Köpt bil, säljaren döljde en MASSA fel!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 januari 2010 · 5 042 Inlägg

strawberri skrev:
hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Han döljde en massa fel som var på bilen bla är den totalt rostskadad på bakvagnen + blakarna vilket man måste byta ut ALLT till origonaldelar som komemr kosta multum. bilen gick som ni förstår inte genom besiktningen... det var även fel på hjullagren bak o fram som måste bytas ut...

jag vill häva köpet och få penagrna tillbaka men killen vägrar svara på telefon och sms. vad ska jag göra?? sad

Inte för att låta tyket eller så men det är sånt man får kolla upp själv, Med andra ord. Du har gjort ett dåligt köp.
Hade jag varit Huyndai ( stavas ) ägaren hade jag inte heller gett dig pengarna tillbaka, Köpt e köpt.

C H E V R O L E T <3
tobbeh78 !
7 januari 2010 · 543 Inlägg

Fan vad trist för dig tjejen att du råkade ut för en sån oärlig säljare, hoppas det löser sig på bästa sätt.
Om han har skrivit på regbeviset själv och skickat in det till vv, så kan du anmäla honom för urkundförfalskning, vilket är relativt allvarligt brott, det är bara ringa polisen och fråga dom om det, polisen brukar vara väldigt hjälpsamma över telefon.

Sen till alla er andra som säger att köpt är köpt osv.. jag tror att ni hade blivit lika ledsna och förbannade som trådskaparen om ni hade upptäckt att ni blivit blåsta, så ni kan ju hålla en lite trevligare ton mot henne.
Kan även vara så att trådskaparen inte kan så mycket om bilar och då är det väldigt lätt att missa såna saker, som en ärlig säljare skulle talat om.

När jag bytte bort min MX-6a mot skylinen så märkte jag att mina däck var helt utslitna dagen innan byte.. jag ringde upp killen och talade om det, visst det kostade mig några tusenlappar extra men jag har iaf ett rent samvete och han behövde inte bli förbannade när han upptäckte det.


Det är iaf mina tankar kring detta.

Lycka till.

Senast redigerat av tobbeh78 (7 januari 2010)

Trött och bitter?? javisst!
dawwe ...has left the building...
7 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Straw: Straffa den j*veln nu, några felparkeringar så...Hårt mot hårt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
volvo-racer
8 januari 2010 · 724 Inlägg

Gå in på konsumentlagen /bilar...finns lite mat nyttig läsning där wink

fredde85
8 januari 2010 · 1 798 Inlägg

strawberri skrev:
vi köpte den påställd sedan ställde han av den utan att meddela oss så hade polisen tagit oss hade vi åkt dit... vi ksrev i kvittot att han skulle skicka reg beviset närhan fått hem det vilken han INTE gjorde utan skickade det till VV direkt utan min påskrift.

hur kan du veta att han skickat in de utan din påskrift är ju inte speciellt svårt o skriva dit den själv är inte precis som att dem sitter där inne på transporstyrelsen o granskar den med förstoringsglas o jämför med en annan. Har köpt bilar förut där en annan skrivit under då den personen som ägde bilen på reg-beviset inte fanns tillgänglig då inga problem med det.

Men får väl hoppas de ordnar sig för dig

Senast redigerat av fredde85 (8 januari 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
JonasHalt
8 januari 2010 · 699 Inlägg

dawwe skrev:
Straw: Straffa den j*veln nu, några felparkeringar så...Hårt mot hårt...

Smart å göra så ifall killen verklingen skickat in papprena, då får man ju böterna själv! roll

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
8 januari 2010 · 5 042 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Fan vad trist för dig tjejen att du råkade ut för en sån oärlig säljare, hoppas det löser sig på bästa sätt.
Om han har skrivit på regbeviset själv och skickat in det till vv, så kan du anmäla honom för urkundförfalskning, vilket är relativt allvarligt brott, det är bara ringa polisen och fråga dom om det, polisen brukar vara väldigt hjälpsamma över telefon.

Sen till alla er andra som säger att köpt är köpt osv.. jag tror att ni hade blivit lika ledsna och förbannade som trådskaparen om ni hade upptäckt att ni blivit blåsta, så ni kan ju hålla en lite trevligare ton mot henne.
Kan även vara så att trådskaparen inte kan så mycket om bilar och då är det väldigt lätt att missa såna saker, som en ärlig säljare skulle talat om.

När jag bytte bort min MX-6a mot skylinen så märkte jag att mina däck var helt utslitna dagen innan byte.. jag ringde upp killen och talade om det, visst det kostade mig några tusenlappar extra men jag har iaf ett rent samvete och han behövde inte bli förbannade när han upptäckte det.


Det är iaf mina tankar kring detta.

Lycka till.

Visst fan e det tråkigt. Men det är så det funkar för det mesta i bilvärden. Hans jobb är ju att sälja o bli av med bilen, Vilket han lyckats med. Right ?
Sen att det finns dom e 100% ärliga det är skitbra. Är oxå ärligt så vidare det kanske inte är nått pytte litet som en liten liten repa eller nått sånt litet, Dock tycker jag fortfarande att hon får skylla sig själv, Kan man inget om bilar så ska man alltid ha med sig en kompis som kan det ! Mena att höra om hjullager kassa e ju knappast svårt att höra om dom e kassa . Man lär sig av sina misstag !
Nästa gång hon köper bil så vet hon i alla fall efter att kolla upp dessa fel som denna bilen hon köpte hade, tack o hej o skål förresten

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (8 januari 2010)

C H E V R O L E T <3
jorgen72
8 januari 2010 ·

strawberri skrev:
uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring . Köper du någon mer bil ta med dej någon som kan hjälpa dej för du verkar ju inte klara av det själv man köper inte en bil som det inte finns reg papper på o köper du en bil ring 0771141516 o kolla upp bilen det kan ju finnas krediter o så på bilen eller skattteskulder.

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
8 januari 2010 · 1 171 Inlägg

står bilen på honom så kan du ju ta reda på hans adress hur lätt som helst och åka hem till honom
eller klär du ut dig till honom och kör fort förbi fartkameran så den blixtar så får han en lapp hem smile

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
SibbSon Mr. AUDI !
9 januari 2010 · 642 Inlägg

Om han skickat in utan din påskrift, så e ägarbeviset inte giltigt, då gör du såhär, ring Transportstyrelsen o förklara läget, säg att du inte skrivit på o även skall polisanmäla händelsen (Det kan du) han blåste dig på bilen, samt att han behöll papprena för att kunna plocka tillbaka skatten därav avställningen, efter han ställt av den skicka han in ägarbytet med förfalskad namnteckning, det är straffbart!
Då gör dem en utredning, o det kan bara gynna dig, beslutar dem att ställa tillbaka bilen på honom/Ogiltiförklara ägarbytet så får hans mamma alla böter du får sålänge du fortfarande har bilen hos dig, felparkera tills han hör av sig o vill att du slutar felparkera smile

Been there done that... Good luck! smile

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
alexbenhard Hemlig Agent
9 januari 2010 · 1 115 Inlägg

jorgen72 skrev:
Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring .

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

Ekis!
9 januari 2010 · 1 210 Inlägg

strawberri skrev:
hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Han döljde en massa fel som var på bilen bla är den totalt rostskadad på bakvagnen + blakarna vilket man måste byta ut ALLT till origonaldelar som komemr kosta multum. bilen gick som ni förstår inte genom besiktningen... det var även fel på hjullagren bak o fram som måste bytas ut...

jag vill häva köpet och få penagrna tillbaka men killen vägrar svara på telefon och sms. vad ska jag göra?? sad

Men stopp nu!
du köpte bilen när?? för på din blogg du länkar till så har du köpt bilen den 20 dec?? -09 

Och har under denna tid inte fått ägar papprena på bilen?? då skulle jag vara mer orolig för de än att häva köpet på bilen hmm

Senast redigerat av Ekis! (9 januari 2010)

gamlingen
9 januari 2010 · 5 198 Inlägg

strawberri skrev:
uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

har han skrivit din undersskrift på ett papper som ditt namn står på så är det urkundsförfalskning. Han kan inte skriva över bilen på dej utan din underskrift.

XeptiQ Whatever :)
9 januari 2010 · 1 652 Inlägg

Jo som privat person finns de möjligheten att den du köpte bilen av kan bli tvungen att köpa tillbaka bilen om han/hon inte har uppgett rätta uppgifter om fordonet. Min polare hade köpt en bil och åkte på liknande problem och gick vidare dels till polisen och något annat ställe. och efte 2 veckor så fick han alla cash tillbaka för den "falska " bilen.
men om detta ska gå felfritt och snabbt så är ju ett vittne vid köp.. ju fler man är som kan hänvisa att allt har gått fel ju lättare ska de bli att få detta igenom 

strawberri skrev:
hej!
jag köpte en hyundai coupé av en kille jag betalade och vi skrev kvitto MEN han hade inget reg bevis så han skulle beställa ett nytt och skicka till mig. Jag har ännu inte fått det så han är fortf ägare på bilen. nu till problemet.

Han döljde en massa fel som var på bilen bla är den totalt rostskadad på bakvagnen + blakarna vilket man måste byta ut ALLT till origonaldelar som komemr kosta multum. bilen gick som ni förstår inte genom besiktningen... det var även fel på hjullagren bak o fram som måste bytas ut...

jag vill häva köpet och få penagrna tillbaka men killen vägrar svara på telefon och sms. vad ska jag göra?? sad

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
gamlingen
9 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Varför skulle polis bry sej om nån som ljugit om bilens skick vid försäljning ? fanva polisen måste få mycket jobb nu. .är väl ingen som är 100% ärlig,, jo förlåt.. de på gorg..

sk8ville
9 januari 2010 · 653 Inlägg

SibbSon skrev:
Om han skickat in utan din påskrift, så e ägarbeviset inte giltigt, då gör du såhär, ring Transportstyrelsen o förklara läget, säg att du inte skrivit på o även skall polisanmäla händelsen (Det kan du) han blåste dig på bilen, samt att han behöll papprena för att kunna plocka tillbaka skatten därav avställningen, efter han ställt av den skicka han in ägarbytet med förfalskad namnteckning, det är straffbart!
Då gör dem en utredning, o det kan bara gynna dig, beslutar dem att ställa tillbaka bilen på honom/Ogiltiförklara ägarbytet så får hans mamma alla böter du får sålänge du fortfarande har bilen hos dig, felparkera tills han hör av sig o vill att du slutar felparkera smile

Been there done that... Good luck! smile

+1

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Louksor
9 januari 2010 · 1 915 Inlägg

I detta fallet så står bilen skriven på säljarens mamma och köparen kan inte teckna en försäkring innan hon står som ägare.

"Det är bara den registrerade ägaren till bilen som kan teckna försäkring i sitt namn."



alexbenhard skrev:

jorgen72 skrev:
Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring .

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Bjornn
9 januari 2010 · 749 Inlägg

Ett tips innan man köper en bil är att kolla upp senaste besiktningsresultat om man har möjlighet till det.

Echelon
9 januari 2010 · 186 Inlägg

sk8ville skrev:

SibbSon skrev:
Om han skickat in utan din påskrift, så e ägarbeviset inte giltigt, då gör du såhär, ring Transportstyrelsen o förklara läget, säg att du inte skrivit på o även skall polisanmäla händelsen (Det kan du) han blåste dig på bilen, samt att han behöll papprena för att kunna plocka tillbaka skatten därav avställningen, efter han ställt av den skicka han in ägarbytet med förfalskad namnteckning, det är straffbart!
Då gör dem en utredning, o det kan bara gynna dig, beslutar dem att ställa tillbaka bilen på honom/Ogiltiförklara ägarbytet så får hans mamma alla böter du får sålänge du fortfarande har bilen hos dig, felparkera tills han hör av sig o vill att du slutar felparkera smile

Been there done that... Good luck! smile

+1

+1
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
NightCruiser
9 januari 2010 · 1 163 Inlägg

Echelon skrev:

sk8ville skrev:

SibbSon skrev:
Om han skickat in utan din påskrift, så e ägarbeviset inte giltigt, då gör du såhär, ring Transportstyrelsen o förklara läget, säg att du inte skrivit på o även skall polisanmäla händelsen (Det kan du) han blåste dig på bilen, samt att han behöll papprena för att kunna plocka tillbaka skatten därav avställningen, efter han ställt av den skicka han in ägarbytet med förfalskad namnteckning, det är straffbart!
Då gör dem en utredning, o det kan bara gynna dig, beslutar dem att ställa tillbaka bilen på honom/Ogiltiförklara ägarbytet så får hans mamma alla böter du får sålänge du fortfarande har bilen hos dig, felparkera tills han hör av sig o vill att du slutar felparkera smile

Been there done that... Good luck! smile

+1

+1
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

Helt rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang