5105
Sök

V70n AWD T eller T5

32 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Har länge funderat på att köpa en v70 men vet inte vilken som är bäst. Vill kunna trimma den.

AWD minus- Väger för mycket, awd systemet har jag hört att den är ingen bra system och att de håller inte för trim.

T5 minus- Framhjulsdrivet sad
+ har 50hk mer.

Vad tycker ni???

2 763 Inlägg
7 december 2009
bananpiren skrev:
Har länge funderat på att köpa en v70 men vet inte vilken som är bäst. Vill kunna trimma den.

AWD minus- Väger för mycket, awd systemet har jag hört att den är ingen bra system och att de håller inte för trim.

+ har 50hk mer.

Vad tycker ni???

Vilka årsmodeller har du kollat på är det från 03 och frammåt kan du trimma på rätt bra för de har ju haldex och vet att den klarar minst 400hk. Ska du ha T5 så ska du satsa på en från 04 har för mig att den har samma turboagg som R:en.

Mvh Bolin

Volvo - For Life

4 824 Inlägg
7 december 2009
BOLIN_ skrev:
Ska du ha T5 så ska du satsa på en från 04 har för mig att den har samma turboagg som R:en.

Mvh Bolin

det va 05 som S60 & V70 T5 fick annan turbo.
är inte exakt samma agg som R:ens men nästan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 763 Inlägg
7 december 2009
Christian S skrev:
BOLIN_ skrev:
Ska du ha T5 så ska du satsa på en från 04 har för mig att den har samma turboagg som R:en.

Mvh Bolin

Okej, tack. Hade för mig att det var runt där som de fick det nya agget. Är inte det ett kkk k24 i T5 och R?? yikes

Volvo - For Life

4 824 Inlägg
7 december 2009
BOLIN_ skrev:
Christian S skrev:
BOLIN_ skrev:

Mvh Bolin

Okej, tack. Hade för mig att det var runt där som de fick det nya agget. Är inte det ett kkk k24 i T5 och R?? yikes

jo MEN det är inte samma agg i dom, skillnaden som man ser (vet inte om det är den enda) är att det är olika anslutningar för laddluftröret.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2009
BOLIN_ skrev:
bananpiren skrev:

+ har 50hk mer.

Vad tycker ni???

Vilka årsmodeller har du kollat på är det från 03 och frammåt kan du trimma på rätt bra för de har ju haldex och vet att den klarar minst 400hk. Ska du ha T5 så ska du satsa på en från 04 har för mig att den har samma turboagg som R:en.

Mvh Bolin

Förutsatt att detta stämmer så tycker jag du skall köpa en AWD (heter den inte 2.5t från och med 2003?)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 december 2009
AWD systemet håller inte för några 400 Hkr så länge...det byts vinkelväxlar på många orginalbilar.
Det avgör mycket hur man kör, inte bara effekten.
Ska du trimma och gillar att gasa och köra lite aktivt så köp T5:an med FWD är mitt råd.

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2009
Hållbarheten på drivlinan har ingenting med att göra om det är Visco eller Haldex.
Det som det handlar om är vinkelväxeln och kraftöverföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel.

Jag har nämnt det ett par gånger nu, men en medlem i NordicR har en V70R -00 med preppad automatlåda, och ny hylsa och ny utbytesvinkelväxel, och han kör bana med slicks och drygt 300hk i motorn utan problem.

Bästa hylsan kom -06 till R-modellerna, vet ej om sitter standard på nyare bilar, men enligt ett test på V70R.com är den hylsan drygt 3ggr starkare än förra, tack vare annat material.
Dreven är även svetsade på nya vinkelväxlarna, på de gamla var de bara limmade.

Manuell låda sliter mer på drivlinan än en automatare, som växlar lite mjukare och inte har fullt vridmoment (förrän den 6-stegade automatlådan kom -06)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök