2212
Sök

"Uppslagsverk" - Uttal

272 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
MrJAM skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
Jag fortsätter hur som helst, folks reaktioner verkar vara väldigt blandade.

Absolut, gör så! Jag finner det själv lite intressant att faktiskt inse att man själv och hela ens omkrets uttalar märken fel, bara för att folk här nere tenderar att "prada lidda med bonnadialegt" så att säga.

Eller fel och fel... Mindre korrekt iallafall. lol

Skoj läsning hur som helst.

Kul att du tycker det!

Jag håller med dig, mycket som man uttalar på ett sätt i flera år och sen inser man att det uttalas helt annorlunda smile.

Tuffhaggman skrev:
*Hört alldeles för många som uttalar wastegate som westgate. Detta kanske kan vara värt att ha med på din lista också?

Ja, det stämmer, tack, jag får lägga till det!

Iam2fast4U skrev:
http://www.ultimatecarpage.com/forum/general-automotive/19404-how-pronounce-car-names.html

kanske till nån hjälp

Jatack, har sett den där, men även den killen/tjejen har gjort en del fel så jag vågar inte lita på alla ord. Men en del stämmer ju, så tack!

Phaetoon skrev:
jag säger nog snarare xenon med dubbel n. dvs zennon/sennon

Du har en poäng i det, ska "forska" lite i det så får jag fixa det sen.
Senast redigerat av Nicklas-med-ck (28 december 2009)

2 751 Inlägg
28 december 2009
Tycker många uttalar Mitsubishi = Mishi bishi, ( Mitsu Bishi ska de va smile

Sen Skoda uttalar man egentligen Škåda (Š=Ch)
Senast redigerat av DasAuto (28 december 2009)

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
26 544 Inlägg
28 december 2009
erixon89 skrev:
Har aldrig hört någon säga Imm-pre-tsa 

Eller senån till xenon.

Titta på serien "Top Gear" till exempel, så får du höra engelsmän uttala "Impreza" som "Imm-pre-tsa".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Killen med idéer.
193 Inlägg
28 december 2009
För det första, ska man beskriva uttalen av diverse ord, så kanske man ska hålla sig till ETT språk.
För det andra, så uttalas fan inte Supra, Suupra. Snarare Suppra.

- True to the Source -

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 december 2009
Minitaylor skrev:
För det första, ska man beskriva uttalen av diverse ord, så kanske man ska hålla sig till ETT språk.
För det andra, så uttalas fan inte Supra, Suupra. Snarare Suppra.

Säger du att saker är supper-kul också då eller?

Bilen är suuper altså suupra!

7 120 Inlägg
28 december 2009
Såhär har jag alltid sagt iallafall.. smile

Supra = Suupra
Impreza = Impreesa
Gallardo = GaLLardo
Xenon = Zeenån

Men nåt jag har svårt för är Cosworth.. Jag säger Kossvort.. sad
Senast redigerat av Aerodynamik (28 december 2009)

Meister
6 763 Inlägg
28 december 2009
Buick är något som folk inte kan säga. De säger Bjuk. Bjuick uttalar man det! Någon som kan berätta hur man uttalar det japanska stuket "bossosuko" eller hur man nu stavar de?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 december 2009
Peugeot-Peshå det heter ju perchchchchhå

Och impreza heter inte Im-preTsa utan impresa.

xenon heter sennån

.... fan o eld alla är vi ju inte stockholmare för satikens...
Senast redigerat av AcesHigh666 (28 december 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

6 700 Inlägg
28 december 2009
Xenon = Ex-on

För mig iallafall. Men,

Hur kommer det säg att vissa säger "Chrysler Vo-ache" när bilen ändå heter "Chrysler Voyager"

De/Dem

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
28 december 2009
xenon är en gas som uttalas är senåån precis som andra gaser( neon neåån, argon argåån, krypton kryptåån, radon radåån) inget X med i nåt uttal heller. Inget jag har bestämt men så är det.
Finns ju även Citroen Xantia (santia).

Tydligen säger man Renault Espace som "espass" nog för att på engelska borde de vara mer logiskt att uttala det "i-spejs" =extra utrymme big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 200 Inlägg
28 december 2009
Många verkar gilla att uttala XENON med ett utdraget e, "xeenon", men det kan mycket väl vara dialektalt. Jag är intresserad av hur dessa personer uttalar namnen på exempelvis gaserna argon och freon smile

Gallardo är, som många redan påpekat, ett spanskt ord, liksom Murciélago och bör således uttalas med J-ljud.

I övrigt är det hela ett synnerligen luddigt ämne, då bilmärken är namn som endast kan uttalas korrekt på sina respektive språk. Trådskaparens beskrivning av Impreza är förvisso tydlig, men den gäller det engelska uttalet. Japanerna själva säger "impressa", så jag ser inte varför vi svenskar skulle välja att säga "imm-pre-tsa" (engelska) istället för det försvenskade "impresa", som för övrigt matchar italienarnas uttal av ordet (Ja, impresa är ett italienskt ord som subaru lånade till sin bilmodell).

Ska man tillämpa det engelska uttalet på det utländska namnen blir det i så fal felaktigt att säga "königsegg", det är nämligen ett tyskt namn.

Ett annat förtydligande som kan vara värt att lägga till är det faktum att DOHC (Dual overhead camshaft) stavas DOHC, alltså inte DOCH (Dual overcamshaft head?).
Senast redigerat av Minister (28 december 2009)

Lastbilschaffis
811 Inlägg
28 december 2009
ännu bättre?  kan vi inte skippa tråden & låta alla besserwissers som ska vara duktiga på stavning & uttal låta folk vara? finner ni nu det irriterande och jobbigt att läsa/höra vad alla folk skriver/uttalar för fel enligt er kan ni ju skaffa ett eget forum? visomskriverrättsvenska.nu

gällandes uttal så bor vi i sverige & inte nåt förbaskat england där de säger impretsa osv.  Vi  försvenskar många ord och thats it liksom smile

1 200 Inlägg
28 december 2009
kaxxen skrev:
ännu bättre?  kan vi inte skippa tråden & låta alla besserwissers som ska vara duktiga på stavning & uttal låta folk vara? finner ni nu det irriterande och jobbigt att läsa/höra vad alla folk skriver/uttalar för fel enligt er kan ni ju skaffa ett eget forum? visomskriverrättsvenska.nu

Förlåt, men det där låter oerhört enfaldigt. Känner du dig förnedrad av lärare som försöker lära dig saker i skolan också? Jag tvivlar väldigt starkt på att trådskaparen menade att trampa på någons tå, han har ju för bövelen suttit och knåpat ihop en lång lista för att folk som vill lära sig ska få en chans att göra det.

Finner du det irriterande att läsa om uttal och stavning har du inget i den här tråden att göra. Akta dig för ordböcker i fortsättningen, jag har hört att sådana ska innehålla massor av rättstavade ord wink
Senast redigerat av Minister (28 december 2009)

7 120 Inlägg
28 december 2009
Rätt ska vara rätt!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 december 2009
Aerodynamik skrev:
Rätt ska vara rätt!

Annars är det fel!

12 086 Inlägg
28 december 2009
Senån utan betoning är de ända som låter vettigt.. Seenån kan kan gå med på. Äcksån? Lixom vafan..

Någon tog upp Buick.. jag har alltid sagt Bjuick tills för en stund sen, alla jag känner säger Bjuck så jag orkar inte tjafsa, båda låter ju helt ok. I USA säger dom ju iofs Bjuick..

Sen har vi min favorit Maxima.. jag uttalar det utan betoning med långt A, men vissa säger det med kort A.

Lastbilschaffis
811 Inlägg
28 december 2009
Minister skrev:
kaxxen skrev:

Förlåt, men det där låter oerhört enfaldigt. Känner du dig förnedrad av lärare som försöker lära dig saker i skolan också? Jag tvivlar väldigt starkt på att trådskaparen menade att trampa på någons tå, han har ju för bövelen suttit och knåpat ihop en lång lista för att folk som vill lära sig ska få en chans att göra det.

Finner du det irriterande att läsa om uttal och stavning har du inget i den här tråden att göra. Akta dig för ordböcker i fortsättningen, jag har hört att sådana ska innehålla massor av rättstavade ord wink

ja bryr mig inte.  e bara mest less på alla som ska vara så duktiga & påpeka, folk är folk.

Kommer alltid finnas felstavning & yada yada yada. jag skriver som jag skriver & det är inte alltid perfekt för min del.
Senast redigerat av kaxxen (28 december 2009)

1 217 Inlägg
28 december 2009
Jag säger alltid äcKsenåån (xenon) som de flesta andra i min bekantskapskrets. 
Andra gaser är i samma stil, argåån (argon), radåån (radon) osv.

12 086 Inlägg
29 december 2009
Ksj skrev:
Jag säger alltid äcKsenåån (xenon) som de flesta andra i min bekantskapskrets. 
Andra gaser är i samma stil, argåån (argon), radåån (radon) osv.

Ja men man säger ju Senåån som radåån, säger du Ärradånn kanske? tongue

Steker som aldrig förr
503 Inlägg
29 december 2009
http://www.youtube.com/watch?v=1KStbXLVxy8 vad man bör och inte bör. MAN BÖR lyssna på valentino balboni när han uttalar GALLARDO. spola till 1.40

GALLARDO uttalas det och INGENTING annat. TACK FÖR MIG

8-)

Sök