3655
Sök

Besikta med turbokitt

407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
En kompis till mej som äger en BMW 525i. Han säget att det går att besikta en bil som han har turbokonvertera med turbokitt.
Han säger att allt handlar om effektökning.

Källa på det ni säger, tack.

1 150 Inlägg
f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#3
visst går det utmärkt att besikta en turbokonverterad motor?




...om den är årsmodell 75 eller äldre...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
2 december 2009
#4
Finns ju hur många trådar som hellst om laglig turbo konvertering...De e väll amatörbyggt som gäller för dig om du ska få igenom de (antar att du har e34 eller nyare karos)...


407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#5
Inte jag. Min kompis ska turbokonvertera. Med tubrokitt som kostar 4 tusen.
Går det igenom bes med turbokitt?

1 150 Inlägg
2 december 2009
#6
neej de går inte igenom med bara besiktning ombyggtfordon eller regga om med turbo motor om den moddelen finns med de smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
2 december 2009
#7
Diesel_77 skrev:
Inte jag. Min kompis ska turbokonvertera. Med tubrokitt som kostar 4 tusen.
Går det igenom bes med turbokitt?

Nej de är massa avgaskrav och effektökningskit.

Om han ska turbokonvertera en nyare motor så måste han ha ett ny avgascertifiering för den motorn å certifieringen lämnar bara fabriken som har gjort motorn...han kan säkert åka dit å få papper motorn men de kostar honom nog några hundra tusen å är rätt lågt prioriterat så har han tid några år så...


Däremot beroende på årsmodel å effektökningen så kan han ta en komplett tex volvo turbomotor med boxar å ALLT stoppa i och regga med.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
2 december 2009
#8
Int lagligt....Som tidigare sagt måst va äldre än -75, spelar ingen roll om de är kitt eller int  får int va turbo för de...


593 Inlägg
2 december 2009
#9
Det borde gå om du tar bort tryckrören från kompressorhuset och bara låter själva turbon sitta kvar utan att vara inkopplad med än på avgassidan.. Enligt ryktet funkar den då som någon form av ljuddämpare...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#10
Jerk-R skrev:
Det borde gå om du tar bort tryckrören från kompressorhuset och bara låter själva turbon sitta kvar utan att vara inkopplad med än på avgassidan.. Enligt ryktet funkar den då som någon form av ljuddämpare...

lär vara nyttigt för turbon att bara varva fritt...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 december 2009
#11
Jerk-R skrev:
Det borde gå om du tar bort tryckrören från kompressorhuset och bara låter själva turbon sitta kvar utan att vara inkopplad med än på avgassidan.. Enligt ryktet funkar den då som någon form av ljuddämpare...

ja å han kommer rasa turbon innan han ens kommit till bilprovningen så varför ens försöka.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
2 december 2009
#12
Jerk-R skrev:
Det borde gå om du tar bort tryckrören från kompressorhuset och bara låter själva turbon sitta kvar utan att vara inkopplad med än på avgassidan.. Enligt ryktet funkar den då som någon form av ljuddämpare...

Vad har man för nytta av de?? Inga får man den inreggad med turbo för de, eller får du skrivet i reggpappren att du har sport dämpare på bilen...Visst den kanske går igenom besiktningen men man måst ju fortfarande få de i reggistret att den har special tillstånd med turbo o de har ja svårt att tänka mig till att man får på de visse...


407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
Diesel_77 skrev:
Inte jag. Min kompis ska turbokonvertera. Med tubrokitt som kostar 4 tusen.
Går det igenom bes med turbokitt?

Nej de är massa avgaskrav och effektökningskit.

Om han ska turbokonvertera en nyare motor så måste han ha ett ny avgascertifiering för den motorn å certifieringen lämnar bara fabriken som har gjort motorn...han kan säkert åka dit å få papper motorn men de kostar honom nog några hundra tusen å är rätt lågt prioriterat så har han tid några år så...


Däremot beroende på årsmodel å effektökningen så kan han ta en komplett tex volvo turbomotor med boxar å ALLT stoppa i och regga med.

BMW 525i 1993.

841 Inlägg
2 december 2009
#14
vf inte kompressor kitta den

http://www.garaget.org/?car=15081     kolla bara den !!!   och den e de eftermonterad kompressor och den kommer igenom smile fast han gör lite innan han åker ja vill ej svara så de få han sj ta o svara om han orkar :smile


407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#15
Har ni någon källa på att det är lagligt/olagligt att konvertera?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#16
Diesel_77 skrev:
Har ni någon källa på att det är lagligt/olagligt att konvertera?

läs tråden om motorbyten

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#17
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Har ni någon källa på att det är lagligt/olagligt att konvertera?

läs tråden om motorbyten

Tror du att han godtar en sådan "källa"?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#18
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Har ni någon källa på att det är lagligt/olagligt att konvertera?

läs tråden om motorbyten

Tror du att han godtar en sådan "källa"?

SFROs besiktningsman har skrivit det och tror jag inte att han ljuger direkt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#19
Eller så ringer du helt enkelt besiktningen och frågar?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

138 Inlägg
2 december 2009
#20
Ett tips är att kolla igenom forumet innan du startar en sån här tråd. Det finns en massa lättillgänglig information angånde din fråga här på forumet. Och för att besvara din fråga: Nej, det går inte att besiktiga bilen med turbokitt. Ett alternativ är ju att besiktiga först och sen skruva dit turbon, men då kommer ju problemet med att om det händer något med bilen gäller inte försäkringen. Kort sagt, det är olagligt och riskabelt att bara skruva dit en turbo. Som andra har sagt så måste man isåfall bygga om bilen såpass mycket så att den klassas som amatörbyggt fordon och det är inte gjort i en handvändning.


Sök