Vill börja lära mig om bilar och sånt men har ingen erfarenhet, HJÄLP!

Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

Min kompis i stockholm har en gammal Bmw m3 på omkring 800 hästar med titan, sportsäten, extrema däck, stötdämpare, avgassystem, koppling, bromsar, osv.

PS. Han jobbar på volvo och sitter högt uppe , han har inte tid att lära mig från grunden men vill att jag ska bygga en egen bil med honom sen när jag har mer erfarenhet.

iaf jag har en budget på 200 000kr
mina förslag är att jag köper en begagnad bil från blocket för ca. 5000-10000kr och lär mig den, sedan moddar jag den och byter motorn , ljudet, osv.

jag vill ha en med 500-1000hk men vet inte hur jag ska få tag på material

mina frågor är hur jag ska få material till en grym bil och hur jag ska börja med sånt här.

Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

själv har jag en audi a4 1996 på omkring 130 hk och vill göra ngt kul med den:)

torpis Forummoderator
10 december 2009 · 10 572 Inlägg

Börja med att läsa på och söka. Så länge du har frågor så behöver du läsa på ännu mer.  ...eller mja, inte riktigt men snudd på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

jag har kollat på google , wikipedia och här tidigare men typ inget jag förstår mig på här xD
behöver man typ en väska med 100 verktyg att börja arbeta?
jag tänkte köpa en volvo 240 för 4000kr elr ngt men måste veta vilka verktyg först

Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

nåja jag tror jag vet vad jag ska göra, fått nåra PMs precis

1. köpa nåra bil tidningar
2. kolla denna sida och andra, + google och wikipedia
3. köpa begagnad volvo 240 och leka med den, trimma lite och modda;)
men behöver fortfarande veta om jag behöver något material till det här!

SpittaN Hobby-Skruvare
10 december 2009 · 203 Inlägg

Så fort du börjar skruva märker du vilka verktyg du saknar. Men du kommer långt med lite fasta nycklar, skruvmejslar, hammare och en ficklampa.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Muschke
10 december 2009 · 260 Inlägg

240 är nog en bra bil att börja med köp en billig bil med lite 2or om du inte måste använda bilen om du ändå ska plocka isär och lära dig och sen en verkstads handbok. Har du inga verktyg köp en stor sats 100+ ock köp till det du behöver tongue

Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

när man väl har bilen, vad ska jag göra då liksom för att börja? xD
måste ju byta lite grejer efter jag kan alla namnen på delarna i bilen och vet vad dom gör smile

Senast redigerat av Xerox23 (10 december 2009)

945TurboMS
10 december 2009 · 261 Inlägg

Ska du börja direkt från grunden så lär inte 200k räcka, tyvärr (men troligtvis sant)
Om du börjar med en 240 så köper du lämpligtvis en så billig som möjligt, och börjar med såkallat "vardagsmek" Typ renoverar bromsar, laga rost, byta avgassystem och sådanna elementära saker man måste kunna här i livet tongue
Därefter kan du gå vidare å renovera motorn, kanske trimma den lite lätt!  Köp verktyg allteftersom du behöver dom..  Börja med en väska med dom vanligaste hylsor (10-20mm) samt blocknycklar Lägg till ett paket med skruvmejslar också (köp kvalite med en gång, så slipper du köpa verktyg 2 gånger)

Köp lite böcker i ämnet, och LÄS LÄS LÄS roll  Skit tråkigt jag vet, men tyvärr tvunget!

Kom tillbaka om ca 3år när du har skaffat dig lite erfarenhet och ställ frågorna då........ (fast då kanske du inte behöver ställa några frågor)

Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

jo xD
det är nog precis vad jag ska göra , men var får man tag på titan och såna extrema delar till en 1000hk bil för skoj skull?tongue
vill typ bara se vad dom bilarna har i sig

ironhead volvoraggare
10 december 2009 · 4 776 Inlägg

börja från grunden och lär dig. haynes säljer ju böcker om  hur man bygger ljud och hur man stylar...det är precis som livet man föds sen lär man sig krypa efter det börjar du lära dig gå. ja sen när du vet allt om livet så är det dags att dö. det tar ungefär 80 år

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Xerox23
10 december 2009 · 15 Inlägg

mm, har hittat en volvo 240 haynes bok, min kompis frågar typ alltid mig vad en cylinder är , drivaxel, kolv är, vad tändstift är , osv, jag vill bara veta lite om bilen typ. Riktigt nybörjare på sånt här , aldrig lärt mig  det:S

ironhead volvoraggare
10 december 2009 · 4 776 Inlägg

Xerox23 skrev:
mm, har hittat en volvo 240 haynes bok, min kompis frågar typ alltid mig vad en cylinder är , drivaxel, kolv är, vad tändstift är , osv, jag vill bara veta lite om bilen typ. Riktigt nybörjare på sånt här , aldrig lärt mig  det:S

en fråga bara hur gammal är din kompis egentligen... min bror  visste redan vad ett tändstift var när han var 5 år

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
10 december 2009 · 4 776 Inlägg

och om du har en audi a4 då borde du väll ha lärt dig nått om den eller hur

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
nykomling
10 december 2009 · 156 Inlägg

kort hur en motor fungerar kan man väl säga att tändstiftet tänder en gnista via toppen på cyllindern så att luft och bensin som skjuts in genom ventilerna antänder och exploderar. denna explosion får kolven i cyllindern att åka upp och ner. pga denna rörelse får vi ut kraften ur motorn som sedan överförs till växellådan ut via drivlinan och till slut hjulen.

försökte alltså förklara att ventiler är de som står för att motorn får rätt mängd luft och bensin för att fungera genom att hela tiden öppna och stänga sig när kolven går upp och ner i cyllindern.
här är en bra bild på hela processen där du ser kolven gå upp och ner samtidigt som ventiler, tändstift och vevstake (längst ner som snurrar) sköter sin del i arbetet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel
ventilerna styrs av kamaxeln, som (på de flesta motorer) sitter ovanför kolven på sidorna. sen är tändstiftet där emellan och ger gnistan så det antänder. (var fjärde gång så är det en 4-taktsmotor)

så fort man startat bilen så pumpas bensin och luft alltså in i insprutningssystemet som i sin tur sprutar det vidare i rätt mängd till ventilerna som öppnar o stänger ner till cyllindern som sagt..  avgaser som till följd av antändningen pyser vidare ner under motorn och bak ut ur avgassystemet.

det är rent basic hur en bilmotor vanlig sugmotor funkar, (sugmotor = ej turbo/kompressor) och förmodligen visste du redan allt detta men gjorde du det inte så kanske du lärde dig något. det är viktigt att veta hur det funkar innan man börjar pilla.

T5Black
11 december 2009 · 451 Inlägg

Måste tipsa om denna bok som verkligen är en bra grund för att förstå lite! http://www.haynes.se/Products/product_SV4164.htm

NissanMotorsport
11 december 2009 ·

Gör iordning en garageplats
Köp dig en bil
köp dig haynes bok till bilen
Läs igenom första stegen till hur demontera en motor  så märker du vilka vertyg du ska ha.
En stor verkygssats för en 2000kr kommer du väldigt långt på, sen får du köpa dig specialverktyg såsom momentnyckel m.m

Haynesboken är nästan de ända du behöver ha till hjälp när du ska göra saker inom "orginal området" eller hur man ska säga.. när du börjar närma dig att uppgradera bränslesystemet m.m räcker inte haynesboken till..då får du fråga här på garaget, eller andra märkesrelaterade forum.. kontakta trimfirmor, skaffa dig sponsorer och kompisar som vill hjälpa till.. ta dig till olika banor och kör skiten ur bilen och skaffa dig ett namn inom bilvärlden smile lite enkelt formulerat ;P

blacken
11 december 2009 ·

Liasom innan man kan gå, så måste man lära sig att krypa. Så börja inte för hårt med en massa överkurser och specialämnen typ "super duper meck", utan börja med basics mod: att byta olja, stift, bromsar, kulleder, stötdämpare, osv, Läs mycket om motorns grunder,vad/hur den funkar, snacka med polare, terrorisera dom med en massa frågor, var med när dom meckar.

Skaffa en egen skrinda och lär dej på den vad man gör och inte gör tongue och till syvende och sist, av en massa tid, misstag och framgångar så får man erfarenhet och det finns inga genvägar, utan sätt ena fossingen framför den andra i en stadig takt så kommer man med tiden framåt..

TyrolerHatt Skogsmålare
11 december 2009 · 630 Inlägg

Xerox23 skrev:
jo xD
det är nog precis vad jag ska göra , men var får man tag på titan och såna extrema delar till en 1000hk bil för skoj skull?tongue
vill typ bara se vad dom bilarna har i sig

kanske en dum fråga men vad menar du med Titan? Titan är ju ett grundämne

Knugcab
11 december 2009 · 5 111 Inlägg

Jag vet att vissa här inte håller med och förknippar allt det står Volvo på med rinnande snus, bakvänd keps och fula kjolpaket. Trots det så måste jag säga att det låter klokt att köpa en 240 att börja med. Det är en billig bil som det finns gott om grejer till, den är enkelt uppbyggd och det är ingen katastrof om den skulle råkas bli misslyckad som det kanske är på en dyrare/ovanligare bil.  Kolla runt lite på 240s eller varför inte även andra bilar, till exempel här, och fråga ägaren om hur han/hon gjort när du ser nån modifikation du tycker om, men använd även eget huvud. Det är ingen katastrof att misslyckas. Börja inte med att riva bilen i smulor utan ta och fixa det du kan eftersom... Då märker du ju fortare om det är nånting för dig eller inte, och lär dig etappvis, i stället för att riva hela bilen och sen vissna för att den ser ut som en plastbyggsats modell XXL. Börja med enklare saker och ta allt eftersom. Läs böcker och biltidningar, kolla runt i olika projekttrådar osv. så får du lite inspiration. Slå tankarna om en "extrem" bil ur huvudet till att börja med, utan lär dig eftersom. Inte så kul att lägga ned en massa pengar och komma på halvvägs att det där med bilar inte var så roligt som man trodde. Och kom ihåg att det trots allt bara handlar om att ha roligt och är en hobby. Vare sig man åker Volvo 240 eller Ferrari. Det är inte allvar på liv och död. Blev nåt inte så snyggt som man trodde så är ju det en lärdom...

Dessutom, angående effekt... Du skriver att du har en audi på runt 130 hk idag. Det är ju inte någon speciellt extrem bil, rätt ordinär svensson-effekt... Har du provat en bil i samma viktklass med 300 hk, t.ex.? Det är ju mer än dubbelt så mycket och kan säkert vara en överraskning om du inte kört nåt sånt förut. 500-1000 hk är MYCKET. Inte lätt att få, absolut svindyrt och det är inget att gå till direkt från 130 hk.... Nästan bombsäkert sätt att köra ihjäl sig på. Sen så hänger ju ingenting i de flesta standardbilar med till 500 hk, det behövs större bromsar, uppstyvad kaross, stadigare växellåda och bakaxel, massa såna grejer man kanske inte alltid tänker på... Så vänj dig etappvis med effekt är mitt tips...

Senast redigerat av Volvo544special65 (11 december 2009)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang