Ger kn-filter ökad effekt?

schager
7 december 2009 · 161 Inlägg

tänkte sätta i ett kn-insatsfilter i bilen men ja funderar på en sak. ger det verkligen 10 % effekt ökning som folk säger? Tacksam för svar!smile

Peugeot 206 "Slow and loud" (2003)
aakesson
7 december 2009 · 812 Inlägg

ett enkelt svar, nej

dahboy
7 december 2009 · 1 002 Inlägg

schager skrev:
tänkte sätta i ett kn-insatsfilter i bilen men ja funderar på en sak. ger det verkligen 10 % effekt ökning som folk säger? Tacksam för svar!smile

Haha.. Vem fan har sagt det?

...
schager
7 december 2009 · 161 Inlägg

dahboy skrev:

schager skrev:
tänkte sätta i ett kn-insatsfilter i bilen men ja funderar på en sak. ger det verkligen 10 % effekt ökning som folk säger? Tacksam för svar!smile

Haha.. Vem fan har sagt det?

dom sa det när ja kolla på ett sånt i en affärtongue

Peugeot 206 "Slow and loud" (2003)
dahboy
7 december 2009 · 1 002 Inlägg

schager skrev:

dahboy skrev:

schager skrev:
tänkte sätta i ett kn-insatsfilter i bilen men ja funderar på en sak. ger det verkligen 10 % effekt ökning som folk säger? Tacksam för svar!smile

Haha.. Vem fan har sagt det?

dom sa det när ja kolla på ett sånt i en affärtongue

Ok.. Då bör dom nog byta personal i den affären..

...
cheffer
7 december 2009 · 1 422 Inlägg

Sätter du det så det enbart suger kalluft och avskärmat från varmluft så kan du tjäna någon häst på det, men 10% är ju att ta i, var glad om det är 1-2%. Beror väldigt mycket på vilket filter det är dessutom.

Senast redigerat av cheffer (7 december 2009)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Erick
7 december 2009 · 4 767 Inlägg

Klockren artikel där på gti-klubben, väldigt läsvärt! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Natural
7 december 2009 · 431 Inlägg

Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

schager
7 december 2009 · 161 Inlägg

Natural skrev:
Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

Kn typhoon? Är det ett slags filter eller vad är det för något?

Peugeot 206 "Slow and loud" (2003)
skjortan Down n`out
7 december 2009 · 514 Inlägg

Natural skrev:
Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

igensatt originalfilter sen den var ny, tappade 14hk. sen bytte han till ett rent filter, original hästarna kom tillbax

Down n`out
SuperGnaget
8 december 2009 · 565 Inlägg

Luftflöde är A och O vid trimning av turbomotorer så när man trimmat en turbobil o höjjt laddet vill den gärna ha mer luft med så då kan d göra ganska stor skillnad me öppet filter/div. kalluftslangar m.m.

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Natural
8 december 2009 · 431 Inlägg

Lundback skrev:

Natural skrev:
Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

igensatt originalfilter sen den var ny, tappade 14hk. sen bytte han till ett rent filter, original hästarna kom tillbax

Nejdå. Han hade ett öppet k&n filter som var ca 3 månader gammal.
Sen slängde han dit typhoon kitet.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 december 2009 · 3 404 Inlägg

Lundback skrev:

Natural skrev:
Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

igensatt originalfilter sen den var ny, tappade 14hk. sen bytte han till ett rent filter, original hästarna kom tillbax

Det i kombination att filtret kanske fick en bättre placering och att motorn nu faktiskt ville ha mer luft då bilen även chippades.

På en originalbil ska du nog vara glad om du får en mätbar skillnad, men börjar du trimma så blir läget annorlunda

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
JohanFalt
16 mars 2010 · 45 Inlägg

schager skrev:

Natural skrev:
Hej, min chef bromsade sin Skoda octavia RS (200hk org) 
Med chip och annat avgassystem lämnade den 250hk, slängde sedan dit ett  kn typhoon kit.
Då lämnade bilen 264hk.

Finns bromspapper på detta smile

Men som sagt, detta var ett helt kitt med prylar.

Kn typhoon? Är det ett slags filter eller vad är det för något?

Var fick han tag på de kittet wink?

jonTe
16 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Erick skrev:
Klockren artikel där på gti-klubben, väldigt läsvärt! smile

Postar en länk direkt till artikeln, den förra funkade inte....:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?sect … &id=55


Frågeställaren frågar oxo om INSATSfilter inte öppna eller några kit.

Mina tankar om insatsfilter.
Helt klart är det möjligt att öka flödet genom ett filter, antingen ökar man filtersytan/storleken eller ökar genomsläppligheten.
Iom att vi i detta fall pratar insatsfilter begränsas ytan till original, dvs det sistnämda gäller.
Fortfarande kan det ge effekt genom att motorn får lättare att andas luften MEN vad händer när man ökar genomsläppligheten.....jo filtreringsförmågan försämras.

>>schager, visst kan det ge effekt. Om/Hur mycket beror på vilken bil vi pratar om. Dock bör man tänka på om man tycker det är värt att släppa in mer smuts.......
Det kan finnas fler sätt att förbättra utan att byta själva filtret men det kan vara svårt att tipsa om när vi inte vet vad du har för bil....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
schager
17 mars 2010 · 161 Inlägg

jonTe skrev:

Erick skrev:
Klockren artikel där på gti-klubben, väldigt läsvärt! smile

Postar en länk direkt till artikeln, den förra funkade inte....:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?sect … &id=55


Frågeställaren frågar oxo om INSATSfilter inte öppna eller några kit.

Mina tankar om insatsfilter.
Helt klart är det möjligt att öka flödet genom ett filter, antingen ökar man filtersytan/storleken eller ökar genomsläppligheten.
Iom att vi i detta fall pratar insatsfilter begränsas ytan till original, dvs det sistnämda gäller.
Fortfarande kan det ge effekt genom att motorn får lättare att andas luften MEN vad händer när man ökar genomsläppligheten.....jo filtreringsförmågan försämras.

>>schager, visst kan det ge effekt. Om/Hur mycket beror på vilken bil vi pratar om. Dock bör man tänka på om man tycker det är värt att släppa in mer smuts.......
Det kan finnas fler sätt att förbättra utan att byta själva filtret men det kan vara svårt att tipsa om när vi inte vet vad du har för bil....

mvh Jonas

Har precis inskaffat mig en saab 9000 2,3 16 ventilare från 95!

Peugeot 206 "Slow and loud" (2003)
jonTe
17 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Då är inte filtret "proppen" i luftsystemet utan luftburken.
Själva filtrer klarar att flöda luft till iaf 350hk = du har inte specielt mycket för att byta filter.
Problemet är burken som har en mycket trång "ljuddämpningsböjj" som luften måste passera.
Man kan med fördel demontera denna böjj och borra ett eller ett par stora hål så har man en bra andning för inga pengar alls.
Gratis, bra flöde, bibehållen renhet och ökad ljudupplevelse både insugsljud och "dumpljud" om man nu har turbo.

Bilder på operationen finns om man söker på STCS forum.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Grabber Dagdrömmare
17 mars 2010 · 2 836 Inlägg

Nu är jag lite fundersam här....
Att sportfilter ger inga extra hästar vet dom flesta erfarna gubbar om men alla bilar reagerar inte likadant.
Ett exempel kan vara en Clio 1,6Si 99 jag hade - dog vid varje korsning utan extra gas även med ny org. filter men ned sådan "öppen filter" var denna problem borta.
Hittade inga hästar eller liknande kadaver under huven men bilen gick upp i varv lite lättare.

Mindre sugyta gav bättre flöde men som sagt - LMM kan ta stryk...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Tattoo
17 mars 2010 ·

Ren ekonomiskt så är det bättre att köpa ett k,n panel filter har jag märk och räknat ut beronde av bil du har förstås nu tänker jag på saab i detta fall  pga av att du kan behålla det flera år om du sköter det så att säga. Som nån sa oftas är röret in till burken som är boven i dramat. Men som tur är så är det gjort av plast så det går lätt att plasta om så du får en rakare och större öppning in till filtret utan att behöva borra och förstöra karrosen tyvärr inte i alla fall. blir lätt rost om man borrar om man inte gör ett bra underarbete med syra grund mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang