4839
Sök

Hjälp med att snabbt lösa ny nyckel utifrån ett avbrutet orginaldito på en Suzuki Swift -01 eller alternativ lösning.

1 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Problemet är följande:

Jag lyckades bryta av min enda nyckel i tändningslåset häromdagen. Jag lyckades få ut den biten som lossnade ur tändningslåset. Dock står bilen på ett väldigt dumt ställe och jag måste/vill få bort den så fort som möjligt. I övrigt så har bilen en startspärr i nyckelskaftet och rattlåset är följaktligen låst. Någon som har ngt förslag på billigaste/snabbaste lösning?

För att lösa mitt uppenbara problem med att få bort bilen så snabbt som möjligt så har jag funderat i dessa banor:

- Limma ihop nyckeln. Kanske skulle jag få ihop det med epoxylim så jag kan få kört bort bilen. Vill dock inte riskera att biten fastnar i tändningslåset.

- Laga nyckeln. Finns det låssmeder som kan laga en sådan nyckel?

- Kopiera nyckeln. Kan man kopiera en trasig nyckel? Isf vem gör det bäst och behövs det ngt speciellt nyckelämne? Min tanke var ju då att plocka ur transpondern ur den trasiga nyckeln och tejpa fast på den nytillverkade.

- Beställa nyckel. Har fått för mig att man kan beställa nyckel från Suzuki. Det lär väl ta tid innan man får den och lär vara skitdyrt? Visserligen skall jag väl göra det så småningom ändå.

- Bogsera bilen. Finns det ngt sätt att bogsera bilen trots att rattlåset är låst? Är inte så sugen på att förstöra rattlåset, för att få bilen styrbar, om jag nu ens kan göra det?

- Bärga bilen. Ja det är ju en slutlig lösning jag får ta till. Kostar dock 2000:- i runda slängar och det vill jag gärna undvika.

Det finns en bild på nyckeln om det skulle underlätta: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=825059

Tacksam för svar.

Jävel
2 018 Inlägg
25 december 2009
Du kanske kan få upp den på ett släp, eller ännu bättre om någon har en dolly?.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök