Köpt bil, säljaren döljde en MASSA fel!

Boostrider Försöker iaf
4 januari 2010 · 1 998 Inlägg

evilaudio skrev:

caromania skrev:

wrapman skrev:
Jo men du kan inte bara gå lös med lite plåt och en svets, balken är bärande och besiktningsmannen kommer syna ju syna den som aldrig förr vid ombesiktningen och kolla hållfastheten. Så det måste göras otroligt väl om det ska gå igenom. Allt beror iof på hur pass illa det är.

Det är snarare enklare att svetsa balkar än karossplåt.

exakt.. gör man en dålig svetsfog så gör de ju inget för de går ju alltid att dölja me uunderredsmassa.

Håller med de andra

Bara de svarar bra när de slår med hammaren så är de nöjda. Dock är de väl aldrig fel att få beröm för bra lagningar. Men svårt att svetsa balkar är de INTE om man kan hantera en svets någorlunda. Tidskrävande om man gör de seriöst JA.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Ghost_Face
4 januari 2010 · 517 Inlägg

Du kan ju till och börja med att försöka spåra upp snubben och kolla så han verkligen är ägaren av bilen och kanske fråga lite snällt om du kan få häva köpet...?

Har du tur kanske det är en schyst kille med inte allt för stora penningbesvär så kanske han går med på det. Men räkna inte med några glada miner för det tongue
Har du otur kan bilen vara stulen eller liknande och då står du där med vare sig bil eller några pengar.

strawberri
5 januari 2010 · 11 Inlägg

jag har ena delen av reg beviset och hans mamma står som ägare på bilen, jag kanske inte kan göra nåt åt felen som han inte berättade om MEN jag kan anmäla honom för bedrägeri för att han inte skickat pappren som vi kommit överens om och som vi skrev i kvittot "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Han döljer ju något iomed att han vägrar svara på telefon eller sms hade han varit oskyldig till det vi "anklagar" honom för hade han ju om han varit "normal" självklart försvarat sig, men ICKE!

ang svetsning så får man väl inte svetsa själv i en bärande balk på en bil? utan det skall väl göras på verkstad?

Opel is tha shiit!! :D
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 januari 2010 · 3 180 Inlägg

strawberri skrev:
jag har ena delen av reg beviset och hans mamma står som ägare på bilen, jag kanske inte kan göra nåt åt felen som han inte berättade om MEN jag kan anmäla honom för bedrägeri för att han inte skickat pappren som vi kommit överens om och som vi skrev i kvittot "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Han döljer ju något iomed att han vägrar svara på telefon eller sms hade han varit oskyldig till det vi "anklagar" honom för hade han ju om han varit "normal" självklart försvarat sig, men ICKE!

ang svetsning så får man väl inte svetsa själv i en bärande balk på en bil? utan det skall väl göras på verkstad?

klart man får svetsa själv

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
erixon89
5 januari 2010 ·

Du får svetsa hur mycket du vill bara det duger åt bilprovningen?

turbodeath
5 januari 2010 · 2 452 Inlägg

får väl hoppas att du inte betalade för mycket för bilen då?men jävligt dumt att köpa bil utan regpapper...håller med alla andra...kör inte bilen förrän du har papper på att du äger bilen,sen det där med dolda fel är jävligt svårt man kollar innan är svårt att häva köpet på grund av det...min bil hade med dolda fel men inte kunde jag göra nått åt det,besiktningspapprerna var ju i ordning så det är svårt det där

döden kommer tillbaka
Xuri One Man Clan
5 januari 2010 · 4 287 Inlägg

om du inte får tag på han och han inte verkar vilja bli "nådd" heller så parkera bilen jävligt dumt nånstans så hör han nog av sig när han fått massa böter å betala...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Louksor
5 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Om det är hans mamma som står som ägare så är det henne du ska prata med och även göra affär med.
Om du och han som sålde bilen skrev kvitto så borde mamman varit med och skrivit kvitto istället för säljaren.
Samma sak med "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Säljaren är inte ägaren, säljaren kan ej skriva på regbeviset, det måste ägaren göra = hans mamma.

Det du kan göra är att ta kontakt med mamman som står som ägare och förklara läget med dolda felen och väntan på regbeviset, samt att hennes son inte svarar i telefon.

Det är ju hennes bil (iaf på pappret) så hon kanske kan ordna upp detta.
Hon blir ju drabbad oxå vid en eventuell anmälan då det är hennes bil.


När köpte du bilen ?
regbevis bör man få hem inom 1 vecka från beställning, oftast tar det bara ett par dagar..



strawberri skrev:
jag har ena delen av reg beviset och hans mamma står som ägare på bilen, jag kanske inte kan göra nåt åt felen som han inte berättade om MEN jag kan anmäla honom för bedrägeri för att han inte skickat pappren som vi kommit överens om och som vi skrev i kvittot "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Han döljer ju något iomed att han vägrar svara på telefon eller sms hade han varit oskyldig till det vi "anklagar" honom för hade han ju om han varit "normal" självklart försvarat sig, men ICKE!

ang svetsning så får man väl inte svetsa själv i en bärande balk på en bil? utan det skall väl göras på verkstad?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
strawberri
5 januari 2010 · 11 Inlägg

vi har försökt ¨nå hans mamma men det finns inget numer till henne hmm


Louksor skrev:
Om det är hans mamma som står som ägare så är det henne du ska prata med och även göra affär med.
Om du och han som sålde bilen skrev kvitto så borde mamman varit med och skrivit kvitto istället för säljaren.
Samma sak med "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Säljaren är inte ägaren, säljaren kan ej skriva på regbeviset, det måste ägaren göra = hans mamma.

Det du kan göra är att ta kontakt med mamman som står som ägare och förklara läget med dolda felen och väntan på regbeviset, samt att hennes son inte svarar i telefon.

Det är ju hennes bil (iaf på pappret) så hon kanske kan ordna upp detta.
Hon blir ju drabbad oxå vid en eventuell anmälan då det är hennes bil.


När köpte du bilen ?
regbevis bör man få hem inom 1 vecka från beställning, oftast tar det bara ett par dagar..



strawberri skrev:
jag har ena delen av reg beviset och hans mamma står som ägare på bilen, jag kanske inte kan göra nåt åt felen som han inte berättade om MEN jag kan anmäla honom för bedrägeri för att han inte skickat pappren som vi kommit överens om och som vi skrev i kvittot "säljaren skickar reg beviset när han fått hem dom på posten och själv skrivit på".
Han döljer ju något iomed att han vägrar svara på telefon eller sms hade han varit oskyldig till det vi "anklagar" honom för hade han ju om han varit "normal" självklart försvarat sig, men ICKE!

ang svetsning så får man väl inte svetsa själv i en bärande balk på en bil? utan det skall väl göras på verkstad?

Opel is tha shiit!! :D
dawwe ...has left the building...
5 januari 2010 · 4 474 Inlägg

"Ordna" en billig p-bot (300kr är det lägsta har jag för mig...) så skall du se att säljaren (eller dennes mor) kommer att höra av sig högst troligt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Det där med papperna är ju helt klart hans fel, och du kanske kan vända dit folk rekommenderat dig för att klara upp det. Sånt pack borde det vara skottpengar på.

Men det där med "felen" är ju bara rent skitsnack... hur skulle man kunna gnälla på det?vad skulle man säga?

"buhu jag köpte en bil som inte var som jag tänkt mig eftersom att det fanns fel som jag glömde kolla och därför ångrar jag mig, kan jag få mina pengar?"

Hade någon kommit och skulle lämna tillbaka en bil dem köpt av mig skulle jag skratta åt dem, dem kan lika gärna kört sönder bilen och ska köra en "fuling". Hur ska du kunna bevisa att lagrena var dåliga när du köpte bilen, för att du säger det? i sånna fall skulle man rent hypotetiskt kunna köpa en bil och sen köra som en idiot och "börna sönder" osv. och sen komma tillbaka o lämna "skrotet".


Inte en chans att det går att återlämna en begagnad bil man köpt av privatperson pga. några fel man inte kände till.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
HenkeTIC
6 januari 2010 · 888 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Det där med papperna är ju helt klart hans fel, och du kanske kan vända dit folk rekommenderat dig för att klara upp det. Sånt pack borde det vara skottpengar på.

Men det där med "felen" är ju bara rent skitsnack... hur skulle man kunna gnälla på det?vad skulle man säga?

"buhu jag köpte en bil som inte var som jag tänkt mig eftersom att det fanns fel som jag glömde kolla och därför ångrar jag mig, kan jag få mina pengar?"

Hade någon kommit och skulle lämna tillbaka en bil dem köpt av mig skulle jag skratta åt dem, dem kan lika gärna kört sönder bilen och ska köra en "fuling". Hur ska du kunna bevisa att lagrena var dåliga när du köpte bilen, för att du säger det? i sånna fall skulle man rent hypotetiskt kunna köpa en bil och sen köra som en idiot och "börna sönder" osv. och sen komma tillbaka o lämna "skrotet".


Inte en chans att det går att återlämna en begagnad bil man köpt av privatperson pga. några fel man inte kände till.

+1 på det.

Germax
6 januari 2010 · 12 086 Inlägg

wrapman skrev:

caromania skrev:

wrapman skrev:

Lite OT, men hur i helsikke hade du tänkt att fixa en genomrostad balk med lite plåt och en svets? wink

Byta den rostiga plåten i balken mot ny?

Jo men du kan inte bara gå lös med lite plåt och en svets, balken är bärande och besiktningsmannen kommer syna ju syna den som aldrig förr vid ombesiktningen och kolla hållfastheten. Så det måste göras otroligt väl om det ska gå igenom. Allt beror iof på hur pass illa det är.

Du har rostlagat många bilar lr?
Jag har lagat flertalet Sierror med rena klåpmetoder, dom bryr sig inte.
Jag har tillomed popnitat fast en plåt på en balk som jag smeta in med apskit, såg kalas ut och besmannen va nöjd. Det kallas bärande, och visst är det bärande. Men inte direkt så bilen faller ihop för att de saknas lite plåt i en balk någonstans..

strawberri
7 januari 2010 · 11 Inlägg

uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

Opel is tha shiit!! :D
MarcusL #2573
7 januari 2010 · 1 489 Inlägg

strawberri skrev:
uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

Utan din påskrift så ska ägarbytet inte gå igenom. Säljaren gör som han vill, då det fortfarande är hans bil. Men om han ställer av den i SAMBAND med ägarbytet så är det fel då det är upp till den nya ägaren hur denne vill göra!

Bara bita i det sura äpplet och hoppas det löser sig. Betala ALDRIG en bil utan att du har fått ägarbytet i handen med hans underskrift, alternativt att ni bägge åker till en låda och postar det. Enligt lag kan säljaren komma imorgon och hämta hans bil, då du inte äger den..

Hoppas det löser sig

BTW, det heter dolde wink

Mvh

Senast redigerat av MarcusL (7 januari 2010)

• Även den starka måste ta i när han skiter
Thullen
7 januari 2010 · 1 653 Inlägg

MarcusL skrev:
Men om han ställer av den i SAMBAND med ägarbytet så är det fel då det är upp till den nya ägaren hur denne vill göra!

det tycker inte jag, det ska man förhandla sig till, men har man inte kommit överrens om hurvida bilen ska säljas påställd och skattad eller avställd och oskattad så är det upp ill säljaren anser jag.
detta då det är en grej som man diskuterar vid bilköp och inte bara förutsätter.

my 2 cents...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Karlzzon The One Evolution
7 januari 2010 · 1 627 Inlägg

strawberri skrev:
uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

Har han skrivit dej som ägare när han skicka in de?  för har han de skickar vägverket/transportstyrelsen de till dej för påskrift

Fäll ner pungen och landa
MarcusL #2573
7 januari 2010 · 1 489 Inlägg

Thullen skrev:

MarcusL skrev:
Men om han ställer av den i SAMBAND med ägarbytet så är det fel då det är upp till den nya ägaren hur denne vill göra!

det tycker inte jag, det ska man förhandla sig till, men har man inte kommit överrens om hurvida bilen ska säljas påställd och skattad eller avställd och oskattad så är det upp ill säljaren anser jag.
detta då det är en grej som man diskuterar vid bilköp och inte bara förutsätter.

my 2 cents...

Jopp det är också sant wink..

Men köper man en bil och inget annat nämns vid köpet så borde man ta för givet att den är påställd när ägarbytet gått igenom wink

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
strawberri
7 januari 2010 · 11 Inlägg

vi köpte den påställd sedan ställde han av den utan att meddela oss så hade polisen tagit oss hade vi åkt dit... vi ksrev i kvittot att han skulle skicka reg beviset närhan fått hem det vilken han INTE gjorde utan skickade det till VV direkt utan min påskrift.

Opel is tha shiit!! :D
Karlzzon The One Evolution
7 januari 2010 · 1 627 Inlägg

strawberri skrev:
vi köpte den påställd sedan ställde han av den utan att meddela oss så hade polisen tagit oss hade vi åkt dit... vi ksrev i kvittot att han skulle skicka reg beviset närhan fått hem det vilken han INTE gjorde utan skickade det till VV direkt utan min påskrift.

Har han skrivit ditt namn på ägarebytet med när han skicka in de?  för har han de skickar vägverket/transportstyrelsen de till dej för påskrift

Fäll ner pungen och landa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang