Köpt bil, säljaren döljde en MASSA fel!

strawberri
3 januari 2010 · 11 Inlägg

hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Han döljde en massa fel som var på bilen bla är den totalt rostskadad på bakvagnen + blakarna vilket man måste byta ut ALLT till origonaldelar som komemr kosta multum. bilen gick som ni förstår inte genom besiktningen... det var även fel på hjullagren bak o fram som måste bytas ut...

jag vill häva köpet och få penagrna tillbaka men killen vägrar svara på telefon och sms. vad ska jag göra?? sad

Opel is tha shiit!! :D
Saab_Diana
3 januari 2010 · 401 Inlägg

så du menar att du inte märkte att hjullagrena behövde bytas ut?provkörde du den ens?

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 januari 2010 · 3 180 Inlägg

byta balkarna till originaldelar? fixa fram en polare med svets och lite stålplåt så går det väl på ett par hundra.

sen är det väl sånt man brukar titta innan man köper bilen wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Hallon1911
3 januari 2010 · 122 Inlägg

Det är köparens ansvar att kontrollera bilens skick...

volvodrifter
3 januari 2010 · 342 Inlägg

kolla med din huyndai verkstad minns jag inte fel så finns det en kampanj på dessa bilar då dom byter ut bakvangsbalken kosnadsfritt.

tyvär måste jag hålla med dom andra att det e köparens ansvar att kontrollera bilen och är kvitto skrivet så e det bara att stå kvar i det blå skåpet och skämmas..

zijaa Bilmekaniker
3 januari 2010 · 1 354 Inlägg

Men om han fortfarande är ägaren till bilen, men inte svarar på telefon så skit i köpet. sen kan du skylla på att han inte svarade... så hade jag gjort wink

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
R1kard V-Power
3 januari 2010 · 1 186 Inlägg

zijaa skrev:
Men om han fortfarande är ägaren till bilen, men inte svarar på telefon så skit i köpet. sen kan du skylla på att han inte svarade... så hade jag gjort wink

Men hon har ju betalat bilen!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
maco
3 januari 2010 · 1 207 Inlägg

strawberri skrev:
hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Han döljde en massa fel som var på bilen bla är den totalt rostskadad på bakvagnen + blakarna vilket man måste byta ut ALLT till origonaldelar som komemr kosta multum. bilen gick som ni förstår inte genom besiktningen... det var även fel på hjullagren bak o fram som måste bytas ut...

jag vill häva köpet och få penagrna tillbaka men killen vägrar svara på telefon och sms. vad ska jag göra?? sad

1. Betala aldrig utan att skriva på regbeviset.
2. Döljde? Hur? Eller var det bara så att du inte kollade under bilen?
3. Varför originaldelar?

snapshot
3 januari 2010 · 908 Inlägg

Jag själv skulle då aldrig köpa en bil utan att kunna ha tillgång till regbeviset då han kan sälja en stulen bil..

trippelturbo Trucker
3 januari 2010 · 2 710 Inlägg

Håller med resten.. du får stå för all skit. tyvärr.

Det är köparens ansvar att kolla att bilen är i gott skick.

Jag brukar säga: jag står för allt skit på bilen så länge jag ser baklysen, sen är det upp till köparen.

Allt fel på bilen kan du ej göra ngt åt med honom, men det där med regbeviset. kontakta vägverket i första hand, sen så kanske polisen ?

Lycka till!

Fart missbrukare
M103
3 januari 2010 · 1 570 Inlägg

Jag hade ju också hållit en låg profil om jag sålt en trasig bil. J'vligt fult gjort men såna är ju människorna (tjuvar och pack) och det finns inte mycket mer att göra än fixa bilen antar jag. Beklagar oturen.

Senast redigerat av M103 (3 januari 2010)

einherjer
3 januari 2010 · 587 Inlägg

Du som köpare har undersökningsplikt som det så fint heter , dvs sånt man ser med blotta ögat eller hör kan man ej påpeka som dolda fel , mao säljaren går fri. Sen kan man ju diskutera om det var så snyggt att sälja bilen så men det är ju en annan femma , vidare så kan man ju ställa sej den frågan själv också när man är å kollar på en bil: undrar varför den inte är besiktad.

Häva köpet och få pengarna tillbaka kan du dessvärre glömma.

Senast redigerat av einherjer (3 januari 2010)

Dansken_fire
3 januari 2010 · 254 Inlägg

säger som andra köparen som ska ha check på det... + att man köper inte en bil som man inte fått skriva på papperna på , den kan vara snodd osv... synd du kan inte anmäla han eller något sånt

tråkit köpt , men lycka till

mulleri
3 januari 2010 · 508 Inlägg

jag slutar aldrig förvånas av folk...

Bmw_Bertil Ljud freak !
3 januari 2010 · 928 Inlägg

livet är hårt men låter som du åkt på en blåsning, Hoppas bara du får buckt med det.

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
MeloveGolf Vw trimmare
3 januari 2010 · 2 995 Inlägg

strawberri skrev:
hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Du skulle haft nån med dig som kan bilar som hade kollat om den var rostskadad/hjullager osv
och tyvärr är kvitto aldrig någon garanti, såna som blåser folk vet det inte ens säkert att han äger bilen och om han gör det kan han stöldanmäla bilen och få tillbaks den..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
gamlingen
3 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Om han inte fixar regbevis kan du ju alltid *felparkera* nånstans. Sådana böter går till ägaren,dvs säljaren. men ringa vv och polis tjänar ingenting till,vad ska dom göra ?

MrJAM
3 januari 2010 · 1 464 Inlägg

Jag skulle hellre ställa mig frågan om du köpt bilen av den rätta ägaren överhuvudtaget innan du börjar fundera på felen på bilen.

Häleri och god tro i all ära, men hela förfarandet är uppåt skogarna. Och då snackar vi inte norrlands skogar. För allt vad vi vet kan du bli stoppad av polisen vilken dag som helst då "du kör runt i en bil anmäld stulen"...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
cheffer
3 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Gör en anmälan, det är bättre säkerhet nu än förut för begagnatköp och i vissa fall kan köpet hävas, har du kvittot så finns det en större chans att det går. Om inte så ta och hälsa på en sväng och tala ut med personen i fråga

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
TLO
3 januari 2010 · 1 062 Inlägg

Utnyttja att han står som ägare, det brukar ju buset göra åt andra hållet!

"You Go, we go!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang