Ger kn-filter ökad effekt?

jonTe
18 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Grabber skrev:
Nu är jag lite fundersam här....
Att sportfilter ger inga extra hästar vet dom flesta erfarna gubbar om men alla bilar reagerar inte likadant.
Ett exempel kan vara en Clio 1,6Si 99 jag hade - dog vid varje korsning utan extra gas även med ny org. filter men ned sådan "öppen filter" var denna problem borta.
Hittade inga hästar eller liknande kadaver under huven men bilen gick upp i varv lite lättare.

Du funderade aldrig på att bilen borde haft något fel?
Funkar den inte original är det ju något tok.....
Att den blev bra med öppet filter betyder ju inte att det är bra för din motor....det döljer ju bara felet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jonTe
18 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Tattoo skrev:
Ren ekonomiskt så är det bättre att köpa ett k,n panel filter har jag märk och räknat ut beronde av bil du har förstås nu tänker jag på saab i detta fall  pga av att du kan behålla det flera år om du sköter det så att säga.

Det beror oxo på hur många år du räknat på.......för priset av ett K & N får man kanske 2-3 originalfilter och dessa kan man köra braaaa många år med.
Så din uträkning gäller bara om man skall behålla bilen länge.....

Tattoo skrev:
Som nån sa oftas är röret in till burken som är boven i dramat. Men som tur är så är det gjort av plast så det går lätt att plasta om så du får en rakare och större öppning in till filtret utan att behöva borra och förstöra karrosen tyvärr inte i alla fall. blir lätt rost om man borrar om man inte gör ett bra underarbete med syra grund mm.

Bevisligen har du ingen aning om hur luftfilterapplikationen ser ut just i det här fallet, att plasta om röret  är helt onödigt. Och att det skulle rosta i en plastburk är ganska osannorlikt.....smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Grabber Dagdrömmare
18 mars 2010 · 2 836 Inlägg

jonTe skrev:

Grabber skrev:
Nu är jag lite fundersam här....
Att sportfilter ger inga extra hästar vet dom flesta erfarna gubbar om men alla bilar reagerar inte likadant.
Ett exempel kan vara en Clio 1,6Si 99 jag hade - dog vid varje korsning utan extra gas även med ny org. filter men ned sådan "öppen filter" var denna problem borta.
Hittade inga hästar eller liknande kadaver under huven men bilen gick upp i varv lite lättare.

Du funderade aldrig på att bilen borde haft något fel?
Funkar den inte original är det ju något tok.....
Att den blev bra med öppet filter betyder ju inte att det är bra för din motor....det döljer ju bara felet.

mvh Jonas

Det har kollas av en märkes verkstad men dom hittade inget.
Jag har rivit hela insuget mm o inte hittat nåt så det förblir ett mysterium.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang