Bmw 330 vs Volvo T5

wallingstam
14 december 2009 · 474 Inlägg

Tjena!
Är lite nyfiken på 330:n. Har idag en s60 2.4t med steg 2 i = ~255 hästar så den bör vara likvärdig med T5. Har även hört att den är bättre än T5 pga den rappare lågtryckaren!

Så hur ställer sig en 330 till en T5 alt. mot min 2.4t?

Både i kurvor och rakt fram.

Ha det kalas smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
expect1991
14 december 2009 · 1 814 Inlägg

Vilken årsmodell av 330 tänkte du på?

wallingstam
14 december 2009 · 474 Inlägg

expect1991 skrev:
Vilken årsmodell av 330 tänkte du på?

02 är det nog som är mest intressant! smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 december 2009 · 10 427 Inlägg

Om du ej får något vettigt svar i denna tråden så hör lite med: http://www.garaget.org/tobee
Han har säkert nåt bra att förtälja i denna fråga.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rquired Allmänt envis
14 december 2009 · 12 512 Inlägg

Rakt fram drar en 330i en orginal 2.4t, men får det svårt mot en T5 (räknar din chippade "som" en T5). Men skillnaden är inte större än att små förarskillnader kan skänka segern till Bmwn. Angivet 0-100 för 330i är 6.6sek, för T5 6.5sek. Fördelen för T5 är däremot att man få mer effekt till ett rimligare pris än till Bmwn.

När vägen svänger har jag däremot aldrig kört en Volvo, varken S60 eller C30 etc oavsett orginal eller med väghållningskit som haft den väghållning och framför allt den balans E46 bjuder på.

Och det är den stora skillnaden mellan E46 och S60 tillsammans med kommunikationen. I en Bmw rent generellt förmedlar bilen precis vart den är, hur underlaget förhåller sig, hur nära gränsen du är. Växellådan förmedlar exakt var nästa växel är, du känner exakt var växeln är och om den är i ordentligt etc. Går att ge exempel länge men jag tror det nått fram, och jämfört med detta är S60 fullständigt död och ger ingen feedback.

S60 är bilen för den som söker mesta möjliga prestanda för minsta möjliga peng, alltså ute efter att trimma. 330i E46 för den som vill njuta av ett stycke finlir till bil (längs en kurvig väg kanske?) och som inte riktigt bryr sig om rödljusrace. För, det finns alltid en kvickare bil, eller hur? smile

www.autopower.se hittar du begagnatguiden för Bmw E46, där finns mycket tips om vad du bör se upp med vid köp


Edit: Köp en facelift, sen årsmodell 2001 eller senare. Då dessa har en uppdaterad styrning, tidiga E46 har påståtts ha lite "lätt" styrning. Facelift har en mer, kan kanske beskrivas som distinkt styrning. Men känslan finns där oavsett. Från 2004 har modellen dessutom 12års rostskyddsgaranti.

Senast redigerat av Rquired (14 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
von_blad
15 december 2009 · 461 Inlägg

Rquired skrev:
Rakt fram drar en 330i en orginal 2.4t, men får det svårt mot en T5 (räknar din chippade "som" en T5). Men skillnaden är inte större än att små förarskillnader kan skänka segern till Bmwn. Angivet 0-100 för 330i är 6.6sek, för T5 6.5sek. Fördelen för T5 är däremot att man få mer effekt till ett rimligare pris än till Bmwn.

När vägen svänger har jag däremot aldrig kört en Volvo, varken S60 eller C30 etc oavsett orginal eller med väghållningskit som haft den väghållning och framför allt den balans E46 bjuder på.

Och det är den stora skillnaden mellan E46 och S60 tillsammans med kommunikationen. I en Bmw rent generellt förmedlar bilen precis vart den är, hur underlaget förhåller sig, hur nära gränsen du är. Växellådan förmedlar exakt var nästa växel är, du känner exakt var växeln är och om den är i ordentligt etc. Går att ge exempel länge men jag tror det nått fram, och jämfört med detta är S60 fullständigt död och ger ingen feedback.

S60 är bilen för den som söker mesta möjliga prestanda för minsta möjliga peng, alltså ute efter att trimma. 330i E46 för den som vill njuta av ett stycke finlir till bil (längs en kurvig väg kanske?) och som inte riktigt bryr sig om rödljusrace. För, det finns alltid en kvickare bil, eller hur? smile

www.autopower.se hittar du begagnatguiden för Bmw E46, där finns mycket tips om vad du bör se upp med vid köp


Edit: Köp en facelift, sen årsmodell 2001 eller senare. Då dessa har en uppdaterad styrning, tidiga E46 har påståtts ha lite "lätt" styrning. Facelift har en mer, kan kanske beskrivas som distinkt styrning. Men känslan finns där oavsett. Från 2004 har modellen dessutom 12års rostskyddsgaranti.

Ska man vara fruktansvärt petig så är det 6.5 sekunder cool
SMGn går på 6.6 har jag för mig...

Det med styrningen.. Faceliften kan vrida 2.8 varv på ratten, medans pre-facelift är 3.2 varv.
Det finns bara fördelar med facelift! Och helst en 2004 pga rostskyddsgarantin, men även pga att cd-spelaren tar mp3-skivor då. Min 2003 facelift tar inte mp3-skivor sad

När jag har raceat mot T5or och volvos med liknande effekt rakt fram, så har de inte haft en chans i starten, de hamnar långt efter de första 100-200 metrarna, men sedan kommer de ikapp och kör förbi. Så på rullande start blir det kämpigt. hmm

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rquired Allmänt envis
15 december 2009 · 12 512 Inlägg

Du har helt rätt Von_blad, men det är nog inte SMG utan 330xi som går på 6.6sek till 100. SMG hittar jag ingen angivelse för på Autopower, men har bestämt för mig att den ger samma tid som en manuell?

Oavsett, en 330i är alltså lika snabb som en S60 T5 till 100. Så har vi rättat till det hela smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
von_blad
15 december 2009 · 461 Inlägg

Rquired skrev:
Du har helt rätt Von_blad, men det är nog inte SMG utan 330xi som går på 6.6sek till 100. SMG hittar jag ingen angivelse för på Autopower, men har bestämt för mig att den ger samma tid som en manuell?

Oavsett, en 330i är alltså lika snabb som en S60 T5 till 100. Så har vi rättat till det hela smile

Teknikens Värld har angett 6.6 sekunder för SMGn, vet iaf att det inte var exakt samma siffror som manuell på SMGn..

Det viktigaste är att den manuella är snabbast, för det har jag big_smile

Ursäkta det onödiga tjatet om tiondelen i denna tråd!

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
wallingstam
15 december 2009 · 474 Inlägg

haha det är lugnt! Men när det börjar svänga borde ju bemern piska volvon? Med tanke på min så känns det så!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
von_blad
15 december 2009 · 461 Inlägg

wallingstam skrev:
haha det är lugnt! Men när det börjar svänga borde ju bemern piska volvon? Med tanke på min så känns det så!

En 330 med M-chassiet bör piska en Volvon i svängarna ja! Har väldigt svårt att tänka mig att en T5 är så stum i chassiet original som min är iaf...

Sedan gör ju bakhjulsdriften och 51(fram)/49(bak) viktfördelning sitt, vet inte vad volvon har för viktfördelning?

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
expect1991
15 december 2009 · 1 814 Inlägg

Glöm bara inte att väga in hela ägandet, inte bara körningen;försäkring, servicekostnaader, värdeförluster osv.

En bil som är på tok för dyr att äga/köra kommer man sälja av efter ett tag ändå.

perzy Snål gnällspik
15 december 2009 · 402 Inlägg

volvo C30 kört nordschlife på 8:44:
8:44.7 - 141.33 km/h - Volvo C30 T5, 230 PS/1450 kg (sport auto 09/08)
http://www.supercars.net/PitLane?fID=0& … ewThread=y


Här kör en 330 på 9:08:  (?)
http://www.youtube.com/watch?v=IUTQyU4kwRo

Det var vad jag hittade ..

Här är en 850 på nordschlife ... ser enkelt ut när han drar förbi en 911:a  big_smile
http://www.youtube.com/watch?gl=GB& … re=related

Senast redigerat av perzy (15 december 2009)

Volvo S80 2,9.
von_blad
15 december 2009 · 461 Inlägg

perzy skrev:
volvo C30 kört nordschlife på 8:44:
8:44.7 - 141.33 km/h - Volvo C30 T5, 230 PS/1450 kg (sport auto 09/08)
http://www.supercars.net/PitLane?fID=0& … ewThread=y


Här kör en 330 på 9:08:  (?)
http://www.youtube.com/watch?v=IUTQyU4kwRo

Det var vad jag hittade ..

Här är en 850 på nordschlife ... ser enkelt ut när han drar förbi en 911:a  big_smile
http://www.youtube.com/watch?gl=GB& … re=related

Ganska irrelevant info, då vi ej vet vad det var för förare i 330in, och det var en S60 T5 som jämförelsen var mot, inte en C30 T5.

Hade varit mer intressant om iaf samma förare kört 330in och C30in, men fortfarande inte, eftersom det är en S60 vi jämför med.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rock-Star
15 december 2009 · 2 982 Inlägg

min s60 var som en BÅT. dock endast en 2,4T och itne T5.
ta 330. du kommer inte ångra dig

Rber
15 december 2009 · 109 Inlägg

Har haft en S40N T5, men även kört en hel del S60 T5(svärfar) och 330(syrran). Personligen tycker jag 330 är mycket "roligare", den känns rappare och har helt klart en annat bett på vägen än S60:in. Fartmässigt är de väldigt lika, 0-100 har jag aldrig känt någon skillnad, om än så tycker jag Volvon har lite mer kraft när man börjar komma upp i fart och växlar.

Om S60:in känns lite svampig och gungig så är BMWen motsatsen, dock ska man inte glömma att det visar sig ju också i komforten...

Fråga gärna lite frågor om du har några.. Mellan S60 T5 och BMW 330 väljer jag BMW alla gånger, men ska jag börja jämföra med S40N T5 kan det faktiskt bli svårare då jag själv älskade min.

wallingstam
15 december 2009 · 474 Inlägg

Rber, tack för infon! smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
lodiseN
15 december 2009 · 806 Inlägg

330n dom är snygga som fan och goa bilar

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
15 december 2009 · 806 Inlägg

perzy skrev:
volvo C30 kört nordschlife på 8:44:
8:44.7 - 141.33 km/h - Volvo C30 T5, 230 PS/1450 kg (sport auto 09/08)
http://www.supercars.net/PitLane?fID=0& … ewThread=y


Här kör en 330 på 9:08:  (?)
http://www.youtube.com/watch?v=IUTQyU4kwRo

Det var vad jag hittade ..

Här är en 850 på nordschlife ... ser enkelt ut när han drar förbi en 911:a  big_smile
http://www.youtube.com/watch?gl=GB& … re=related

Inte så illa pinkat för en völvö funt ringen, men den 850n har knappast 400 ponnys

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Ellertz Norrlänning
15 december 2009 · 1 453 Inlägg

ja skulle valt S60... Volvos bästa bil enligt mig smile Riktigt fina, pigga, och ett äckligt bra ljud original! Min nästa bil blir en S60R smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
viktore
15 december 2009 · 187 Inlägg

Förutsatt att bilarna som är inblandade är friska och med alla kusar i stallet är det enkelt att utifrån dessa siffror konstatera:

2.4t 255hk 410nm
330i - 231hk 300nm

Att 2.4t både har högre toppeffekt än 330, men även ett AVSEVÄRT starkare mellanregister. I rullande start kommer en 330i inte att ha en sportmössa. Studerar man diverse bromspapper så ser man att en tillochmed en s40 t5 automat på 220hk är starkare än 330 i stora delar av mellanregistret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang