Vad är poängen med dimljus?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
21 december 2009 · 3 804 Inlägg

ja använder dimljus i dimma för att dom hjälper?


Bmw osv..
Velox
21 december 2009 · 73 Inlägg

Det är så att man slipper fälla upp pop-up lysena på dagtid = mindre att tvätta wink

Akka
21 december 2009 · 1 174 Inlägg

Jadu.. kör alltid dagtid med dim + pos för att de är snyggt och att slippa slita ut dem förbaskade dyra xenon lamporna tongue

Philip88
19 januari 2010 · 99 Inlägg

Dimljusen uppfyller ingen större funktion för den som själv kör med det. Men anledningen till att de sitter så pass långt ner (undantag på volvo 940) är för att ljuset ska gå under dimman och du som trafikant blir lättare upptäckt av mötande, exempelvis på en smal och krokig landsväg.

HenrikssonMedia
19 januari 2010 · 236 Inlägg

Tja måste väl dementera coolhelsfaktorn i dimljus. Som någon tidigare skrev så tittar man lite extra i backspegeln när det kommer någon med denna kombination, men för att sedan se en volvo eller saab åka om, så man blir ofta "besviken".

Den enda funktion jag kan komma på är att när man ser en med dimljus och parkeringsljus komma så vet man att det är en ungdom och kör förmodligen fortare än alla andra, så att bana vägen för denne är att rekommendera annars kan vad som helst hända. Lite överdrivet kanske wink En annan bra sak med dessa dimljus är att får man syn på såna i backspegeln innan ett rödljus så vet man att det kan vara ett potentiellt spontanrace på g. Slår nästan aldrig fel smile

Tvivlar på att detta var dimljusens syfte när biltillverkarna byggde dem, men ser ingen annan direkt funktion ;D

Senast redigerat av HenrikssonMedia (19 januari 2010)

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
HenrikssonMedia
19 januari 2010 · 236 Inlägg

Philip88 skrev:
Dimljusen uppfyller ingen större funktion för den som själv kör med det. Men anledningen till att de sitter så pass långt ner (undantag på volvo 940) är för att ljuset ska gå under dimman och du som trafikant blir lättare upptäckt av mötande, exempelvis på en smal och krokig landsväg.

Detta skulle i så fall vara i dagsljus vilket låter ganska logiskt isf. I mörker tror jag man upptäcker det där enorma ljusklotet som kommer emot en wink

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Antennbollen Midnight Cruiser
19 januari 2010 · 33 Inlägg

Jag använder det för att de är snyggt! På dagen kör ja med Dim o parkering o på kvällen kör ja dim o halv:)

Mortalis VW-nörd?
19 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Har funderat på att ha de när de ibland är snörökigt, va med om de på juldagen när de va "snökaos" hela vägen mellan uddevalla och kungälv ungefär och inte plogat..
Men tänkte då, om det nu är så mycket snö och rök, då borde ju själva dimljusen ändå blivit övertäckta med snö och alltså inte hjälpt ett dugg? tongue
Det är enda gången jag hade velat haft dimljus, om de nu hade hjälpt, för de kan bli rätt äckligt att köra med hel/halvljus när det är riktigt kraftigt snöfall på natten

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Vet inte om jag skrivit i denna tråden innan men dimljuset fram använder jag
sällan, men när det händer så är det antagligen väldigt tät dimma där halvljuset
bara reflekteras, funkar lite bättre med dimljusen som ligger närmare vägen.

Dimbakljus (dvs starkare röd belysning) brukar jag tända på vintern när
det är "SNÖKAOS"/"SNÖSTORM"/snörök som blåser upp bakom bilen och
sikten de bakom har svårt att se var man har tagit vägen med bara vanliga
belysningen.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
octavia Power of changes
19 januari 2010 · 270 Inlägg

ja använder bara bakre när de behövs, meeen på min merca så måste ja sätta på dom där fram sen bak. Man drar i den där ratten eller hur ja ska förklara( ni som har merca fattar tror ja)

Power 0f You
Grabber Dagdrömmare
19 januari 2010 · 2 836 Inlägg

Funktionsmässigt så är dom helt onödiga enligt mig för dom belyser vägen upp till 10m men det är inte där ska man titta på vägen vid 80-100 knyck.
Men använder dom ibland på dagen istället för halvljus för att "spara" på halvljusen som i sin tur är en aning jobbiga att byta.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Mordecaien
19 januari 2010 · 42 Inlägg

Nu vintertid verkar de mest användas för att blända oss som sitter lågt. Börjar bli fruktansvärt trött på alla nötter som inte har vett att släcka dimljusen när det skymmer.

NissanMotorsport
19 januari 2010 ·

Vet en till funktion dom har, man märker att det inte är en polisbil iaf tongue så alla, slå på dimljusen! blir så lättad när man sen en nyare bil komma upp bakom en, så ser man dimljusen på, då äre lugnt big_smile

RaX- Vem uppfann biltema? :@
19 januari 2010 · 61 Inlägg

Jag använder bara dimljusen dagtid tillsammans med positionsljuset för jag tycker den får en snyggare "look", den ser lite lägre ut. cool

På morsans SAAB 900 kan man inte köra med dimljusen samtidigt som man har halvljus på så dimljusknappen är alltid intryckt. När man slår om till heljus så tänds dimljusen samtidigt som strålkastarens centrum på ljuset flyttas framåt en bra bit och då lyser dimljusen upp en del av det som halvljuset lyste upp. Så där gör dem nytta.

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
MilleN
22 januari 2010 · 9 108 Inlägg

Vad är egentligen poängen med de nya dimljusen som tänds åt det hållet man svänger?? Jäkla påhitt, det lyser knappast upp så mycket. Ser ut som om bilarna åker runt med ett trasigt dimljus bara.

Gäller t.ex. nya Golf. Kan man stänga av funktionen?

Robbin_V90 Elektriker/Montör
22 januari 2010 · 534 Inlägg

Grabber skrev:
Funktionsmässigt så är dom helt onödiga enligt mig för dom belyser vägen upp till 10m men det är inte där ska man titta på vägen vid 80-100 knyck.
Men använder dom ibland på dagen istället för halvljus för att "spara" på halvljusen som i sin tur är en aning jobbiga att byta.

Är det sån dimma att man behöver ha dimljusen tända, så är inte 80-100 knyck rätt hastighet kanske... tonguelol

Vill man se bra i dimma så är det bästa ett par extraljus på taket. Då blir dimma "där uppe" reflekterande och dimman där man kolla blir mycket lättare att se i.smile Tycker jag iaf..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
TLO
22 januari 2010 · 1 062 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Vet en till funktion dom har, man märker att det inte är en polisbil iaf tongue så alla, slå på dimljusen! blir så lättad när man sen en nyare bil komma upp bakom en, så ser man dimljusen på, då äre lugnt big_smile

Lita inte på det till 1000%. Finns civila patruller som räknat med detta, och därför gör tvärtom. Då de vet att det är legalt dagtid. Har själv sett det några gånger men du har rätt i att det är ovanligt.

"You Go, we go!"
Perry86
22 januari 2010 · 51 Inlägg

Jag kör med dim+halvljus dagtid så jag slipper använda dom sjukt fula pop-up lysena.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
gamlingen
22 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Perry86 skrev:
Jag kör med dim+halvljus dagtid så jag slipper använda dom sjukt fula pop-up lysena.

Är inte popupen vanliga halvljus då ? eller vad är dom ?

Perry86
22 januari 2010 · 51 Inlägg

gamlingen skrev:

Perry86 skrev:
Jag kör med dim+halvljus dagtid så jag slipper använda dom sjukt fula pop-up lysena.

Är inte popupen vanliga halvljus då ? eller vad är dom ?

Skrev fel smile

Dim+parkeringsljus menade jag..


Jo popupen e halvljus

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang