sig till tänderna för att köpa bilar de inte har råd med.

du har nog rätt i det du säger. Några billigare modeller eller enklare varianter av dem befintliga skulle nog kunna sälja fler bilar men sen är Sverige en liten marknad. Bättre att bygga vad amerikanerna vill ha. Antagligen inhemska märken då dem känns lite patriotiska ibland.

AxlSam
25 november 2009 · 1 497 Inlägg

Magkänslan säger att det inte är slut än.
SAAB har så mycket kvar att ge innan slutet kommer.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
25 november 2009 · 1 874 Inlägg

Jag är inte särskilt förvånad, faktiskt. Det var mycket som behövde göras för att få Saab på fötter igen. Dom har ju gått dåligt dom senaste åren liksom. Så vi får väl se vart det bär av. Om det inte kommer något mirakelföretag snart och fixar om deras modeller, ökar deras modellutbud o.s.v. - Då tror jag tyvärr att det är kört för Saab.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
25 november 2009 · 1 874 Inlägg

yellow740 skrev:
Skippa allt skitsnack om att Saab är skit! Jag har alltid varit Volvo älskare men varför förtjänar inte Saab att finnas i Sverige och leva vidare? Visst jag köper hellre en bakhjulsdriven volvo än en Saab! Men att se allt skit ni skriver att dom är kass, skrot, inget att ha bara skräp gör mig illa mående! Visst ska dom finnas kvar! Varför körs det så många Saabar på vägen i Sverige? För att folk vill ha dom..   Leve Saab och Volvo! Skrota Könischeg (hur det stavas)!!!!   Vem fan har råd med en sån..   Bara dom rika svinen......

Wooo! Dagens mest innehållsrikaste inlägg... not. big_smile

Rille0
25 november 2009 · 2 021 Inlägg

Betyder detta att jag kan få en fräsch 9-5 Aero för 20 lakan i vår? *Woho*
Sen kan jag fortfarande inte förstå hur denna tråd kan intressera så många volvoåkare

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Glader9991
25 november 2009 · 956 Inlägg

Rille0 skrev:
Betyder detta att jag kan få en fräsch 9-5 Aero för 20 lakan i vår? *Woho*
Sen kan jag fortfarande inte förstå hur denna tråd kan intressera så många volvoåkare

Eller imorgon.

Tror GM har gjort något. Efter totalvändningen med Opel för inte så länge sen, och sen denna total vändning?
Saab stog väl på GM;s "Goda" sida ivåras eller när det var?

Om nu så inte är fallet fick man ett bottennapp med en hund skit på när man valde tänkbara nya ägare.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 november 2009 · 3 404 Inlägg

AxlSam skrev:
Magkänslan säger att det inte är slut än.
SAAB har så mycket kvar att ge innan slutet kommer.

Håller med dig men hjärnan säger något annat, hoppas magkännslan vinner. Nu är ju nya 9-5an sånär som klar för försäljning, man har en mycket fin drivlina till sitt förfogande, 9-3x bör ju kunna sälja när man fått tid/ttid och xwd att lira.

Det känns rätt korkat att lägga ned i dagens läge, nya 9-5an verkar ju ha väckt ett visst intresse i vart fall...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
RannerKing www.LynxTalk.se
25 november 2009 · 420 Inlägg

Tråkigt för Sverige att dom drog sig ur köpet. Så sanslöst många jobb som kommer försvinna om som lägger ner. Som TenZer skriver så hade det varit korkat att lägga ner nu. Jag tror många är intresserade av att köpa Saab, som fått rätt vettiga modeller de senaste åren. Golk köper nog inte sab för att dom inte vågar. Ingen vet vad som kommer hända med Saabs verkstäder och reservdelar.

Sen tycker jag att dom borde få ut Saab på rallycrossbanorna igen. Fanns ju en anledning till att 99:an m.m sålde så bra som dom gjorde när det begav sig.

Med lite ansträngning, slut på finanskrisen och och vettig marknasföring så hade det kunnat gå att få Saab på fötter igen.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang