Rquired skrev:
Ang. nära-döden upplevelsen, av vad du skriver så får jag intrycket av att detta skedde i en bakhjulsdriven bil, genom att denna överstyrde. Kan det stämma?
.........
Bilar som är markant understyrda och väldigt vägstabila, alltså vad jag fått intrycket att du är ute efter, är Volvo V70 och Audi A6. Ett annat alternativ är Citroen C5, men jag håller föregående bilar högre.
Oavsett är det stora, rymliga och vägsäkra bilar som understyr när gränsen är nått.
Tack för förklaringen, Rquired!
-Det stämmer som du säger att olyckan var i en RWD, bytte fil och tappade fästet mellan filerna.
Det är detta jag känner är nackdelen med RWD. -Hade det varit i en FWD, så spinner däcken, men bilen fortsätter rakt fram. (Självklart inte alltid, men jag menar då överlag, vid "lättare" grejor, som filbyte i medelhastighet.)
Med RWD, så känns det som att så fort däcken tappar fästet, så vrider sig bilen. Enkelt löst med kopplingen iofs. Men samtidigt tänker jag på "frugan" (med det menas förstås att jag tänker på Bilen, när "frugan" kör) som inte riktigt har sladdhävarreflexen.
Jag tror jag mest gillar "lagom" över/understyrda bilar, hellre överstyrt än understyrt, tror jag. Är dock inte (som kanske märks) så pass kunnig/erfaren att detta skulle avgöra ett bilköp..
Bergsst skrev:
Glöm Peugeot 406, kompisen jobbar på peugeot och det är nog en av dom sämsta bilarna dom gjort någonsin.
Det finns inga perfekta bilar som du verkar leta efter, den är inte uppfunnen än
Synd. -Verkar annars vara mycket utrustning till en billig penning i dessa.. Helt fula är de inte heller (dock inte snygga heller)
Jag vet, Kan inte någon uppfinna den? -Och till ett nypris på 40K. Tycker det är dags för det nu
Tänker mest på vad som är mest värt av de Operfekta bilarna..
-Jag menar om ett "vanligt fel" på en viss bil är att topplocket spricker ofta på 9 av 10 bilar, kanske inte det är en bil att satsa på, då är det ju bättre med en modell som måste byta styrleder ofta på 10 av 10 bilar..
Thedeaddorkster skrev:
VW Passat 3B 1,8T/TDI variant
Audi A4 B5 1,8T/TDI Avant
Audi A6 C4/C5 TDI
Volvo V70 2,5TDI
Tack för ditt inlägg!
Dock är jag nog ute efter Bensinare..
Är Passat bekväma att köra långt i?
Thedeaddorkster skrev:
Audi A6 C4/C5 TDI
Nackdelar: Endast intressant som diesel C4 2,5 TDI
Varför bara som diesel?