Vad är poängen med dimljus?

chrizz Administratör
15 december 2009 · 11 780 Inlägg

Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

När använder ni era dimljus och varför?

Notera att jag menar den lagliga användningen, dvs endast dimljus, inte dimljlus + halvljus som bekant är en otillåten kombination.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
te_wik Forummoderator
15 december 2009 · 12 813 Inlägg

Använder bara bakre (vid dimma såklart), men antar att tråden ska handla om endast främre dimljus?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Amazon_123GT Driifter;)
15 december 2009 · 1 630 Inlägg

jag brukar bara använda på dagen ihop med parkering så för min del fyller det igentligen ingen funktion

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Xuri One Man Clan
15 december 2009 · 4 286 Inlägg

Jag använder enbart dimljus bak om de riktigt behövs... fram behövs inte för man ska ju anpassa farten efter sikten/rådande förhållande...  vet många som ligger å kör som idioter med dimmma...e lite som  å köra på vintern i 1dm snö å sommardäck...de kan vara nåe litet sket man inte ser å pang..

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
carloz
15 december 2009 · 43 Inlägg

kostar skjortan att köpa nya när man har fått stenskott.

Rock-Star
15 december 2009 · 2 982 Inlägg

carloz skrev:
kostar skjortan att köpa nya när man har fått stenskott.

vad har det med trådens aktuella fråga att göra?

Xoff Volvo tönt... =)
15 december 2009 · 2 344 Inlägg

Ja, funktionen är ju minimal, hehe, men det är snyggt, så det är därför jag kör med det...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Seth
15 december 2009 · 3 354 Inlägg

har bara använt främre dimljus 1 gång på de sättet de är gjorda för och de var på kvällstid under en dimma som jag sällan skådat. Annars blir det ibland med helljus när man åker utan mötande på kväll/nattetid,

har faktiskt även använt det under en Cruising när jag körde en ram 1500 ordinarie ljuset var lite störande för främre bilen (de ringde mig tongue )

Senast redigerat av Seth (15 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Boostrider Försöker iaf
15 december 2009 · 1 998 Inlägg

Använder när de är dimma eller om ja någon gång skulle tycka att det passa bra för fotografering.

Är alldeles för lat för att använda de dagligen och förstår inte vitsen. De som vill att de ska lysa där nere koppla in svaga lampor eller dioder.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Janneutanb
15 december 2009 · 7 267 Inlägg

Funktionsmässigt så är dom helt onödiga enligt mig.
Men att använda dom på dagen istället för halvljus ger en längre livslängd på halvljusen.
Åker hellre med ett dimljus än med ett halvljus wink

blacken
15 december 2009 ·

Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

Typ vid dimma kanske? tonguelol
och för mig så har det/dom funkat som det är tänkt vid körning i dimma många gånger.. smile även vid kraftig nederbörd modell regn,snö/snörök så är dom användbara i sådana situationer som "kräver" att ljuset "går under" det siktnedsättande väderleksförhållandet som råder vid aktuell situation. Visserligen så kan man inte kvista på i normal fart. Men det är mycket mera behagligare för ögonen, än om man envisas med halvljus..

Senast redigerat av blacken (15 december 2009)

chrizz Administratör
16 december 2009 · 11 780 Inlägg

blacken skrev:

Seriöst alltså, i vilken situation kan dimljus vara användbart?

Typ vid dimma kanske? tonguelol
och för mig så har det/dom funkat som det är tänkt vid körning i dimma många gånger.. smile även vid kraftig nederbörd modell regn,snö/snörök så är dom användbara i sådana situationer som "kräver" att ljuset "går under" det siktnedsättande väderleksförhållandet som råder vid aktuell situation. Visserligen så kan man inte kvista på i normal fart. Men det är mycket mera behagligare för ögonen, än om man envisas med halvljus..

Jag håller inte med. De må heta dimljus, men jag har aldrig någonsin funnit det bättre med dimljusen i dimma än med halvljusen. Visst blir det inte riktigt lika "upplyst dimma" med bara dimljusen, men man ser ändå bättre med halvljusen tycker jag. Dimljusen är så pass svaga att det blir i det närmaste oanvändbart i mörker. Halvljus ger bättre sikt trots dimma imho.

Än så länge tycker jag inte att någon har lyckats motivera deras existens tillräckligt bra för att övertyga mig om att de inte är totalt onödiga smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
turboforssen Telge Drifting Team
16 december 2009 · 5 398 Inlägg

om man ska se riktigt bra i dimma ska man ju ha gula dimljus å helst halvljus åsså smile
annars är dimljusen bara bra till att se div djur i vägkantena på landsbygden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Knugcab
16 december 2009 · 5 111 Inlägg

Dimljusen är väl olika effektiva på olika bilar också...
Saken är ju den att de ska lysa lågt, "under" dimman (dock är det som du säger, mycket sällan det har nån effekt)...
Halvljuset vill på att reflekteras i dimman och kan ge en sämre sikt så därför ser jag inte poängen med dim+halv...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hamilton
16 december 2009 · 8 864 Inlägg

Använder aldrig dimljus, dom är helt enkelt värdelösa.
I dimma och mörker så ser jag inte ett skit med parkering+dimljus och i kombination med heljuset så är de lika illa, dimljusen fyller ingen som helst funktion.
Dimljusen på min är bara för syns skull och inget annat.

Senast redigerat av Hamilton (16 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Iam2fast4U
16 december 2009 · 1 534 Inlägg

dimmljus + bilträff = fränt!!

det de ska användas till...,

BMW E34 "538" (1990)
MilleN
16 december 2009 · 9 108 Inlägg

Måste ju erkänna att man kollar en gång extra på vad det är för bil man möter om det är park-ljus + dimljus påslaget, brukar ju vara speciella bilar eller helt original saab/volvo. Visst är det lite snyggt wink Kör med det på ibland, tog även bort parkeringsljusen på min så det blev ännu fränare än alla andra raggare som kör runt i stan wink

evilaudio
16 december 2009 · 16 195 Inlägg

min bil har inga dimmljus så..haha

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Remiss
16 december 2009 · 1 339 Inlägg

Dimljusen lyser ju upp mycket på sidorna vilket gör att man kan se potentiella kollisionsrisker som inte redan är på vägen tidigare..

Annars säger det väll sig självt, dimljus = till för användas när det är dimma? Om inte dimljusen hade gett ett bättre ljus än halvljusen vid tät dimma så hade nog inte biltillverkarna byggt in det.

IceEyes Varningar: För många..
16 december 2009 · 2 552 Inlägg

När: I laglig användning blir det endast i dagsljus.

Varför: Det ser fräsigt ut.


I tät dimma eller kraftig nederbörd har dimljusen ingen vidare effekt då räckvidden är alldeles för klen.


På mina förra MB 190 fungerade det dock hyfsat då dimljusen satt inbakad i huvudstrålkastarna, dvs högre upp.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang