2662
Sök

Köpråd: säker kombi med drag/Mondeo?/V70?

49 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Hade precis bestämt mig för en Saab 9-5 när koenigsegg backade ur och Konkursflaggan började hissas....

Så nu måste jag hitta något annat liknande.
Tips?

Mina krav:
Framhjulsdrift, ABS, kombi, drag, antispinn, klima, gärna under litern/milen, bekväm, max 30K mil, årsmod. -00 eller senare, och så måste den se hyffsat snygg ut.

Ska köra bilen långa sträckor, så den måste vara säker och bekväm att köra.
Sen har jag råkat ut för allt man kan tänka sig vad gäller bilproblem, så denna gång får det bli en bil med inte allt för stora "vanliga fel"..

Det jobbiga är också att jag bara har 40000:- (ska inte ta billån), så maxpris får vara 50K.

Har kollat lite på Ford Mondeo, som verkar som ett OK alternativ?
Eller Volvo V70 (känner dock inte jättestarkt för en Volvo, har haft för många 240/740's) -Mycket framvagnskrångel på dessa med va? Och törstiga?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

49 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#2
..Vanliga fel Ford Mondeo MK3 (-00-07)?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

177 Inlägg
2 december 2009
#3
Fråga dom som har sådana bilar här på garaget vetja, då slipper du få massa svar från folk som tycker si el så bara för det e en Ford el Volvo och i själva verket inte har en aning om hur bra/dåliga bilarna är.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Thorssa
2 december 2009
#4
Senast redigerat av Thorssa (2 december 2009)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 december 2009
#5
Audi A6 eller Citroën C5? Två bekväma långfärdsbilar med stora utrymmen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
2 december 2009
#6
Mondeo är snygga bilar smile men jag tror att jag skulle välja på V70 smile

Nissan Silvia

806 Inlägg
2 december 2009
#7
Varför fungerar inte bakhjulskrafs då? lr 4 hjuls


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 december 2009
#8
Var halvt på väg att skriva en köpguide angående Alfa Romeo 156 till dig, tills jag läste att "Sen har jag råkat ut för allt man kan tänka sig vad gäller bilproblem"

Och visst, Alfas rykte är rejält övderdrivet och 156 är en bra bil. Men det är inte den mest välbyggda bilen då kan hitta direkt. Kanske värd en titt i alla fall? Kolla efter Alfa 156 Sportwagon, snål och skitrolig liten bil!

Annars är tipset Audi, A4 eller A6 beroende på behov av lastutrymme. Rejäla, välbyggda och stabila bilar är det i alla fall. Men en del modeller är dyra att serva, bla pga kamrem. Även dessa definitivt värda en titt i alla fall, väldigt mycket mer och bättre bilar än V70 och Mondeo i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

49 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#9
Thorssa skrev:
Passat är bilen för dig

Har funderat på en sådan med, men jag har liksom inte fastnat för den..
Vad är vanliga fel på Passat?

IceEyes & Rquired skrev:
Audi A4/A6

Även det är bilar som jag varit inne på, men jag hörde sedan att det är vanligt med att bromsarna "flippar ur" vid vått väglag på A4 (känns ju sådär bra) och mycket oljeläck och rost på A6, Dyra delar till båda.
Men Audi A6 finns fortfarande i tankebanorna...

LodiseN skrev:
Varför fungerar inte bakhjulskrafs då? lr 4 hjuls

Som sagt är jag ute efter en säker köra-långa-sträckor- bil. Och visst "Kan man köra bil som man ska, så kan man häva en sladd" osv. Men efter en nära-döden-upplevelse förra vintern håller jag mig till framhjulsdrift på de långa resorna.
4WD = mer krångel och dyrare i drift..

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

49 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#10
Varför jag fastnat för Mondeo och V70 är att Mondeo är snygga och V70 känns lite som ett "säkert kort" + att de tydligen ska vara kungligt bekväma att köra.

Men...
Mondeo har jag hört är en problembil överlag?
Och V70 mycket framvagnsdetaljer som krånglar (dock inga dyra grejor?) + att de ska vara tråkiga att köra och obekväma i chassie/styrning?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

49 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#11
Nån som har erfarenheter av Peugeot 406?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Dieselgypsy
538 Inlägg
3 december 2009
#12
Bilar som jag kan rekommendera i din prisklass:

VW Passat 3B 1,8T/TDI variant:
Fördelar: Mycker reservdelar, billig, och pålitlig, ganska stor.
problem: Trasig el i låskistor, trasiga ställmotorer till Climatronic, galvsläpp, vattenpöl i bilen framvagnen (enbart 3B-problem) finns dock MEYLE HD kit för 3800 från Tyskland.

Audi A4 B5 1,8T/TDI Avant
Fördelar: Välbyggd
Nackdelar: Ganska liten, framvagnen, ställmotorer till klimatanläggningen, galvsläpp

Audi A6 C4/C5 TDI
Fördelar: Stor bil, välbyggda
Nackdelar: Endast intressant som diesel C4 2,5 TDI = extremt bränslesnål

Volvo V70 2,5TDI
Fördelar: Alla har reservdelar hemma, Audi 2,5 TDI-motor, billig.
Nackdelar: Dyr dieselpump när den går sönder!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (3 december 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

177 Inlägg
3 december 2009
#13
Glöm Peugeot 406, kompisen jobbar på peugeot och det är nog en av dom sämsta bilarna dom gjort någonsin.
Det finns inga perfekta bilar som du verkar leta efter, den är inte uppfunnen än smile

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#14
Slugg0 skrev:
LodiseN skrev:
Varför fungerar inte bakhjulskrafs då? lr 4 hjuls

Som sagt är jag ute efter en säker köra-långa-sträckor- bil. Och visst "Kan man köra bil som man ska, så kan man häva en sladd" osv. Men efter en nära-döden-upplevelse förra vintern håller jag mig till framhjulsdrift på de långa resorna.
4WD = mer krångel och dyrare i drift..

Ang. nära-döden upplevelsen, av vad du skriver så får jag intrycket av att detta skedde i en bakhjulsdriven bil, genom att denna överstyrde. Kan det stämma?

Kom ihåg att en bils uppträdande har med så mycket mer än i vilken ände den driver i, du skriver att du är ute efter framhjulsdrift. Om vi då tar senaste Saab 9-3 som exempel, den är överstyrd. Kan mycket väl bete sig som tex en Bmw (som driver bak som du kanske vet) och på samma sätt är Volvo S40, V50, C30 och C70 smått överstyrda.

De två sista har dessutom fått en del skäll i media för detta, vilket är fel i mina ögon då det som med det mesta är lagom som är bäst. Alltså varken allt för över eller understyrd. Men, tycker du det är knepigt att häva en sladd (överstyrning) i en rwd bil så är det inte lättare i en fwd, tvärt om då du saknar gasen som extra ratt.

Jag föredrar bilar som är neutrala, och smått överstyrda då jag upplever det säkrare och hanterar detta bättre. Du känner uppenbart tvärt om? Klart du inte skall köpa något du tycker är otäckt då, men kom ihåg att du i så fall inte är ute efter en framhjulsdriven bil utan ett "framhjulsdrivet" beteende, understyrning. smile

Bilar som är markant understyrda och väldigt vägstabila, alltså vad jag fått intrycket att du är ute efter, är Volvo V70 och Audi A6. Ett annat alternativ är Citroen C5, men jag håller föregående bilar högre.

Oavsett är det stora, rymliga och vägsäkra bilar som understyr när gränsen är nått.

Mvh

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

49 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Ang. nära-döden upplevelsen, av vad du skriver så får jag intrycket av att detta skedde i en bakhjulsdriven bil, genom att denna överstyrde. Kan det stämma?
.........
Bilar som är markant understyrda och väldigt vägstabila, alltså vad jag fått intrycket att du är ute efter, är Volvo V70 och Audi A6. Ett annat alternativ är Citroen C5, men jag håller föregående bilar högre.

Oavsett är det stora, rymliga och vägsäkra bilar som understyr när gränsen är nått.

Tack för förklaringen, Rquired!
-Det stämmer som du säger att olyckan var i en RWD, bytte fil och tappade fästet mellan filerna.
Det är detta jag känner är nackdelen med RWD. -Hade det varit i en FWD, så spinner däcken, men bilen fortsätter rakt fram. (Självklart inte alltid, men jag menar då överlag, vid "lättare" grejor, som filbyte i medelhastighet.)
Med RWD, så känns det som att så fort däcken tappar fästet, så vrider sig bilen. Enkelt löst med kopplingen iofs. Men samtidigt tänker jag på "frugan" (med det menas förstås att jag tänker på Bilen, när "frugan" kör) som inte riktigt har sladdhävarreflexen.

Jag tror jag mest gillar "lagom" över/understyrda bilar, hellre överstyrt än understyrt, tror jag. Är dock inte (som kanske märks) så pass kunnig/erfaren att detta skulle avgöra ett bilköp..


Bergsst skrev:
Glöm Peugeot 406, kompisen jobbar på peugeot och det är nog en av dom sämsta bilarna dom gjort någonsin.
Det finns inga perfekta bilar som du verkar leta efter, den är inte uppfunnen än

Synd. -Verkar annars vara mycket utrustning till en billig penning i dessa.. Helt fula är de inte heller (dock inte snygga heller)
Jag vet, Kan inte någon uppfinna den? -Och till ett nypris på 40K. Tycker det är dags för det nu big_smile
Tänker mest på vad som är mest värt av de Operfekta bilarna..
-Jag menar om ett "vanligt fel" på en viss bil är att topplocket spricker ofta på 9 av 10 bilar, kanske inte det är en bil att satsa på, då är det ju bättre med en modell som måste byta styrleder ofta på 10 av 10 bilar..

Thedeaddorkster skrev:
VW Passat 3B 1,8T/TDI variant
Audi A4 B5 1,8T/TDI Avant
Audi A6 C4/C5 TDI
Volvo V70 2,5TDI

Tack för ditt inlägg!
Dock är jag nog ute efter Bensinare..
Är Passat bekväma att köra långt i?
Thedeaddorkster skrev:
Audi A6 C4/C5 TDI

Nackdelar: Endast intressant som diesel C4 2,5 TDI

Varför bara som diesel?

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

152 Inlägg
3 december 2009
#16
har själv en Ford Mondeo. dock en -97 men stormtrivs med den,skön att köra,drar inte alls mkt. ej dyra delar. drift säker. har med 2,0i zetec motorn på 130hk. duger mkt gott till att köra om. märks knappt när man hänger på ett släp att de finns nått där.
Har också hört att de ska va vanligt med elfel. men har aldrig hört om nån har haft de. för min del blir de snart en nyare ford. då ja gillar dessa bilar. kanon goa på vinterväg. känns bra balanserad. ej för tung värken fram lr bak.

Mvh Budde

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#17
Slugg0 skrev:
Rquired skrev:
Ang. nära-döden upplevelsen, av vad du skriver så får jag intrycket av att detta skedde i en bakhjulsdriven bil, genom att denna överstyrde. Kan det stämma?
.........
Bilar som är markant understyrda och väldigt vägstabila, alltså vad jag fått intrycket att du är ute efter, är Volvo V70 och Audi A6. Ett annat alternativ är Citroen C5, men jag håller föregående bilar högre.

Oavsett är det stora, rymliga och vägsäkra bilar som understyr när gränsen är nått.

Tack för förklaringen, Rquired!
-Det stämmer som du säger att olyckan var i en RWD, bytte fil och tappade fästet mellan filerna.
Det är detta jag känner är nackdelen med RWD. -Hade det varit i en FWD, så spinner däcken, men bilen fortsätter rakt fram. (Självklart inte alltid, men jag menar då överlag, vid "lättare" grejor, som filbyte i medelhastighet.)
Med RWD, så känns det som att så fort däcken tappar fästet, så vrider sig bilen. Enkelt löst med kopplingen iofs. Men samtidigt tänker jag på "frugan" (med det menas förstås att jag tänker på Bilen, när "frugan" kör) som inte riktigt har sladdhävarreflexen.

Jag tror jag mest gillar "lagom" över/understyrda bilar, hellre överstyrt än understyrt, tror jag. Är dock inte (som kanske märks) så pass kunnig/erfaren att detta skulle avgöra ett bilköp..

Oavsett erfarenhet och oavsett vilken drivtyp man föredrar så är varken över eller understyrning något trevligt. När är man kunnig, eller erfaren? Skulle våga påstå att väldigt få kan påstå att de kan häva en sladd man inte är beredd på, utan desto mer erfarenhet man har desto större chans har man att klara ut situationen.

Så som jag sett och erfar är det inte att häva sladden som är det svåra vid överstyrning, utan att man inte skall häva för mycket så man får en retursladd man inte kan kontrollera.

Understyrning har i sin tur sina knepigheter, men vilket man föredrar är till stor del baserat på vad man är van vid och vilket man tycker sig hantera bäst. Kan definitivt hålla med dig om att det är otäckt när bakänden sticker i vissa situationer, men trots att det känns värre när bilen överstyr tycker jag att det är lättare att hantera.

Understyrning i sin tur är lurigt då man inte känner av det på samma vis, bilen förlorar styrförmågan och därmed förlorar föraren vägkänslan via ratten. Men som du säger, det känns inte lika otäckt förutsatt att man inte är på väg in i en kurva/rondell.

Oavsett så var syftet att få fram att framhjulsdrift inte är en garanti för det beteende du söker, och med detta andra inlägget är syftet att få fram att den som påstår sig kunna är den som ofta är farligast och har minst chans att reda ut en situation. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

49 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
Så som jag sett och erfar är det inte att häva sladden som är det svåra vid överstyrning, utan att man inte skall häva för mycket så man får en retursladd man inte kan kontrollera.

Understyrning i sin tur är lurigt då man inte känner av det på samma vis, bilen förlorar styrförmågan och därmed förlorar föraren vägkänslan via ratten.

Håller med på båda punkterna. Jag körde ett tag en Smart Roadster. Styrningen (Och sittställningen) i den var som att sitta och köra en go-cart. -Otroligt rolig att styra och det kändes som man hade god kontroll över bilen vid t.ex. undanmanövrar. Dock tror jag inte den skulle vara rolig att försöka häva en sladd med..
Som du säger, så är understyrning säkert mycket bättre vid halt väglag, men jag hatar bilar som är rent sega i styrningen. Man vill ju kunna agera vid t.ex. "älg- manövrar".

Har förresten hört att V70 är otäckt understyrd. -Stämmer det?

Rquired skrev:
Oavsett så var syftet att få fram att framhjulsdrift inte är en garanti för det beteende du söker, och med detta andra inlägget är syftet att få fram att den som påstår sig kunna är den som ofta är farligast och har minst chans att reda ut en situation. smile

ABSOLUT!
Jag känner ett par stycken som jag vägrar åka med, då de kör som krattor och jag tror alla av dem "är asbra på att köra bil". -Livsfarligt.
En av dem har tillochmed uttryckligen sagt "Jag har faktiskt full och total kontroll när jag kör bil. Asså kanske inte så mycket på det som är runt omkring bilen, men det andra" (D.v.s. stereon..)

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 december 2009
#19
Slugg0 skrev:
Rquired skrev:
Så som jag sett och erfar är det inte att häva sladden som är det svåra vid överstyrning, utan att man inte skall häva för mycket så man får en retursladd man inte kan kontrollera.

Understyrning i sin tur är lurigt då man inte känner av det på samma vis, bilen förlorar styrförmågan och därmed förlorar föraren vägkänslan via ratten.

Håller med på båda punkterna. Jag körde ett tag en Smart Roadster. Styrningen (Och sittställningen) i den var som att sitta och köra en go-cart. -Otroligt rolig att styra och det kändes som man hade god kontroll över bilen vid t.ex. undanmanövrar. Dock tror jag inte den skulle vara rolig att försöka häva en sladd med..
Som du säger, så är understyrning säkert mycket bättre vid halt väglag, men jag hatar bilar som är rent sega i styrningen. Man vill ju kunna agera vid t.ex. "älg- manövrar".

Har förresten hört att V70 är otäckt understyrd. -Stämmer det?

Rquired skrev:
Oavsett så var syftet att få fram att framhjulsdrift inte är en garanti för det beteende du söker, och med detta andra inlägget är syftet att få fram att den som påstår sig kunna är den som ofta är farligast och har minst chans att reda ut en situation. smile

ABSOLUT!
Jag känner ett par stycken som jag vägrar åka med, då de kör som krattor och jag tror alla av dem "är asbra på att köra bil". -Livsfarligt.
En av dem har tillochmed uttryckligen sagt "Jag har faktiskt full och total kontroll när jag kör bil. Asså kanske inte så mycket på det som är runt omkring bilen, men det andra" (D.v.s. stereon..)

Haha, ja stereon är otroligt viktig för en del förare big_smile

Nja, understyrning har som sagt sina fördelar vid halka. Men jag föredrar faktiskt överstyrning, tycker det är lättare att häva en sådan sladd än att förlora styrförmågan. Men, det är ett ämne man kan diskutera hur länge som helst utan att komma fram till något.

V70, otäckt understyrd? Nja, den är rejält understyrd och antisladdet försöker se till att den försätter den vägen. Men att den på något vis skulle vara okörbart eller otäckt understyrd kan jag inte hålla med om. Nej, jag tror den beter sig precis som du "vill ha" den, "tryggt" understyrd utan att man behöver bromsa inför varje kurva för den sakens skull. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

49 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#20
Detta börjar gå mig på nerverna...
Efter lite forskande och funderande, så har jag kommit fram till att:
V70 blev mitt förstaval, men efter en koll på blocket har de gått för långt (strax under 25K mil)  i min prisklass. -V70 gick alltså bort.

Sedan bestämde jag mig för Audi A6. Men i min närhet (GBG- området) kostar den billigaste 52K, sedan 55-60K. =För dyrt. Hade jag fortfarande bott i Sthlm, hade det blivit en A6..

Peugeot 406 har redan gått bort. (dåligt rykte)

Så det står mellan:
Passat, (som egentligen inte riktigt tilltalar mig) och utbudet av Passat i GBG är riktigt låg..
Mondeo: Större utbud och mycket snyggare, men har ett sämre rykte och mycket problem(?)
och
Saab 9-5, som jag egentligen allra helst vill ha utav alla ovan nämnda bilar, men som saab- situationen ser ut vet jag inte om man vågar köpa en med tanke på ev. prisfall och reservdelsbrist om de går i konken..

Jag har egentligen inte tid att tveka längre heller, eftersom jag redan nu kör med dåliga bromsar, kassa styrleder och hål i avgassystemet och besiktingen går ut vid årsskiftet.
-Jag driver mig själv till vansinne i min tveksamhet..

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--


Sök