Vilken busbil? bmw 530 e34 v8 vs volvo 740 turbo

ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

om jag nu köper bmw 530 och gillar den så är ett turbo bygge helt klart en framtidsplan! smile

BMW E30 (1989)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 december 2009 · 1 778 Inlägg

Har du provat o sladda lite med en e34:)? När det går brett är den hur underbar som helst! Välbalanserad, brett varv register och går precis dit du vill. MEN försök att hitta en med lamell diff, är inte säker på om det var till val på e34an eller om det var standard på v8orna, fråga på autopower. Och du bör ju också få tag i en manuell.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ekelund88
2 december 2009 · 2 656 Inlägg

MrEricsson skrev:

AlvereZ skrev:

MrEricsson skrev:

¨såna fall skulle jag förslå 940 turbo lr ltt eller bmw orka gammla ruttna 740is de har sett sina bästa dagar för länge sen .. menar varför köpa beta veritionen när man kan köpa den bättre på 1 gång

740 tic och 940 turbo samma bil bara de ser olika ut? Då är det inte samma bil tongue hahaha!!

Och du säger att 740 är en beta version men nyss sa du att det va samma bil tongue hhaha big_smile

Så känns det billigare med delar till en gammal rutten volvo 740 en till en grekbil smile
För smäller man en 740 så hämtar man en tex skärm för 50 spänn ..
Men klart en bmw 8 låter roligare än en rutten 740, men drar antagligen mer bränsle..

Bägge är ju roliga att leka med så . känns som det kvittar faktiskt ..

de är ju samma bil kom med i matchen tex varför annars har 740 tic b230FT och 940 turbo b230FT  samma vlådor fram tills m90

skiljer inte mkt förutom utsendet och att tekniken gått framot genom åren
och efter som 740 va först så är den Beta och sen kom 940 de plockade bort alla problem 740isarna hade spec de fula utsendet

så grabben kom med i matchen eller gå och lägg dig..

vad jag vet sitter de verkligen inte samma ft motor i en 740 och en 940 .. så vet inte va du snackar om läs om och lär rätt


kan tilllägga har ju haft både e34 och 740 turbo och båda har helt klart sin charm e34an är som nämts i tråden väldigt välbalanserat när de börjar sladdas den tillåter väldigt mycket innan den tex slår runt + väldigt lätt och hämta hemväldigt odramatisk med andra ord men ack så trevlig

740 turborna med en svets diff här fruktansvärt lättmanevörerade när de svänger dom meddock måste man få turbon o jobba för de ska bli nå snurr på hjulen bak tycker inte 740in e välbalaserad dock är lättare i röven väldigt lätt bil o sladda med är de

mitt val :: får man tag i en vettig 740 90-92 med ft motorn för ett vettigt pris är det mitt solklara val pga att jag själv är lite pys bög gillar när de kvittrar lite + att den förmodligen e lite mer lättsåld till våren

känner man dock att de e en bil man ska behålla använda som brukis hade jag tagit 530in alla dagar i veckan lillev8orna går faktiskt "billigt" med tanke på hur många cylindrar  men få tag i en med rikig diff isåfall

Grabber Dagdrömmare
2 december 2009 · 2 836 Inlägg

Om du ska nu ha 530 så varför inte slå på 540?
Visserligen är dom ovanliga med manuell låda då dem tillverkades i begränsad antal.
Det blir samma förbrukning men du få 286hk istället för 218hk.
Ett annat alternativ är att du kolla på nyare e34 535 med 211hk motor med 320 Nm(V8 har 300Nm).

Men som sagt V8 är ju penisförlängare! big_smile

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Aga_Diff Bärs!
2 december 2009 · 3 456 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
En FIN 740 Turbo ser faan mkt bättre (och tuffare) ut än 940 även fast även dem är riktigt fina.

Helt rätt! big_smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
azXig Finlirare
2 december 2009 · 478 Inlägg

Förra vintern så sladdade jag och kusinen runt när det var snö ute. Han hade nästan precis köpt en 530i Touring med 3lit V8:an, och hade tom turen att det var en manuell. Så hoppas att du kommer köpa en manuell om du ska busa. Han körde 740 innan. Han tyckte att den var sådär att sladda med, lite "skeppar-aktig"(530in). Skattevikten är väl ca 1800kg och en 740 ligger väl runt 1400kg. Men ljudet i v8an var ju så jävla skönt. Jag körde han och sladdade dock inte, men vridet går ju inte att jämföra med en turbo-4. 740in är nog lite smidigare att sladda med. Har du råd att tanka, så köp en 530.

Senast redigerat av azXig (2 december 2009)

ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Har du provat o sladda lite med en e34:)? När det går brett är den hur underbar som helst! Välbalanserad, brett varv register och går precis dit du vill. MEN försök att hitta en med lamell diff, är inte säker på om det var till val på e34an eller om det var standard på v8orna, fråga på autopower. Och du bör ju också få tag i en manuell.

manulle är ju kart jag ska ha! jag vet att det var tillval med diff men vet inte om det var stadard på v8or

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

Grabber skrev:
Om du ska nu ha 530 så varför inte slå på 540?
Visserligen är dom ovanliga med manuell låda då dem tillverkades i begränsad antal.
Det blir samma förbrukning men du få 286hk istället för 218hk.
Ett annat alternativ är att du kolla på nyare e34 535 med 211hk motor med 320 Nm(V8 har 300Nm).

Men som sagt V8 är ju penisförlängare! big_smile

ja jo. en e34 540 som är manuell! det skulle jag vilja se en länk till eller nått! en som inte ombyggd då smile ehmm.. jag tycker inte en e34 är en penisförlängare, inte många brudar som vet vad v8 är! sen kör jag en volvo 142 på sommaren så penisen behöver inte förlängas med en bil om man säger så XD lycka till att gå en brud i den om hon inte är en volvoraggare eller nått tongue

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

azXig skrev:
Förra vintern så sladdade jag och kusinen runt när det var snö ute. Han hade nästan precis köpt en 530i Touring med 3lit V8:an, och hade tom turen att det var en manuell. Så hoppas att du kommer köpa en manuell om du ska busa. Han körde 740 innan. Han tyckte att den var sådär att sladda med, lite "skeppar-aktig"(530in). Skattevikten är väl ca 1800kg och en 740 ligger väl runt 1400kg. Men ljudet i v8an var ju så jävla skönt. Jag körde han och sladdade dock inte, men vridet går ju inte att jämföra med en turbo-4. 740in är nog lite smidigare att sladda med. Har du råd att tanka, så köp en 530.

okok.. men sedanen väger väl inte så mkt? och helt klart en manuell med diff om det blir bmw!

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

Aga_Diff skrev:

EmilHammarlund skrev:
En FIN 740 Turbo ser faan mkt bättre (och tuffare) ut än 940 även fast även dem är riktigt fina.

Helt rätt! big_smile

håller med! 740 är mkt fetare än 940!

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

BTW! ingen som kan länka ett trim chipp till bmwn?

BMW E30 (1989)
Lozinmust "Unloaded"
2 december 2009 · 1 557 Inlägg

ralle_xtreme skrev:

Grabber skrev:
Om du ska nu ha 530 så varför inte slå på 540?
Visserligen är dom ovanliga med manuell låda då dem tillverkades i begränsad antal.
Det blir samma förbrukning men du få 286hk istället för 218hk.
Ett annat alternativ är att du kolla på nyare e34 535 med 211hk motor med 320 Nm(V8 har 300Nm).

Men som sagt V8 är ju penisförlängare! big_smile

ja jo. en e34 540 som är manuell! det skulle jag vilja se en länk till eller nått! en som inte ombyggd då smile ehmm.. jag tycker inte en e34 är en penisförlängare, inte många brudar som vet vad v8 är! sen kör jag en volvo 142 på sommaren så penisen behöver inte förlängas med en bil om man säger så XD lycka till att gå en brud i den om hon inte är en volvoraggare eller nått tongue

Låter på dig som att du är en fullflärdad BMW-expert. 540 finns med manuell sexväxlad låda, nej den är inte direkt vanlig men detta är sanning.

Saxar från Wikipedia;

"540i

In 1993 BMW added a 4.0 liter V8 to the 5 Series lineup. It was available in both sedan and touring models (the latter not in US). Its large, torquey engine, upgraded brakes, and rare optional 6-speed transmission (offered in 1995 in North America, and from 1993 to 1996 in Europe) made it very competitive in the sports sedan market. Only 1357 examples of the 95 540i 6spd were produced for North America."

"M5

In its last two years of production, it also sported the 6-speed manual gearbox that had been given to some of the 540i E34. This gearbox then followed through to the next generation of 5 series: the E39."

Källa; http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E34)

Nej wikipedia är inte allsmäktigt men detta är korrekt, iaf vad gäller växellådorna.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
Seth
2 december 2009 · 3 354 Inlägg

Synd att stephan735i inte e kvar han har ju bara haft xx st manuella 540i med m5 lådan

http://www.garaget.org/?car=147544
sen har vi den här manuella 540in

Senast redigerat av Seth (2 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
fredde85
2 december 2009 · 1 798 Inlägg

Jag har en bmw 530 me 540 motor riktigt rolig bil med mkt mos dock så suger den ju i sig lite soppa då jag mest brukar den kortare sträckor så är de ju frestande att gasa när man har 4 liters v8 under huven.

Tyvärr har jag ju inte 540 6 petad manuell men istället 530 5 petade manuella så den varvar ju lite mer än den 6 växlade men annars funkar de fin fint me den lådan.

Tyvärr är den ju inte bromsad diff på sitter antispinn istället de tyckte väl att de dög istället för riktig broms.

Så vad ja försöker säga är köp bmw

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
XtremeStreetR
2 december 2009 · 167 Inlägg

Jag skulle tagit en 540 som grabber säger:) underbara bilar att åka itongue

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

Mechanimal skrev:

ralle_xtreme skrev:

Grabber skrev:
Om du ska nu ha 530 så varför inte slå på 540?
Visserligen är dom ovanliga med manuell låda då dem tillverkades i begränsad antal.
Det blir samma förbrukning men du få 286hk istället för 218hk.
Ett annat alternativ är att du kolla på nyare e34 535 med 211hk motor med 320 Nm(V8 har 300Nm).

Men som sagt V8 är ju penisförlängare! big_smile

ja jo. en e34 540 som är manuell! det skulle jag vilja se en länk till eller nått! en som inte ombyggd då smile ehmm.. jag tycker inte en e34 är en penisförlängare, inte många brudar som vet vad v8 är! sen kör jag en volvo 142 på sommaren så penisen behöver inte förlängas med en bil om man säger så XD lycka till att gå en brud i den om hon inte är en volvoraggare eller nått tongue

Låter på dig som att du är en fullflärdad BMW-expert. 540 finns med manuell sexväxlad låda, nej den är inte direkt vanlig men detta är sanning.

Saxar från Wikipedia;

"540i

In 1993 BMW added a 4.0 liter V8 to the 5 Series lineup. It was available in both sedan and touring models (the latter not in US). Its large, torquey engine, upgraded brakes, and rare optional 6-speed transmission (offered in 1995 in North America, and from 1993 to 1996 in Europe) made it very competitive in the sports sedan market. Only 1357 examples of the 95 540i 6spd were produced for North America."

"M5

In its last two years of production, it also sported the 6-speed manual gearbox that had been given to some of the 540i E34. This gearbox then followed through to the next generation of 5 series: the E39."

Källa; http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E34)

Nej wikipedia är inte allsmäktigt men detta är korrekt, iaf vad gäller växellådorna.

Tack för svaret! förlåt om jag beter mig som en bessevizer! inte med min mening!

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

om nu jag hittar en bmw 540 men manuell låda så är det ju klart att jag tar den istället för en 530! men som sakt. inte lätt att hitta hmm

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
2 december 2009 · 283 Inlägg

60 stycken 540I med 6växlad manuell finns registrerade i sverige mycket ovanligt min bil är nr 601 av 797 Europamodeller


känns dumt att ha en sån och köra på vintern med och sånt! dom sak ju bevaras! smile

BMW E30 (1989)
Agr3n
2 december 2009 · 108 Inlägg

sen kör jag en volvo 142 på sommaren så penisen behöver inte förlängas med en bil om man säger så XD lycka till att gå en brud i den om hon inte är en volvoraggare eller nått tongue

Hehe vet precis vad du menar xD smile

BMW E30 320/325 "M-tech 2" (1988)
Grabber Dagdrömmare
2 december 2009 · 2 836 Inlägg

ralle_xtreme skrev:

Grabber skrev:
Om du ska nu ha 530 så varför inte slå på 540?
Visserligen är dom ovanliga med manuell låda då dem tillverkades i begränsad antal.
Det blir samma förbrukning men du få 286hk istället för 218hk.
Ett annat alternativ är att du kolla på nyare e34 535 med 211hk motor med 320 Nm(V8 har 300Nm).

Men som sagt V8 är ju penisförlängare! big_smile

ja jo. en e34 540 som är manuell! det skulle jag vilja se en länk till eller nått! en som inte ombyggd då smile ehmm.. jag tycker inte en e34 är en penisförlängare, inte många brudar som vet vad v8 är! sen kör jag en volvo 142 på sommaren så penisen behöver inte förlängas med en bil om man säger så XD lycka till att gå en brud i den om hon inte är en volvoraggare eller nått tongue

Verkar som inte alla känner till begreppet "HUMOR"...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang