Fruset lås!

SteffoRR
19 december 2009 · 6 Inlägg

kommer inte in i min bil. bilen är en v70 -98. låser inte upp när jag trycker på "unlock" på nyckeln. sätter nyckeln i förardörren och provar men den snurrar ett kvarts varv åt vardera håll men jag får inte upp dörren. provade även bagageluckan men utan framgång för där kunde jag uinte snurra runt nyckeln. kan det vara för att det är fruset som det inte går och kan jag värma det på ngt vis utan att skada ngt.

Toyota Yaris T-Sport "Super Red" (2001)
bollen1986
19 december 2009 · 3 714 Inlägg

värm på nyckeln med en tändare (inte för mycket) och stoppa in i låset så borde det tina upp

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
19 december 2009 · 1 778 Inlägg

min bil frös ihop i låsen, hade ingen tändare på mej så ja satte munnen mot nyckel hålet o blåste in luft, de tinade upp direkt:) Annars tar du en hårfön eller nåt. Kanske varmluftspistol, men var inte för nära då kan du bränna lacken.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Arcangelus <3 Japs
19 december 2009 · 680 Inlägg

Lås-olja och ett j*vla massa "flåsandes"....

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
NissanMotorsport
19 december 2009 ·

eller ställ en stol med en kupévärmare på riktad mot låset smile

Lanjin
19 december 2009 · 757 Inlägg

och efter du fårr upp låset med värme eller dylikt kom ihåg att smörja upp låset så inte det blir nå fukt som kan frysa igen

zapparn_
19 december 2009 · 257 Inlägg

haha jag har också en 98 v70 big_smile men jag hade turen att bagageluckan och passagerar dörren  bak låstes upp big_smile fick klättra in sedan bara det av mot ett varm garage. stog där i över en timme hela bilen blev ren från snö och is med inte fan funka låsena igen.. så jag blev less och for därifrån.. efter jag varit ute och åkt i kanske 1.5h med full värme och tryckt på lås/låsupp knappen på dörren ett par gånger så ville det till slut funka igen big_smile

är ju riktigt jobbigt att även om man kommer in i bilen och drar upp pinnarna så är inte dörrarna upplåsta endå sad

lucather
19 december 2009 · 112 Inlägg

Jag var tvungen att blåsa i nyckelhålet på bilen. Jag fick upp låset men det frös desto hårdare av fukten i utandningsluften.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Iveskold
19 december 2009 · 193 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
min bil frös ihop i låsen, hade ingen tändare på mej så ja satte munnen mot nyckel hålet o blåste in luft, de tinade upp direkt:) Annars tar du en hårfön eller nåt. Kanske varmluftspistol, men var inte för nära då kan du bränna lacken.

funkar skit bra o blåsa big_smile

Brandis Diktator
19 december 2009 · 968 Inlägg

Arcangelus skrev:
Lås-olja och ett j*vla massa "flåsandes"....

att bara flåsa på tillför kanske ett tillfällig lösning, men med låsolja så smörjer ni upp det inför nästa gång... utandningsluft innehåller ju som alla är bekanta fukt = fryser på igen

Remiss
19 december 2009 · 1 339 Inlägg

Tycker bara att det inte finns någon speciellt bra lösning på hur man kan förebygga att låsen inte fryser. Använder man låsolja så håller inte det så länge tycker jag. Finns det inte någon mer fettig produkt som stannar kvar och skyddar?

81an
19 december 2009 · 566 Inlägg

Likadant på min v70, hjälpte inte med att elda på nyckeln, värmepistolen nästa..

uhlin
19 december 2009 · 2 834 Inlägg

En plastpåse fylld med varmt vatten och lägg mot låset så tinar det strax. (obs. Häll inte ut vattnet utan lägg påsen mot låset)

ironhead volvoraggare
19 december 2009 · 4 776 Inlägg

skulle nog ta en braständare och värme med sen på med listskydd runt listerna osv osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
engolf
19 december 2009 · 3 235 Inlägg

Jag tycker också att låsolja inte hjälper så mycket i längden. Den oljan är tynnflytande och försvinner fort och man får problem igen så fort man t ex tvättar bilen.
Lösningen är att pressa in fett i låset, motionera det fram och tillbaka flera gånger, och sedan torka bort överflödigt fett. Ja, nyckeln blir kladdig de första dagarna, men man slipper sitte på huk och blåsa i nyckelhålet...

Moparboy440
19 december 2009 · 4 682 Inlägg

lösningen är att man pissar i låset varje gång innan man ska låsa upp. Ja, nyckeln blir kladdig , men man slipper sitte på huk och blåsa i nyckelhålet...

Aldin AT Däck
19 december 2009 · 501 Inlägg

jag sprutade i glykol o mitt lås o sen lite olja o silikon har allri frusit sen dess

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
NissanMotorsport
19 december 2009 ·

Moparboy440 skrev:
lösningen är att man pissar i låset varje gång innan man ska låsa upp. Ja, nyckeln blir kladdig , men man slipper sitte på huk och blåsa i nyckelhålet...

ska inte köpa bil av dig då wink skulle nog bara göra så om jag stod helt naken ute i -30 2 mils radie snööken..efter ha kommit undan en hysterisk mördare som har sytt fast munnen på mig så ja inte kan blåsa i nyckelhålet.. tongue

Senast redigerat av NissanMotorsport (19 december 2009)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
19 december 2009 · 2 203 Inlägg

Moparboy440 skrev:
lösningen är att man pissar i låset varje gång innan man ska låsa upp. Ja, nyckeln blir kladdig , men man slipper sitte på huk och blåsa i nyckelhålet...

Haha lol

Aldin skrev:
jag sprutade i glykol o mitt lås o sen lite olja o silikon har allri frusit sen dess

Låter vettigt. Ska prova det på min då jag oxå har problem med fukt i låset som fryser.

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
20 december 2009 · 350 Inlägg

Slå i en mejsel å vrid utav bara fan! Fungerade fint på Saaben förra vintern.. tongue
Men de va ju en gammal ful 900 86a.. tongue

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang