3476
Sök

Farlig temp för motorolja?

2 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Vid vilken temperatur tappar oljan dess förmåga att smörja?
Oberoende viskositets typ samt varesig det är hel, halv, delsyntet, mineral m.fl.

Har en temperatur på kring 120-150 grader på oljan, förutsatt att nu givare samt mätare fungerar.
Provat olika givare, på lite olika platser samt med olika mätare, allt från dyra till billigare modeller.

Kör en bil med turbo, utan oljekylare. Lugnkör, sällan gaspådrag.
Något som står fel tro?

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
21 december 2009
Hmmm kan inte tempen på oljan när den tar verklig skada,

Men vid inspererande körning med min S2á så låg oljetempen inte mycket mer än 120 någon gång alls....
o körde man sen lite längere så kyldes den dic fort ner....

o detta om jag nu minns rätt,,,, smile

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

648 Inlägg
21 december 2009
120-150 grader med en vanlig motorolja är ju direkt skadligt skulle jag vilja påstå

3 235 Inlägg
21 december 2009
Det beror på vilken olja du kör med. Vissa oljor klarar höga temperaturer, andra inte.
Men 150C låter ganska mycket, då åldras oljan snabbt och förlorar sina smörjande egenskaper.
Vad är det för bil? är turbon olje och vattenkyld?
Kanske du borde investera i en oljekylare.

4 001 Inlägg
21 december 2009
varje 10 graders höjning över normal driftstemp halverar livslängden har jag för mig.

min oljetemp brukar gå upp till knappt 130 grader inne på SS, transporterna ligger den på ca 90-100 grader

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

498 Inlägg
21 december 2009
Investera i en oljekylare nu!

Man brukar väl säga att en normal driftstemp är 80 grader och sedan ökar det lite om man pressar lite.
Men högre än 120grader skulle jag absolut inte köra.
På min s4:a med oljekylare så kommer jag inte ens upp i 80grader vintertid vid normal landsvägskörning.
Senast redigerat av enpatte (21 december 2009)

Sök