mickecorrado skrev:
Mycket fina bilder.
Tänk om vi kunde ha så fint väder här nere i skåne.
Tack Micke!

Ja, kan ju tala om att här nere i byn var det tungt och grått hela dagen på grund av sjödiset, tog lite bilder här nere innan pappa tog med mig upp på högkullen så jag fick se ljuset:
Sjödis över Hällekis, 13 januari 2010.Men det finns ju olika sätt att lösa det när ljuset är tråkigt. Man kan till exempel leta efter färgstarka motiv!
Falkängen, Hällekis, 13 januari 2010.
Ett av husen på Falkängen i Hällekis, 13 januari 2010.Man kan också gå närmare, det här är ändå inte närbilder på något vis, men utsnitt och urval ger ibland helt andra intryck än hela överblickar:
Ett av husen var uppenbart inte uppvärmt. Skön kontrast mot de "vanliga" bilderna av färgstarka fönster på vitputsade hus i sydligare länder...
Falkängen 13 januari 2010.
Brr. Känner ju inte precis för att gå in och värma mig i huset... Falkängen 13 januari 2010.Ett sätt till att ta sig runt trist grådassigt ljus (eller som för mig som sällan får kroppen att fungera just när ljuset är bra och lusten finns) är att leka i mörker i stället. Gärna med stativ. Jag plåtar ju ofta frihand på konstiga slutartider jag...

Miljöer som ser rätt trista ut i dagsljus kan förändras rätt mycket när mörkret faller... (13/1 -10)
... men när gatubelysningen är igång kan det bli lite spännande! Frihand 0,4 sekunder. (12/1 -10)Såg nu när jag fixade till bilderna att utsnittet inte stämde precis, men det är ändå tydligt vad som händer... Jag tog mig inte ut i solljuset, varken igår eller idag tyvärr.
Några bilder till från högkullen på kvällen, nu när jag tittat igenom alla bilder lite bättre:
Mitt älskade träd igen! När det är klart blir det aldrig frilagt på samma sätt som det blev i sjödiset! Fördel!
Såg mycket grådassigare och dimmigare ut innan jag körde nivåer och "lyfte" loss det från bakgrunden.
Här är det också ont om ljus. 1/30 sekund blev det.Igår låg jag i garaget under några soliga eftermiddagstimmar, och när jag var klar med mitt bromsoksbyte var det såklart mörkt. Lite frustrerad över att ständigt behöva välja och inte ha energi till både mina vardagsmåsten och mitt fotograferande knäppte jag några pliktskyldiga vinterbilder på väg hem från garaget, det är 300 meter att gå.
Liten lek med frostiga grenar och gatlampa. 0,3 sekunder på frihand med högt iso-tal.
Liten lek med frostiga grenar och gatlampa. 0,3 sekunder på frihand med högt iso-tal. Som sagt, det GÅR att göra bilder även i skitväder. Det svåra då är snarare att hitta lusten och inspirationen. Kanske bidrog jag till några tokiga ideer åt någon med det här inlägget i alla fall?!

// Ellen